Morgonklubb i Soc&kom

Tukihenkilöiden aamuklubi vieraili tällä kerralla Svenska social- och kommunalhögskolanissa (SSKH). Kyseessä on siis  Helsingin yliopistossa toimiva itsenäinen ruotskinkielinen yksikkö:

Vid Soc&kom ges utbildning i journalistik, socialt arbete och socialpolitik, socialpsykologi och psykologi, sociologi, statskunskap samt rättsvetenskap som huvudämne.

Christian, Ulf ja Kim kertoivat millaista verkko-opetus heillä on ja näyttivät muun muassa esimerkkejä Blackboardissa toteutetusta kurssista.

Kaiken (osiksi ruotsiksi) käydyn keskustelun taustalla leijui yhteinen teema: kuinka toimia ruotsinkielisenä yksikkönä valtaosin suomenkielisessä korkeakouluympäristössä. Ruotsinkielisiä oppilaitoksia on kohtalaisen vähäisesti ja esimerkiksi yhteiskäytössä olevasta TVT-ajokorttimateriaalista hyötyisi moni.

SSKH onkin viritellyt yhteistyötä mm. Hankenin ja Arcadan kanssa. Viimeisimmän tiedon mukaan Arcada on pilotoinut TVT-ajokorttia ja se otetaan varsinaiseen käyttöön syksyllä 2009.

Verkostoitumista ja yhteistyötä hidastavat yleisesti tunnetut ongelmat:

• opiskelijat vierastavat muita oppilaitoksia – vaikka saman sisältöinen, täysin yhteensopiva kurssi olisi tarjolla toisaalla, ei vieraaseen oppilaitokseen rohjeta mennä
  • ohjelmista saattaa olla käytössä eri versioita
  • käyttäjätunnusten kanssa on lähes aina ongelmia
  • yhteiseen sopimukseen pääseminen annettavista opintopisteistä, oppimateriaalista ja toteutuksesta

Lisäksi kävi ilmi, että oman yliopistomme ruotsinkielinen henkilökunta pitää kohtalaisen heikosti yhteyttä yliopiston sisällä. HY:ssä toimii Svenska ärenden, eli ruotsinkieliset asiat -yksikkö, jonka tehtävänä on edistää ja tukea yliopistomme kaksikielisyyttä. Vaikka lääkiksessä on ruotsinkielinen linja ja tunnen HY:n hallinnon ja tukipalvelut kohtalaisen hyvin, oli koko yksikön olemassa olo minulle yllätys.

Verkostoitumisen helpottamiseksi ja kaksikielisten verkko-opetuksen tukipalveluiden parantamiseksi keskustelimme siitä kuinka tukiverkostoon kannattaisi rekrytoida enemmän ruotsinkielisiä jäseniä. Toiset kokivatkin lisää yllätyksiä kun Anni ja Tiina paljastuivat kaksikielisiksi verkostolaisiksi.

One thought on “Morgonklubb i Soc&kom

1. Pingback: Marjan blogi » Morgonklubb i Soc & Kom