Konfabulaarin satoa

Keskiviikon Konfabulaariin osallistui mukava määrä ihmisiä, fabut olivat mielenkiintoisia, herättivät keskustelua ja käytäväkeskustelut olivat myös hyödyllisiä. Kokonaisuutena konfabulaari oli mielestäni erittäin onnistunut – kiitos järjestäjille! Ehdin jo blogiini kirjoittaa aamupäivän Wikifestistä. Iltapäivällä osallistuin fabuihin ePortfoliosta ja TKT-laitoksen miniläppäreistä.

ePortfolio-fabun alustajat Satu Nurmela/TY ja Mauri Kantola /Turun AMK eli yhteensä Turun eRapusta halusivat saada yleisöltä ideoita ePortfolion käyttöön kurssilleen, jolla on tarkoitus käsitellä oppimisen arviointia uusissa oppimisympäristöissä, ja yhtenä casena heillä on ePortfolio. He kaipasivat ideoita järjestelmään, jolla voisi kerätä portfoliota koko ikänsä ja hyödyntää materiaalia koulu-/opiskeluajan jälkeen vaikkapa työnhaussa. Yleisö taisi tyrmätä tällaiset yhden järjestelmän haaveet :) vetoamalla järjestelmien elinkaariin – mikään ohjelmisto ei varmasti ole käytössä ihmisen koko elinikää, eikä tällainen oikeastaan ole järkevääkään. Pikemmin kuin fokusoida tiettyyn järjestelmään, pitäisi fokusoida prosessiin. Ongelma kun esim. Tallinnan mallissa kuulemma on, että (hyvästä) järjestelmästä huolimatta opiskelijat ja opettajat eivät käytä sitä, eli opiskelijat eivät osaa prosessoida siinä asioita ja opettajat eivät kovin usein kommentoi opiskelijoiden töitä. Tärkeintä on siis ensin ohjata opiskelijat prosessoimaan ja analysoimaan toimintaansa. Tarvittavat järjestelmät ovat sitten mitä vain, soveltuen kunkin tekijän tarpeisiin, ja tällöin korostuu järjestelmien yhteiskäyttö, jolloin oleellista on, että sisällöt ovat siirrettävissä järjestelmästä toiseen standardoitujen rajapintojen läpi (nykyisin “haaveita vain” :).

Konfabulaarin viimeisenä fabuna keskustelimme miniläppäreiden käyttöideoista TKT-laitoksen Jaakko Kurhilan ja Sami Palhomaan johdolla. Taustaksi siis, että kaikille TKT-fukseille on tänä syksynä jaettu käyttöön miniläppärit, ja kun hankinta keksittiin aika viime hetkellä, laitteiden systemaattista hyödyntämistä ei silloin ehditty suunnitella. Opiskelijoille järjestettiin aiheesta ideakilpailu, joka on vasta päättynyt. Ideoita tuli noin 15. Jaakko kuitenkin kaipasi vielä lisäideoita. Keskustelimme ainakin seuraavista aiheista ja lisää ideoita saa mielellään heittää!

• Konfabulaarissa käytetään back channelina Jaikua – tkt-laitoksen luennoilla se on irc. Luennoille kannattaisi siis kannustaa luennoijankin toimesta vastaavaa toimintaa. IRCissä voisi kysyä myös luennoijalta, joko siten, että luennoija näkee kaiken keskustelun, tai siten, että muutama aktiivinen opiskelija nakitetaan yleisön puhetorviksi.
  • Oikeastaan suurin muutos on henkilökunnalle: nyt voi olettaa, että opiskelijoilla on koneita ja työskentelymenetelmiä voi suunnitella sen mukaan. Esim. ohjelmoinnin laskareissa voisi lennossa testata erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja samaan tehtävään. Vaihtoehdot voi jakaa verkon kautta esim. wikissä ja ryhmissä laittaa opiskelijat tutkimaan eri vaihtoehtojen eroja.
  • Tekstinjakaminen muissakin laskareissa ja niistä keskustelu; tutkielmien esiversioiden käsittely, yhteisen käsitekartan piirtäminen (vaatii sitä tukevaa ohjelmistoa – yleisöstä ehdotettiin http://bubbl.us/ jota en ole vielä ehtinyt tutkailla tarkemmin)
  • Opiskelijat ovat joka vuosi uusia; heille voi mainiosti ilmoittaa, että täällä on aina tehty näin (vaikka aloitettaisiin uusi menetelmä :), ja he alkavat työskennellä annetulla tavalla. Henkilökunta on ollut talossa kauan ja he ovat jämähtäneet omiin hyviin työtapoihinsa. Muutos täytyy siis tulla henkilökunnalta itseltään, esim. strategiapäivässä työryhmät miettimään vaikkapa laskarikäyttöä, luentokäyttöä. Student empowerment -> teacher empowerment!
  • Luennolla kannustaminen kontekstisidonnaiseen tiedonhakuun, johon tottuneet eivät osaa olla ilman :)

One thought on “Konfabulaarin satoa

1. Pingback: Marjan blogi » Konfabulaari on kivointa pitkään aikaan!

Comments are closed.