6. harjoituskerta 22.2.2023

Päivää (lue iltaa)!

Tänään tunti lähti hyvin käyntiin rapsakassa pakkaskelissä, kun kiertelimme kampuksen lähiympäristöä ja perehdyimme kaupunkisuunnitteluun. Oli mielenkiintoista havainnoida ympäristöä, jossa liikkuu kaupunkisuunnittelun näkökulmasta. Tunnilla kävimme yhdessä läpi keräämämme dataa ja teimme siitä kartan, jossa osoitimme alueiden turvallisuuden meidän kokemuksien mukaan (kuva 1).

Kuva 1 Kartta opiskelijoiden kokemusten perusteella turvallisuuden tunnusta erilaisissa kaupungin tiloissa/paikoissa. Mitä tummempi väri sitä turvallisemmaksi paikka koetaan.

Itsenäiset tehtävät tällä kertaa olivat kolmen eri kartan luominen opetuskäyttöön. Mahdollisuutena oli käyttää kolmea eri aineistoa, jotka olivat tulivuorenpurkaukset, meteoriitti löydöt/putoamiset sekä maanjäristykset maapallolla tietyllä aikavälillä aineistosta riippuen.

Ensimmäisenä loin maanjäristyskartan, jossa on esitetty voimakkuudeltaan yli 8 magnitudin maanjäristykset aikavälillä 2000-2010 maapallolla (kuva 2). Näin voimakkaat maanjäristykset ovat erittäin tuhoisia ja niiden vaikutusala voi olla hyvin laaja. Niitä esiintyy noin kerran vuodessa (Magnitudi, Wikipedia).

Kuva 2 Kartta, jossa esitetty voimakkuudeltaan yli 8 magnitudia olevat maanjäristykset aikavälillä 2000-2010.

Kuvasta 2 voi tosiaan huomata, että näin voimakkaita maanjäristyksiä ei ole tapahtunut kovin usein kymmenen vuoden sisällä. Yhteensä tapauksia on ollut 14 kappaletta. Maanjäristykset ovat sijoittuneet suurimmaksi osaksi litosfäärilaattojen saumakohtiin, sillä näissä paikoissa seismisyys on suurinta.

Tämän jälkeen toisen kartan tein 2000 vuoden jälkeen löytyneistä/pudonneista meteoriiteistä (kuva 3). En muistanut katsoa attribuuttitaulokosta, kuinka paljon havaintoja oli yhteensä, mutta kuvan 3 perusteella niitä on useita satoja.

Kuva 3 Kartta meteoriitti löydöksistä/pudoksista 2000 vuoden jälkeen.

Viimeiseksi tein kaksi karttaa, toisen kuvaamaan pohjoisen pallonpuoliskon tulivuoria (kuva 4) ja vertailukohteeksi kartan eteläisen pallonpuoliskon tulivuorista (kuva 5). Yhteensä tulivuori havaintoja aineistossa oli 1605, niistä pohjoisella pallonpuoliskolla on 1075, kun taas eteläisellä pallonpuoliskolla tulivuoria on 529.

Idean näille kartoille sain kurssikaverin Joona Korhosen blogista, jossa hän oli vertaillut meteoriittien esiintymistä pohjoisella ja eteläisellä pallonpuoliskolla (Joona Korhonen, viikko 6).

Kuva 4 Kartta pohjoisen pallonpuoliskon tulivuorista.

Kuva 5 Kartta eteläisen pallonpuoliskon tulivuorista.

Tulivuorien korkeampi lukema pohjoisella pallonpuoliskolla voi olla monta syytä, mutta esim. litosfäärilaattojen rajakohdat sijaitsevat enimmäkseen pohjoisella pallonpuoliskolta, joten näillä alueilla on siis myös enemmän tulivuoritoimintaa.

Ensi kerralla vika tunti, palataan silloin asiaan!

Lähteet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Magnitudi_(seismologia)

3 kommenttia artikkeliin ”6. harjoituskerta 22.2.2023”