Verkko-opetuksen tuen ydintä etsimässä

Tänään tulee kuluneeksi kaksi viikkoa siitä kun palasin takaisin töihin. Yli vuoden poissaolo alkaa tuntua lähinnä kauniilta muistolta. Poissaoloni tuoman uudenlaisen perspektiivin valossa olen viimeiset kaksi viikkoa pohtinut työtehtäviä, jotka sisältyvät omaan, verkko-opetuksen suunnittelijan toimenkuvaani. Erityisesti olen pohtinut sitä, mikä osuus mainitusta toimenkuvasta kohdentuu verkko-opetuksen tukitoimintoihin (kuinka suuren osuuden pitäisi?) ja ennen muuta sitä, mitkä oikeastaan ovat verkko-opetuksen tukihenkilön ydintehtäviä?

Jonkinlaisen lähtökohdan omalle pohdinnalleni tuo se kun listaan keskeisimmät työtehtävät, joita olen hotanut viimeisen kahden viikon aikana: tvt-ajokortin näyttökokeiden valvontaa, oodin hops -perehdytysten vetämistä (opiskelijoille), wiki-kurssi (opettajille), moodle-kurssi (opettajille), tutkintovaatimuksia koskevien uudistusten pohtiminen tvt-opintojen osalta, tvt-tukipyyntöjä, humpedan tvt-osuuden suunnittelua sekä kurssin lähitapaamisten valmistelua. Lisäksi aivan kulman takana on odottamassa lisää tvt-ajokorttiin, humit-kursseihin ja humit-toimintojen kokonaissuunnitteluun liittyviä tehtäviä. Oma toimenkuvani siis kohdentuu niin opiskelijoiden ja opettajien ohjaukseen ja tukeen kuin myös selkeästi hallinnollisiin tehtäviin. Mitkä omista työtehtävistäni sitten ovat niitä, jotka voisin lukea kuuluviksi verkko-opetuksen tukihenkilön tehtäviin? Kattavatko mainitut tehtävät verkko-opetuksen tuen ytimen? Mikä on tuo ydin?

Nyt syksyllä toimintansa aloittanut verkko-opetuksen tukihenkilöverkoston nk. puuharyhmä (ks. Tukiverkoston puuharyhmä ja lukuvuoden teemat) haluaisi herättää aiheeseen liittyvää keskustelua laajemmin verkoston piirissä. Keskustelu voisi käsitellä ainakin seuraavia kysymyksiä: Mitä ovat verkko-opetuksen tukihenkilön ydintehtävät? Mitä erityisiä haasteita verkko-opetuksen tukihenkilötoimintaan liittyy? Kaipaisiko toiminta jonkinlaista nostetta, jotta se ei jäisi laitoksilla ja tiedekunnissa muiden toimintojen jalkoihin? Olkoon tämä blogi-merkintä keskustelun avaus aiheesta.

Virkistävää syksyä kaikille!

One thought on “Verkko-opetuksen tuen ydintä etsimässä

1. Moi, onpa sulla erilainen työnkuva kun mulla! TVT-ajokorttihan on perusopetuksen kursseja, eikä mun mielestä kuulu verkko-opetuksen tukihenkilön tehtäviin kun ei olla opetusvelvollisia. Ja mitä tulee koulutusten järjestämiseen, niin mä olen suhtautunut siten, että jos OK:lla on jo valmis kurssipohja, niin olen ohjannut opet sinne tai pyytänyt lääkikseen oman kurssin. Dreamweaveristä, SecondLifestä ja muusta erikoisemmasta olen sitten tarpeen mukaan pitänyt meille räätälöidyn kurssin.

Mä näen sen niin että verkko-opetuksen tukihenkilö on nimenomaan opettajien resurssi, verkko-opetuksen lähitukihenkilö. ..jonka työnimike nähtävästi vaihtelee reilustikin. Nimim. tietoverkkoasiantuntija ;) Mutta hyvä avaus Kristiina. Tätä toimenkuvaa on selvästikin syytä pöyhiä!

Comments are closed.