Luento 6. Lämmittelyä talvisäässä, sekä laattatektoniikkaa. 23.2.

Moikka!

Eilen oli todellakin aamu raikas iloinen, kun marssimme porukalla Integraalimäen alas kohti Arabianrannan ja Toukolan asuinaluetta. “Lämmittelytehtävänä” haimme ulkoa tutkimuspisteitä Epicollect5 -sovelluksella interpolointiharjoitusta varten, jossa tarkasteltiin havainnointipisteidemme turvallisuudentuntua tänä helmikuisena aamuna.

Kuva 1. Interpoloitu kartta kävelyllämme keräämistä pisteistä. Turvallisimmat pisteet ovat arvoltaan lähempänä viitosta, pohjaväriltään sinisiä. Vaarallisimmat alueet ovat punaisella ja arvoltaan lähempänä ykköstä.

Epicollect5 oli mielestäni todella helppokäyttöinen ja mielenkiintoinen sovellus. Koen, että sen avulla voisi opettaa paikkatiedon keruumenetelmiä myös nuoremmille opiskelijoille yläasteella tai lukiossa. Opettajan mahdollisuudet esittää dataa olivat hyvät ja havainnollistavat. Kuitenkin, kun siirsin dataa omalle tietokoneelleni ja QGIS:iin, osa havaintopisteistä katosi. Kuva 1. on kuitenkin melko onnistunut, mutta tarkempia havainnointipisteitä voi käydä tarkastelemassa esimerkiksi Kertun (Rinkinen 2023) kuudennesta blogipostauksesta. Kerttu nostaa esiin näkökulmamme kaupunkisuunnittelun näkökulmasta. Päivän aineistosta huomioni on, että sillä on todella merkitystä, kuinka lähellä suurta tietä ala-aste ja päiväkoti ovat ja onko niihin vievät kevyenliikenteenväylät turvallisia.

Kuva 2. Tulivuoret ja yli viiden magnitudin maanjäristykset aikaväliltä 1898 – 2012.

Päivän itsenäisessä tehtävässä tarkasteltiin neljää erilaista aineistotietokantaa. Kohtasimme kuitenkin ongelmia tuoreimmissa maanjäristystilastoissa ja meteoriittiosumiin en ehtinyt vielä tutustua. Toin Kuvassa 2. QGIS:iin pisteet maailman tulivuorista, sekä yli viiden magnitudin maanjäristyksistä vuosilta 1898 – 2012. Tehtävänämme on luoda lisää vastaavia visualisointeja ja pohtia niiden merkitystä opettamiseen. Millaista maantieteellistä tietoa oppilaille voidaan tuoda tämän tyyppisillä kartoilla?

23.2.2023 mennessä olen tuottanut yhden kartan, mutta päätin tuoda ohjeiden mukaan jo netistä havainnekuvan aiheeseen liittyen. Geologia.fi (Geologia.fi, 20.5.2020) -sivustolla oli hyvä piirroskartta maailman mannerlaattojen laattatektoniikasta. Laattojen erkaneminen, törmääminen sekä sivuttainen hankaus johtaa maankuoren tärinään.

Kuva 3. Mannerlaattojen laattatektoniikka. Lähde: https://www.geologia.fi/2018/05/20/laattatektoniikka/ Katsottu 23.2.2023 “Oheiseen piirrokseen on merkitty Maan suuret mannerlaatat sekä niiden rajavyöhykkeet. Nuolet osoittavat mannerlaattojen liikesuuntia. Kuva: Harri Kutvonen/GTK”

Palataan asiaan!

-Tytti

Lähteet:

Kerttu’s blog, 6. harjoituskerta 22.2.2023. https://blogs.helsinki.fi/rkerttu/2023/02/22/6-harjoituskerta-22-2-2023/ Viitattu 23.2.2023

Geologia.fi, laattatektoniikka. 20.5.2020 https://www.geologia.fi/2018/05/20/laattatektoniikka/ Viitattu 23.2.2023

Join the Conversation