Tampereen reissu ja syksystä 2007

Hyvät tukiverkostolaiset

Kiitos aurinkoisesta seurastanne Tampereen matkalla! Menomatkalla oli tarkoitus keskustella ja suunnitella syksyn toimintaa. Vaunuosaston rakenteesta johtuen touhu meni kahvinjuonniksi. Sitä muuten tulikin tällä matkalla nautittua muutama kupponen. Kerroin muutaman syksyksi suunnitellun toiminnan ja tässä päivämäärät kalentereihin laitettavaksi:

21.8. 12-16 vierailu Maanpuolustuskorkeakouluun Santahaminaan Sanna-Marja Heinimon kutsumana. Aiheena verkko-opetuksen lisäksi syväjohtaminen.

12.9. 12-16 KoMiTi hankkeen järjestämä työpaja Aleksandriassa verkko-opetuksen mitoitukseen liittyen. Lokakuussa verkko-opetuksen laatuun liittyvä työpaja (Voplahanke), jonka päivämäärä on vielä avoinna.

Lisäksi tuli ideoita ja toivomuksia ainakin seuraavista asioista: CMapTools Mikä ihme se on ja mihin sitä käytetään? PodCasting Kaikki siitä puhuu mutta kuka niitä tekee? Näistä kahdesta aiheesta koitamme järjestää syksyn aikana tukiverkostolaisille työpajoja/koulutusta/tietoa.

Tampereen yliopiston kauniit ja toimivat tilat tekivät vaikutuksen. Mielenkiintoista oli kuulla Moodle-tukikonseptista. Melko pienellä joukolla siellä tukipalvelua pyöritetään, mutta palveluita oli toisaalta melko rajoitetusti tarjolla. Tarjolla on vain yksi ympäristö eikä se tuntunut aiheuttavan suuriakaan mutinoita.

Joustava tenttiympäristö (ei saa sanoa tenttiakvaario…) muistutti omaamme aika paljon. Joitakin eroja kuitenkin oli: tehtävätyyppejä oli enemmän ja tilassa oli samaan aikaan useita tenttijöitä. Nämä tenttiasiat voivat olla seuraava iso juttu, jossa jokainen yliopisto lähtee kehittämään omaa järjestelmää. Yhteistyötä pitäisi viritellä nyt, kun kellään ei ole vielä ihan valmista. Meidän tenttiakvaariomme kehittely jatkuu ja käyttäjiä ovat syksystä alkaen oikeustieteellinen tiedekunta ja Viikin kampus. Näiden kokemusten perusteella sitten katsotaan, miten jatketaan.

Tuki- ja tutkimusyksikkö tuntuivat Tampereella elävän naapureina mutta silti aika erillään. Ehkä tutkimuksen, pelien ja kaiken muun hyperin läsnäolo kuitenkin luo hohdetta arkisemmalle tukipalvelutyölle. Ainakin tarjolla oli kivoja pelejä, wiissä tuli hiki ja oli kivaa, vaikka hävisinkin.

Tampereen mukava fiilis johtuu varmaan tamperelaisista, jotka toivottavasti tekevät meille vastavierailun ensi syksynä. Mikähän voisi olla se laji, jossa me voisimme heidät haastaa?