Objectives and methods of Saarinen’s workshop

The objectives of the seminar are: (rough translation from Finnish)

1. To amplify the creative thinking of the participants. The seminar will create a frame of mind for inspired and free thinking. The focus is on each participant’s own thinking rather than on supervised thinking according to external disciplines or authorities. This is not a narrow goal oriented learning or coaching seminar but a situation for outside-the-box thinking outside-the-box. The goal is to activate the creative potential of one’s own thinking as an inner process without predefined ideas stimulated by external factors. The idea is that after the seminar each participant reflects the essential questions of one’s life in a more precise, clear, and personal manner.
  2. To strengthen the solidarity. The specific trait of Saarinen’s seminars is an inspired and elevated situational atmosphere, where the tone is respectful towards each other. This is called ‘affectionately dynamic’ by Saarinen. The solidarity will be strengthened through thinking without any pressure or manipulative direction. The seminar does not include group work, playful competitions or post-it drills. Nobody will be asked questions and no one needs to perform in any way. The goal is to elevate the participants’ interaction power to a new level.
  1. To fortify a positive mindset and one’s general humane sides within one’s life situation. The goal is that each participant will receive significant affirmation from the seminar, not only for one’s work situation but also for private everyday life.

Working methods:

1. Esa Saarinen’s lectures, of which the trademark is inspired enthusiasm, memorability and practical approach. Saarinen’s lectures are grouped around examples and capitalize the latest research data of education sciences, without being a prisoner of academics. The lectures touch upon interaction, key structures of thinking, the nature of team dynamics, self leadership, spiritual growth, systems intelligence, and the essence of emotional reality.
  1. Participants’ own reflections during the seminar. The positive feedback from Saarinen’s lectures from different parts of the world confirm that the participants will go through considerable amount of self-reflection without provocation to take a stand. The participants will be led to the movement of thinking, where each participant will draw their own conclusions.
  1. Short informal discussions in spontaneous groups after lecture sessions without any obligation to report. The participants share their views about the previous session’s themes and examples from their own point of view.

In Finnish:

Seminaarin tavoitteet ovat:

1. Vahvistaa osallistujien luovaa ajattelua. Seminaari luo puitteet inspiroituneelle vapaalle ajattelulle. Fokuksessa on nimenomaan kunkin osallistujan oma ajattelu, ei jonkin oppisuunnan tai auktoriteetin olennaiseksi määrittelemä ajattelu. Kyseessä ei ole kapean tavoitehakuinen opetus- tai valmennusseminaari, vaan outside-the-box ajattelun tilanne outside-the-box. Tavoitteena on käynnistää oman ajattelun luovat potentiaalit sisäisenä ajattelun liikkeenä ilman ulkoa määriteltyjä kahleita. Ideana on, että seminaarin jälkeen kukin ajattelee oman elämänsä ja tilanteensa kannalta olennaisista kysymyksistä tarkemmin, kirkkaammin ja henkilökohtaisemmin.
  2. Vahvistaa yhteishenkeä. Esa Saarisen seminaarien erityispiirre on tilanteeseen syntyvä inspiroituneen kohottunut ja keskinäiskunnioittava tunnelma, jota filosofi kutsuu ”hellän dynaamiseksi”. Yhteishenki vahvistuu ajattelun kautta ilman mitään pakotteita tai manipuloivaa ohjailua. Seminaariin ei sisälly ryhmätöitä, leikkimielisiä kilpailuja tai keltalappusulkeisia. Keneltäkään ei yllättäen kysytä mitään, eikä kenenkään tarvitse esiintyä millään tavalla. Tavoitteena on nostaa osallistujien vuorovaikutusvoima uudelle asteelle.
  3. Vahvistaa myönteistä elämänasennetta ja kunkin yleisinhimillisiä myönteisiä puolia oman elämän kokonaisasetelmassa. Tavoitteena on, että jokainen saa seminaarista merkittävää vahvistusta, ei vain työnsä, vaan myös yksityiselämänsä arjen kannalta.

Työmenetelmät

1. Esa Saarisen luennot, joille on tunnusomaista inspiroiva innostavuus, elämyksellisyys ja käytännönläheisyys. Esan luennot ryhmittyvät esimerkkien ympärille ja hyödyntävät viimeisintä käyttäytymistieteitten tutkimustietoa jäämättä akateemisuuden vangiksi. Luentojen sisältöinä ovat vuorovaikutus, ajattelun avainrakenteet, tiimidynamiikan luonne, itsensäjohtajuus, henkinen kasvu, systeemiäly ja tunnetodellisuuden olemus.
  2. Osallistujien omakohtainen pohdinta seminaaritilanteessa. Palaute Esan kiitetystä luentotyylistä eri puolilta maailmaa kertoo, että osallistujissa herää huomattavan paljon omia ajatuksia ilman että heitä provosoidaan ottamaan kantaa. Osallistujat johdatetaan ajattelun liikkeeseen, jossa kukin tekee omat johtopäätöksensä itse.
  3. Lyhyet epämuodolliset keskustelut spontaaneissa pienryhmissä luentojaksojen päätteeksi ilman mitään raportointitavoitetta. Osallistujat vaihtavat näkemyksiä edeltävän seminaarijakson teemoista ja esimerkeistä omasta näkökulmastaan.

About Esa Saarinen:
Further information about Esa Saarinen from his home page: http://www.esasaarinen.com/en/about_e_saarinen
And 375 humanistia -page (University of Helsinki, in Finnish only):