13.3.2014 Nousu, uho vai tuho?

studiageneraliakevat2014blogiinSelviääkö EU nykykriisistään?
Millaista on EU:n ulkopolitiikka?
Mikä on EU:n rooli Krimillä?
Millaisia kulttuurisia, taloudellisia ja poliittisia jakolinjoja nyky-Euroopassa on?
Voimmeko ymmärtää toinen toisiamme niistä huolimatta?
Entä kannattaako Eurovaaleissa äänestää?

Studia Generalia -luentosarjan Eurooppa päätöstilaisuudessa 13.3. pohditaan Euroopan tulevaisuutta. Keskustelemassa on on kolme Eurooppa-tutkimuksen huippua: Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen, Eurooppa-tutkimusverkoston tutkimusjohtaja Juhana Aunesluoma sekä tutkijatohtori Timo Miettinen. Puheenjohtajana toimii Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan pääsihteeri Katri Korolainen.

Juhana Aunesluoma. Kuva: Pekka AulaJuhana Aunesluoma: Euroopan Unionin ihme
Juhana Aunesluoma on Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkoston tutkimusjohtaja ja poliittisen historian dosentti. Hänen erityisalojaan ovat mm. kylmän sodan historia, kansainvälinen talous ja kansainvälinen politiikka sekä Euroopan integraation historia. Yliopiston lisäksi Aunesluoma vaikuttaa Ylioppilastutkintolautakunnassa, Suomen Eurooppa-tutkimuksen seurassa sekä Suomen Lontoon tiede-ja kulttuuri-instituutin hallituksessa.

Teija Tiilikainen. Kuva: http://www.fiia.fi/Teija Tiilikainen: Euroopan Unioni: yhteistä ulkopolitiikkaa?
Teija Tiilikainen on Suomen Ulkopoliittisen instituutin johtaja ja Ulkopolitiikka-lehden päätoimittaja. Hän on myös Helsingin yliopiston dosentti toiminut aikaisemmin mm. Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimusverkoston johtajana, valtiosihteerinä sekä Helsingin yliopiston ja Maanpuolustuskorkeakoulun tutkijana. Tiilikainen on maamme tunnetuimpia ja tunnustetuimpia ulkopolitiikan asiantuntijoita.

Timo MiettinenTimo Miettinen: Jännitteiden Eurooppa
Timo Miettinen työskentelee tutkijatohtorina Helsingin yliopiston Tutkijakollegiumissa. Hänen erityisalaansa ovat 1900-luvun mannermainen filosofia ja filosofiset Eurooppa-käsitykset.  Parhaillaan hän hetkellä hän tutkii 1700-1800-luvun Eurooppa-ajattelua ja siinä esiintyviä käsityksiä Euroopan asemasta maailmanhistoriassa. Miettisen vuonna 2013 valmistunut väitöskirja ”The Idea of Europe in Husserl’s Phenomenology” on ehdolla Helsingin yliopiston väitöskirjapalkinnon saajaksi.

Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan yliopistolle (Porthania, Yliopistonkatu 3) tai verkkoon torstaina 13.3.2014 klo 17.00-19.00!

Linkki suoraan verkkolähetykseen
Tallenne jälkikäteen yliopiston verkkovideoarkistossa ja Avoimen yliopiston YouTube-kanavalla

Voit osallistua keskusteluun myös:
tässä blogissa
Twitterissä hashtagilla #studiageneralia
ja tekstiviestillä: 050-415 4892

Studia Generalia kevät 2014: Eurooppa (luentosarjan ohjelma)
Twiittejä aiheesta ”#studiageneralia”