Kurssikerta 2 – Khumbun laaksojäätikkö 5500 m – 6100 m

Everestin Nepalin puoleisella rinteellä, lähellä perusleiriä, sijaitsee suuri laaksojäätikkö, ‘Khumbu’. Jyrkän rinneprofiilin takia jäätikkö virtaa nopeasti, synnyttäen syviä railoja. Railojen yli on viritetty köysi -ja tikasviritelmiä, joita pitkin kiipeilijät kulkevat matkalla huipulle. Khumbun jäätikkövirtaa voi pitää yhtenä vaarallisimmista esteistä Mount Everestillä. Laaksojäätikön railojen ylittämistä ei voi suoraan verrata toisen kurssikerran sisältöön. Eri karttaprojektioilla työskenteleminen kuulosti paljon pahemmalta, kuin kymmenien metrien syvyisten railojen ylittäminen hataroilla tikkailla. Ihminen onneksi tottuu kaikkiin ajatuksiin, jopa kaikista hurjimpiin.

Karttaprojektioiden vertailu ei onneksi mennyt sille matemaattiselle tasolle, jota aluksi pelkäsin. Laskutoimituksien suorittaminen qgis:llä onnistui koko retkikunnaltamme pääosin hyvin. Jälleen šerpamme näytti esimerkkiä ja me seurasimme perässä. Opin paljon pelkästään seuraamalla Artun mallia. Kurssikerran kartoissa (kuvat 1 ja 2) vertailtiin eri projektioiden aiheuttamia vääristymiä suhteessa Suomessa vakiintuneeseen ETRS89- koordinaattijärjestelmään (lähde: Joonatan Huhdanpään blogi, “The journey”). Tulokset olivat varsin huikeita. Mercator- projektion (kuva 1) aiheuttama pinta-alan vääristymä oli suurimmillaan 700% luokkaa.

Kuva 1. Pinta-alan vääristymä Mercator- projektiossa. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä suuremmaksi vääristymä muuttuu. Vääristymän arvot on ilmoitettu kunnittain.
Kuva 2. Vääristymä Van der Grinten- projektiossa. Pinta-alan vääristymisen arvot on ilmoitettu kunnittain.

Van der Grintenin- projektioissa (kuva 2.) vääristymä on pienempi, kuin Mercatorin pojektiossa. Pitää kuitenkin huomioida, että kuvan 2. kartassa luokat ovat harvemmassa, kuin kuvan 1. kartassa. Van der Grintenin projektion vääristymä näyttää kartoista päätellen kulkevan hieman diagonaalisesti.

Kuva 3. Van der Grinten- projektio. Projektiossa on pyritty muodon ja pinta-alan vääristymisessä kompromissiin.

Harjoituskerran karttaesimerkit olivat hyvä muistutus siitä, että oikeata karttaprojektiota valittaessa tulee olla hyvin tarkka, aivan kuten Sara Saastamoinen totesi omassa blogissaan (29.1.2019).

Railoja ylittäessä, pitää muistaa kiinnittää turvaköydet. Pitää olla myös nopea irrottamaan itsensä köydestä, jos lumivyöry uhkaa. Töiden tekeminen ilman tallentamista on kuin syvän railon ylittämistä ilman kiinnitettyä turvaköyttä. Joskus šerpamme, Arttu varoittaa kohdista, joissa Qgis saattaa kaatua. Joitain railoja peittää kuitenkin paksu lumikerros, joka voi arvaamatta romahtaa. 

 

Lähteet: 

https://blogs.helsinki.fi/saasara/

https://blogs.helsinki.fi/joonatah/

https://en.wikipedia.org/wiki/Khumbu_Icefall

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *