Ryhmäytyminen

Ryhmäyttämiseen kannattaa panostaa kurssin alussa erityisesti, jos ryhmä koostuu toisilleen ennestään tuntemattomista opiskelijoista. Tilapioneerit-kursseilla osa ensimmäisistä tapaamiskerroista ja jokaisesta päivästä ensimmäinen 15 minuuttia aamulla käytettiin ryhmäytymistoimintaan ja niin kutsuttuihi aamupiireihin, jotka aloittivat päivän ja rakensivat pohjaa yhteiselle toiminnalle ryhmässä.

Kuten muussakin toiminnassa kurssilla, opiskelijoita kannustettiin myös aamupiireissä omaan aktiivisuuteen niin, että osa aamupiireistä oli opiskelijoiden itse toteuttamia ja loput opettajien järjestämiä. Erityisesti kurssin alussa opiskelijoille näytettiin mallia opettajien toteuttamalla ohjelmalla.

Aamupiirien sisältö voi olla käytännössä mitä tahansa opiskelijoiden kiinnostuksesta ja erityistaidoista riippuen. Se voi sisältää esimerkiksi tanssikaraokea youtube-videoilla, aamujoogaa, pääsiäismunajahtia, leikkejä tai yhteisiä aamukävelyitä. Ohjeistuksessa kannattaa korostaa, että aamupiirit kuuluvat kurssipäivän varsinaiseen ohjelmaan, vaikka toiminnan toteuttaminen onkin omaehtoista ja vapaamuotoista. Kurssin aikana myös kurssikertojen ulkopuolella järjestetyt oheistapahtumat, esimerkiksi alla esiteltävä epävarmuusdisko tai yhteisöllinen taidesessio kuten graffitijamit toimivat hyvinä tutustumistilanteina, jotka sitovat opiskelijoita paremmin yhteiseen projektiin. Kurssin aikana tapahtuvan ryhmäytymisen lisäksi kannattaa kannustaa opiskelijoita sähköiseen yhteydenpitoon kurssille rakennettuja viestintäkanavia, kuten Slack-alustaa tai Whatsappia käyttäen.

Ohessa on vinkkejä toiminnan vetäjälle aamupiirien ja ryhmäytystoiminnan järjestämiseen sekä esimerkkejä tutustumis- ja ryhmäytysleikkeihin.

Leikinohjaajan ABC

  • Varaa tarpeeksi aikaa toiminnan ja leikkien valmisteluun.
  • Varmista, että leikin vetäjänä itse tiedät säännöt. Jos leikistä on erilaisia variaatioita, valitse se, jonka itse tunnet parhaiten ja pitäydy siinä.
  • Varmista, että tila on leikkiin soveltuva, käsillä on kaikki tarvitsemasi apuvälineet ja että ne toimivat.
  • Selitä osallistujille säännöt yksiselitteisesti ja selkeästi ja muista varata sekä ohjeistukseen että itse toimintaan tarpeeksi aikaa. Jätä aikaa kysymyksille ja täsmennyksille ohjeistuksen jälkeen ja varmista, että ohjeet on ymmärretty oikein.
  • Määritä itse, milloin leikki alkaa ja milloin se päättyy ja kerro se selkeästi myös osallistujille.
  • Muistakaa pitää hauskaa!

Tutustumisbingo

Tutustumisbingo soveltuu erinomaisesti kurssin alkuun esimerkiksi ensimmäiselle kurssikerralle, kun kaikki tai suurin osa osallistujista on ennestään tuntemattomia toisilleen.

Aloitus: Valmistele yhdestä kolmeen erilaista bingoalustaa esimerkiksi 4×4 ruudukkoon. Kirjoita jokaiseen ruutuun jokin kuvaava väittämä, esimerkiksi “minulla on kaksi sisarusta” tai “olen syntynyt kesäkuussa”. Tulosta laput ja varaa jokaiselle osallistujalle kynä.

Leikin aikana osallistujat kiertävät huonetta vapaassa järjestyksessä. Kohdatessaan toisen leikkijän he esittelevät ensin itsensä ja esittelevät sen jälkeen toisilleen jonkin kuvaavan väittämän, joka löytyy bingoruudukosta. Jos väite pitää paikkansa osallistujan kohdalla, (esimerkiksi hänellä on kaksi sisarusta), saa hänen nimensä kirjoittaa bingoruutuun, jolloin kyseinen väite on käytetty. Jos väite ei tämän henkilön kohdalla pidä paikkansa, osallistujat jatkavat toisten leikkijöiden luokse ja saavat esittää toisilleen uuden väitteen. Leikin voittaja on se, joka ensimmäisenä saa ruudukostaan yhden vaaka-, pysty- tai viistorivin täyteen eli kaikkiin kyseisen rivin väitteisiin on löytynyt joku osallistuneista. Peliä voidaan jatkaa myös niin kauan, kunnes kaikki bingoruudukon ruudut ovat täynnä.

Esimerkkejä bingoruudukoista:

Speed dating

Speed dating soveltuu erinomaisesti kurssin alkupuolelle esimerkiksi aamupiiriin. Sen tarkoituksena on tutustuttaa kurssin osallistujat paremmin toisiinsa ja kannustaa keskusteluun myös kurssin ulkopuolisista aiheista.

Valmistele etukäteen kysymyksiä tai keskustelunaiheita, joista haluaisit osallistujien keskustelevan. Varaa leikkiä varten tarpeeksi suuri tila, johon kaikki mahtuvat sujuvasti piiriin, ja jossa akustiikka kestää kaikkien yhtäaikaisen puhumisen. Jaa leikkijät kahteen yhtä suureen ryhmään ja aseta heidät kahteen sisäkkäiseen piiriin niin sisäpiiri katsoo ulospäin ja ulkopiiri sisäänpäin. Jokaisella osallistujalla on edessään toinen osallistuja, ensimmäinen keskustelukumppani.

Jokaisen kierroksen aluksi pyydä osallistujia esittäytymään ja anna osallistujille aihe tai kysymys, josta he keskustelevat. Kellota aikaa jokaiselle aiheelle puolesta minuutista minuuttiin. Kun aika on kulunut loppuun, anna osallistujille äänimerkki ja pyydä ulkopiiriä siirtymään yhden henkilön verran vasemmalle niin, että he kohtaavat uuden keskustelukumppanin. Anna uusi aihe ja kellota, ja jatka samalla kaavalla niin kauan, kunnes ulkopiiri kohtaa uudelleen ensimmäisen keskustelukumppaninsa.

Esimerkkejä kysymyksistä ja aiheista:

  • Mikä on lempipaikkasi Helsingissä?
  • Mikä on lempikirjasi/-elokuvasi ja miksi?
  • Mikä on paras musiikki- tai kulttuuritapahtuma jossa olet vieraillut?
  • Missä haluaisit viettää eläkepäiviäsi?
  • Miksi halusit opiskella sitä alaa, jota nyt opiskelet?
  • Mitä tekisit, jos voittaisit lotossa?
  • Millaisessa kodissa asut?
  • Millaisesta musiikista pidät? Soitatko itse, kuunteletko paljon musiikkia?
  • Kerro kesäsuunnitelmistasi.
  • Kerro viimeisimmästä ulkomaanmatkastasi.
  • Minne haluaisit matkustaa?
  • Kerro itsestäsi lapsena.
  • Mitä teet mieluiten, kun olet yksin kotona?
  • Mikä on suurin unelmasi?
  • Kerro ensimmäisestä työpaikastasi.
  • Mikä tekee sinut onnelliseksi?
  • Mitä harrastat?

Minä olen -leikki (Hedelmäsalaatti)

Tämä on tutustumisvaiheessa erittäin kätevä leikki, jossa jokainen pääsee tutustumaan toisiin osallistujiin sekä kertomalla jotain itsestään että löytämällä yhteneväisyyksiä muihin osallistujiin.

Leikki ei vaadi juurikaan etukäteisvalmisteluita. Osallistujat asettuvat seisomaan rinkiin tasaisin välimatkoin niin, että yksi leikkijöistä jää ringin keskelle. Jos leikkiä pelataan hiekkamaalla, voi jokainen ringissä olija merkitä selkeyden vuoksi oman paikkansa maahan. Leikin aikana keskellä rinkiä seisova esittäytyy ja kertoo sitten jotain itsestään, esimerkiksi “harrastan pianonsoittoa”. Tällöin jokainen osallistuja, joka kokee väitteen koskevan itseään (soittaa pianoa) poistuu paikaltaan ja yrittää löytää itselleen uuden paikan ringistä samaan aikaan, kun ringin keskellä seisonut yrittää vallata itselleen yhden avoimeksi jääneistä paikoista. Se, jolle ei enää riitä paikkaa ringissä, jää ringin keskelle, esittelee itsensä ja uuden väitteen. Jos kukaan ei liiku eli ei koe väitettä omakseen, joutuu keskellä olija esittämään uuden väitteen. Oman paikan viereisille paikoille ei ole sallittua mennä, vaan paikka on löydyttävä vähintään sitä seuraavasta paikasta. Joissain tilanteissa keskelle voi jäädä kaksi osallistujaa, jos kumpikaan ei voi asettua yhdelle vapaalle paikalle, ja tällöin he löytävät keskenään yhteisen väitteen. Leikki loppuu kun leikin vetäjä niin päättää.

Lappuliisa

Leikki soveltuu erinomaisesti ensimmäisille kurssikerroille tutustumiseen.

Kirjoita pienille lapuille positiivisia luonteenpiirteitä tai ominaisuuksia joko saman verran kuin on leikkijöitä tai kahdesta kolmeen kertaa enemmän. Ominaisuudet voivat liittyä myös toimintaan. Leikkaa laput irti toisistaan. Jaa leikin aluksi jokaiselle osallistujalle valitsemastasi määrästä riippuen 1-3 lappua kullekin.

Leikin aikana osallistujat kiertävät huonetta ja vaihtavat itselleen niitä ominaisuuksia, joiden kokee soveltuvan itselleen parhaiten. Aikaa tähän kannattaa varata noin 5-10 minuuttia. Lopuksi osallistujat esittelevät itsensä toisilleen keräämiensä lappujen ominaisuuksien avulla.

Esimerkkejä luonteenpiirteistä:

  • kuuntelija
  • puhelias
  • impulsiivinen
  • haaveilija
  • jalat maassa -tyyppi
  • eläinrakas
  • järjestelmällinen
  • huithapeli
  • aina myöhässä -tyyppi
  • kansainvälinen
  • kielinero
  • kaunis

Lännen nopein

Nimileikkien aatelistoa! Toimii parhaiten esimerkiksi toisella tai kolmannella tutustumiskerralla, kun kaikki ovat jo nähneet toisensa. Ei vaadi juurikaan etukäteisvalmisteluita.

Asettukaa ensimmäiseksi rinkiin niin, että leikin vetäjä jää keskelle. Kerratkaa vuorotellen osallistujien nimet. Leikin aikana ringin keskellä olija osoittaa yhtä ringissä seisovaa ja sanoo ääneen hänen nimensä. Osoitettu henkilö menee mahdollisimman nopeasti kyykkyyn samaan aikaan kuin hänen vieressään seisovat yrittävät “ampua” toisensa osoittamalla vastapuolta ja sanomalla hänen nimensä mahdollisimman nopeasti. Se, joka sanoo toisen nimen nopeammin, on voittanut ottelun, ja toinen siirtyy ringin keskelle edellisen keskellä seisoneen ottaessa hänen paikkansa ja valitessa uuden uhrin. Jos ottelu on tasaväkinen tai kumpikaan kahdenkeskiseen otteluun osallistuja ei muista toisen nimeä, keskellä seisoja voi ottaa uuden uhrin myös itse. Keskelle voi joutua, jos 1) ringissä osoitettu ei mene kyykkyyn ajoissa tai lainkaan 2) häviää kahdenkeskisen ottelun 3) ei muista toisen nimeä 4) menee tai on aikeissa mennä kyykkyyn väärään aikaan.

Kättelyleikki

Sopii kaikkiin ryhmän vaiheisiin! Ei etukäteisvalmisteluita.

Osallistujat liikkuvat huoneessa vapaassa järjestyksessä. Kun kaksi osallistujaa kohtaavat, he kättelevät ja esittelevät itsensä omalla nimellään. Tämän jälkeen he saavat toistensa nimet. Jos esimerkiksi Liisa ja Mikko kohtaavat ja tervehtivät, Mikosta tulee Liisa ja Liisasta Mikko. Molemmat jatkavat matkaansa ja tervehtivät muita osallistujia tällä uudella nimellä. Jokaisella kättelykerralla nimi vaihtuu! Kun saa oman nimensä takaisin, on voittanut pelissä ja voi siirtyä leikin ulkopuolelle. Nimien vaihtumisessa kannattaa olla erityisen tarkka! Leikkiä voi helpottaa esimerkiksi nimilappujen avulla, jolloin jokaisella kättelykerralla nimilappu vaihtaa omistajaa.

Epävarmuusdisko

Epävarmuusdisko on alunperin Suomen Kansallisteatterin YTYÄ!-yleisötyöosaston Maunulan maisema – alueellisessa yleisötyöhankkeessa esitelty leikki. Leikin tarkoituksena on luoda mahdollisimman leikkisä ja rento tilanne. Epävarmuusdiskossa opiskelijat kohtaavat toisensa valojen välkkyessä ja musiikin soidessa taustalla.

Diskohuone valmistellaan salassa opiskelijoilta: huoneeseen tuodaan kaksi pöytää, toiselle pöydälle 30 mukia, joissa tehtävälaput. Toisella pöydällä tuodaan youtube-tietokone, diskovalot, kaiuttimet ja mahdollisesti toinen läppäri videotykin visuaaleille luomaan diskotunnelmaa. Tämän jälkeen rajataan lattiaan neljä isoa ruutua teipeillä. Kussakin neliöissä on yksi ohjelappu, esim. “tanssi epävarmasti”, “tee epävarmoja iskuyrityksiä”, “hyräile biisiä mukana epävarmasti”, “välttele muita tanssijoita”.

Ennen diskon alkua opiskelijat pyydetään huoneen ulkopuolelle ja selostetaan säännöt: “Tervetuloa epävarmuusdiskoon. Täällä saa tanssia, noudattakaa lattiassa olevia ohjeita. Älkää ottako diskoon mukaan omia juomia tai ruokia. Baarimikko kertoo, kun baari aukeaa. Drinkkilaseissa on tehtäviä, joita tulee suorittaa.”

Esimerkkejä drinkkilaseissa lukevista tehtävistä: “valitse henkilö, jota katsot päästä varpaisiin”, “esitä taitoluistelijaa”, “törmäile muihin”, “esitä pikkulasta”, “tarjoile kaikille juotavaa”.

Lopuksi baarimikko tarjoaa kaikille kuohuvaa alkoholillista tai alkoholitonta juomaa ja herkkuja.

Epävarmuusdiskon muistilista:

  • Läppäri ja kaiuttimet
  • diskovalot
  • tyhjiä mukeja, joissa tehtävälappuja
  • kuohuviiniä, alkoholitonta juomaa ja herkkuja

Linkkejä muihin leikkiohjeisiin:

Leikkipankki – Mannerheimin lastensuojeluliitto: https://leikkipankki.leikkipäivä.fi/haku

Leikkimateriaalia – Suomen Partiolaiset: https://partio-ohjelma.fi/ohjelmamateriaalia/leikit/

Erilaisia leikkejä ryhmäytyksen edistämiseksi – Schildtin lukio https://peda.net/jao/schildtin_lukio/opiskelu/rt/ryhmänohjaajalle/rlm/r

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan nuorisotyö http://www.mukaan.net/index.php/leikit/tutustuminen