Tukiverkoston puuharyhmä ja lukuvuoden teemat

Viime perjantain Tarvaspään-tapaamisessa keskustelimme tukiverkoston toiminnan lisäjäsentämisestä, ja siitä, että nykyinen toiminta on jo hyvää ja halutaan säilyttää.

Tukiverkostolle valittiin puuharyhmä, joka varmaankin nimeää itsensä uudelleen, kunhan kokoontuu ensimmäisen kerran. Ajatuksena ryhmälle on, että se toimii suodattimena verkoston tarpeille ja osaa nostaa tärkeät teemat ja tarpeet esille yhteiseen käsittelyyn siten, että käytännön toteutus kuitenkin on edelleen OK:ssa.

Ryhmän kokoamiseksi todettiin, että siinä olisi hyvä näkyä tiedekuntien lisäksi suuret erillislaitokset Avoin yliopisto ja Palmenia, ja sen olisi hyvä kattaa kampuksia jopa tärkeämpänä eri osaamisalueita. Ryhmä voisi vaihtua sopivin ajoin, esimerkiksi lukuvuosittain, ja siihen halutaan yksi OK:lainen linkiksi OK:n suuntaan. Sopivaksi kooksi ajateltiin noin 5 jäsentä. Aloituskokoonpanoon valittiin Birgitta Avoimesta, Mari OK:sta, Kristian tai Outi Viikistä ja Marja Meilahdesta. Kun tänä vuonna keskustassa tukihenkilöinä on vielä sijaisia, todettiin, että ryhmä voi hyvin täydentyä keskustakampuksen osalta kun vakituisia tukihenkilöitä palaa töihin.

Ohjeistukseksi ryhmä sai ideoita mahdollisesta toiminnasta:

• Nykyinen hyvä, mainittuna aamuklubit ja kirjastoyhteistyö, halutaan säilyttää. Aamuklubien sekä pikkujoulujen suunnittelu (päivät ja paikat) on ryhmän koordinoimaa – mutta ei yksin toteuttamaa!
  • Yliopiston laajuisiin koulutuksiin, kuten Ypedaan, toivotaan jatkossakin tukiverkoston omia pienryhmiä. Ypeda 2:sta toivottiin Ypeda 1:sen suorittaneille ja Ypeda 1:seen kiinnostusta olisi hyvä kartoittaa.
  • Koulutustarpeita haluttiin selvitettäväksi ja toteutettavaksi tarpeiden mukaan
  • Uudeksi ideaksi tuli konferenssikuulumisten ja -ideoiden jakaminen. Samoin toivottiin yhteisten esitysten valmistelua konferensseihin.

Alkavan lukuvuoden teemaksi nousi verkko-opetuksen tuen näkyväksi tekeminen tiedekunnissa: opettajien tietoisuuden lisääminen tukimahdollisuuksista ja näkyvyyden lisäämisen hyvien käytäntöjen jakaminen verkoston kesken. Hyviksi käytännöksi nousivat jo proaktiivinen laitoskierros yhdessä pedalehtorin kanssa, aktiivinen sähköpostitiedotus sekä tiedekunnan tukitoiminnan kokoaminen ja järjestäytyminen yksiköksi.