Informaatioähkyn hallintaa Kumpulan kampuksella 29.9.2011

Tukiverkoston aamuklubi olikin tällä kertaa iltapäiväklubi. Kävimme kuuntelemassa  Drew Whitworthin luentoa. Whitworth on vanhempi lehtori Manchesterin yliopistosta. Hän on myös kirjoittanut kirjan informaatioähkystä, vai pitäisikö paremminkin puhua informaatioylipainosta (Information Obesity, 2009).

Whitworthin mukaan ongelma ei ole niinkään informaation löytäminen vaan se, että osaamme seuloa hyvälaatuista ja asiaan sopivaa tietoa. Elämme informaatiotulvassa, joka lisääntyy päivä päivältä. Haasteena on opettaa informaatiolukutaitoja (johon sisältyy sekä lukeminen että kirjoittaminen) ja tiedon oikeanlaista prosessointia. Ja tässä tarvitsemme kaikkia yliopistolaisia puhaltamaan yhteen hiileen, kannustaa Whitworth. Tiedon luomisessa ja organisoinnissa tarvitsemme yhtälailla informaatikkoja, tutkijoita ja opettajia kuin myös teknistä tukihenkilöstöä ja samalla pitäisi keskustella yhteisestä päämäärästä – miten tietoa hallitaan.

Informaatiolukutaito nähdään yhtenä mahdollisuutena taistella informaatiotulvaa vastaan. Tästä esimerkkinä Drew Whitworth mainitsi Christine Brucen tekemän kuuden laatikon-mallin (Six Frames Model).  Se on kattavampi ja laajempi kuin SCONULin (Society of College, National and University Libraries) informaatiolukutaidon seitsemän pilarin malli (Seven Pilars of Information Literacy).

Informaatiolukutaitoa opetettaessa täytyy myös muistaa että eri oppiaineissa informaation laatu ja kehitys nähdään eri tavalla, jolloin niitä täytyy myös opettaa eri tavalla. Tässä yhteistyö eri toimijoiden kanssa tulee tärkeäksi.

Manchesterin yliopistossa tarjotaan informaatiolukutaidon itseopiskeluun kurssia, jota voi käydä katsomassa täältä.