Epätodellista (?) elämää Kumpulassa

Kumpulan eilisen (verkko-)opetuksen iltapäivän pääesiintyjänä oli Kim Holmberg Åbo Akademista ja aiheena Second Life. Kimin esityksen kerran viime syksynä kuulleena en tällä kertaa ollut yhtä innoissani, mutta kiinnostunut kuitenkin. Itse asiassa viime syksyn esitys oli ehkä hieman valaisevampi pedagogisessa mielessä, sillä nyt Kimin esityksestä oli muutama opetuksellinen idea jäänyt tai jätetty pois. Testasimme Second Lifea viime viikolla Samien A ja P kanssa. Olin jo sitä ennen luonut tunnuksen ja asentanut ohjelmiston. Yllättäen en saanut ohjelmaa toimimaan työkoneella enkä omalla läppärilläni. Lopulta vaikuttaakin siltä, että SL vaatii kohtuullisen uutta tekniikkaa alle toimiakseen (kunnolla), ja Kim sanoi myös eilen, että ohjelmasta on olemassa kaksi eri versiota, joista toinen, se parempi, on vain tosimyllyille. SL:iin tutustumiseen kannattaisi varata aikaa, sillä avatarin liikuttamista ja maailmassa navigointia täytyy oikeasti harjoitella. Itse huristelin kaikkien introjen ohi kun teleporttauduin tapaamispaikkaamme.

Opetusnäkökulmasta katsoen SL:ssa on valmiita alueita, joita kannattaisi hyödyntää; virtuaalisia leikkaussaleja, hoitohuoneita, kirjastoja, maantieteellisiä ympäristöjä (miten tsunami muodostuu, sademetsä), taiteisiin ja uskontoon liittyviä tunnettuja paikkoja. Siellä on myös skitsofrenia-huone, joka on toteutettu kahden skitsofreniaa sairastavan kuvausten perusteella, ja on kuulemma erittäin todentuntuinen. Olisiko tästä hyötyä esim. psykologiopiskelijoille? Lisäksi siellä on tai sinne voi perustaa tiloja, joissa opiskelijat voivat tehdä ryhmätöitä joko itsenäisesti tai ohjatusti. Tuosta olisi siis ryhmäytymiseen hyvä työkalu, jos tapaaminen IRL ei ole mahdollinen tai halutaan työskennellä verkon kautta. Verkkoluennolle selkeänä lisäarvona on, että osallistujat jäävät helposti paikalle keskustelemaan keskenään luennon aiheesta. Kuinka usein näin tapahtuu IRL-luennoilla?

Esityksen aikana sivuttiin (ainakin katsomossa sipisten :) myös käsitteitä virtuaalielämä, oikea elämä ja todellinen elämä. Pitääkö elämiä arvottaa (first life vs second life vs third life), mikä niistä on kunkin käyttäjän kokemana “oikeaa” ja mikä on “todellisuutta”, ja miten nämä eroavat opettajalla ja opiskelijalla.

HY:ssä “toinen” elämä on toivottavasti heräilemässä. Varsinaisiin kurssikokeiluihin lienee vielä hieman aikaa, mutta tukihenkilöt voisitte jo luoda tunnukset ja kokeilla. Sopivia kontaktihenkilöitä lienevät Samit Andberg (OK:sta) ja Palhomaa (Kumpulasta).

Eilisen kalvot on linkitetty iltapäivän ohjelmaan.

5 thoughts on “Epätodellista (?) elämää Kumpulassa

1. Hei mulla taitaa olla tunnus, muistaakseni nimi on Marja Sideways. Voitais pitää joskus pieni tutustumiskäynti jonkun seniorin johdolla, je? Annin tavoin uskon että kurssikokeiluihin kuluu vielä aikaa, mutta oman näkökulman luomiseksi kokemusten kartuttaminen olisi tarpeen.

2. Joo itse asiassa meillä oli vähän puhetta järjestää tukiverkoston joku aamuklubi SL:ssa. Ehkä järkätään vielä kesäkuulle yksi aamuklubi? Se vois olla kesäkuun ekalla viikolla. Sameja voisin kysellä tapaamisen johtotehtäviin.

3. Meillä on ollut myös alustavia suunnitelmia Sosiaalinen media -wikialueen http://wiki.helsinki.fi/display/sosmedia/ kehittämiseksi. Voisiko Second Lifesta koota materiaalia tuonne? Jos aiheesta on olemassa kiinnostavia artikkeleita, niihin voisi ensi alkuun kerätä ainakin linkkejä jne… Lisään muokkausoikeuksia halukkaille kirjoittajille.

Comments are closed.