Luento 5. Puskurivyöhykkeitä Vantaalla. 15.2.2023

Hei!

Päivän pääaiheena oli harjoitella bufferien eli puskurivyöhykkeiden käyttöä. Luennon aikana opettajajohtoisesti harjoittelimme erilaisia puskurivyöhykemalleja Pornaisten keskustan kartalla. Puskurivyöhykkeet ovat jääneet mieleeni jo MAA-104 -kurssilta, mutta on mukavaa, kun vihdoin ymmärrän enemmän QGIS:n käytöstä ja työt onnistuvat. Itsenäisisssä harjoituksissa, eli Malmin- sekä Helsinki-Vantaan lentokenttien lähialueiden tarkastelussa toistimme useita kertoja “Buffer”-käskyä, joka mahdollisti rajattujen alueiden muuttujien tutkimista. Otan blogipostaukseen muutamia kuvia eri välivaiheista, mutta harjoitusten samankaltaisuuden vuoksi jokaista tuotostani ei ole esillä. Erityiskiitokset vierustoverilleni Eliakselle (Wilhelmsson 2023), joka jeesasi monissa vaiheissa! On todella kiva, että täällä voi reilusti kysyä apua ja luokkakaverit viitsivät auttaa, kun itse on jumissa. 🙂

Itsenäistehtävä 1. Malmin lentokenttä

Piirsin Malmin lentokentän kiitoradat luomalla uuden shapefilen nimellä Malmi_kiitoradat. Tähän shapefileen loin kaksi bufferia, joiden laajuudet olivat kilometri sekä kaksi kilometriä kiitoradan reunoista. Yhden kilometrin etäisyyden sisään jäi 9 102 asukasta, mutta 2 kilometriä piti sisällään jopa 58 813 asukasta.

Kuva 1. Malmin lentokentän 2km bufferi, jonka sisään jää 58 813 asukasta. Vaaleanpunaisella 1km bufferin sisällä on 9 102 asukasta.
Helsinki-Vantaan lentokenttä

Helsinki-Vantaan lentokentän tapauksessa toimin samoin. Helsinki-Vantaan länsipuolella on kuitenkin hyvin vähäisesti asutusta, joka todennäköisesti johtuu lentokentän sijainnista soiden ja metsän keskellä. Tämä on kuitenkin viisasta melunhallinan näkökulmasta. Kahden kilometrin puskurin sisällä asuu 10 969 asukasta. Seuraavana tehtävänä oli tutkailla nykyisten 65 dB:n sekä 55dB:n melualueiden sisällä asuvien ihmisten määrää. THL:n sivuilla (THL.fi, 4.5.2022) ulkomelusta kirjoitetaan näin: Ulkomelua säädellään yleisesti valtioneuvoksen päätöksellä (993/1992), jota sovelletaan meluhaittojen ehkäisemiseksi ja ympäristön viihtyisyyden turvaamiseksi. Asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla taajamissa tai taajamien välittömässä läheisyydessä sekä hoito- tai oppilaitoksia palvelevilla alueilla: Päiväajan keskiäänitaso ulkona LAeq 07–22 ei saa ylittää 55 dB:ä (päiväohjearvo). Yöajan keskiäänitaso ulkona LAeq 22–07 ei saa ylittää 50 dB:ä (yöohjearvo). Uusilla asuinalueilla yöohjearvo ulkona on 45 dB.” Tästä huolimatta Helsinki-Vantaan 65dB:n melualueella asuu 303 ihmistä. 55 desibelin alueen sisällä asuu 9 303 asukasta.

Kuva 2. Helsinki-Vantaan lentokentän 55dB:n bufferialue.

Jatkoin työtä piirtämällä kuvitteellisen kiitoradan 65 dB:n melualueen Tikkurilan suunnasta (kaakko-luode). Jos lentokoneet laskeutuisivat Tikkurilan suunnasta, melun vaikutusalueelle jäisi 7 164 asukasta.

osa 2. Asemat

Seuraavaksi loin 500 metrin puskurivyöhykkeet  juna- ja metroasemien ympärille. Näiden asemien lähiympäristöihin jäi 111 765 asukasta. Tämä kertoo mielestäni todella paljon julkisen liikenteen arvosta pk-seudulla.

Kuva 3. Asemien 500 metrin läheisyyteen luodut puskurivyöhykkeet.

-Tytti

Join the Conversation

3 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *