Epäonnistunut luentonauhoite – virheistä oppii?

Kävin eilen nauhoittamassa AC:llä erään lääkiksen perusopintojen luennon. Toisin kuin viime kerralla, tällä kerralla lähes kaiki meni pieleen. Onneksi olimme tiedottaneet asiasta opiskelijoille ja korostaneet tapahtuman koeluontoisuutta, eli kukaan tuskin jätti luentoa väliin nauhoitteen toivossa.

Alkuasetelma oli lupaava. Käytössä oli

• salissa kiinteä PC, jolla opettaja piti esityksensä kuten aina ennenkin
  • langaton ns. “Madonna-mikrofoni”, joka oli kytketty salin kaiutinjärjestelmään
  • minulla läppäri, jossa kiinni lähituelta lainattu ClearOnen Chat150 ja web-kamera

Asetelma AC-huoneessa

Kirjauduin opettajan PC:llä AC:hen ja asetin päälle työpöydän jaon. En käynnistänyt tällä koneella kameraa enkä mikrofonia. Kirjauduin samaan AC-huoneeseen myös salin läppärillä, ja asetin läppäristä päälle kameran, mikrofonin ja nauhoituksen. Opettaja oli mielissään, kun hänen näkökulmastaan mikään ei ollut luentosalissa muuttunut ja hän pystyi pitämään luentonsa nauhoituksesta piittaamatta.

1. virhe: heti kun luennoitsija avasi suunsa alkoi ääni kiertää. Kiskaisin hädissäni kokousmikrofonista piuhat irti ja kehoitin luennoitsijaa jatkamaan. Itse syvennyin AC:n ääniasetuksiin ja aloin pohtia ongelman aiheuttajaa.
  2. ratkaisu: salin PC oli kytkettynä myös salin kaiutijärjestelmään. Kun AC-huoneessa alkoi kuulua puhetta, välittyi ääni opettajan käyttämään PC:hen ja kuului salin kaiuttimista, josta se taas napattiin läppärin nauhoittavaan mikrofoniin ja looppi oli valmis. Melkoinen vinkuna! Vasta luennon tauolla kehtasin painella säätämään opettajan käyttämästä koneesta äänen mutelle, eli eka osio nauhoittui ilman ääntä, äh!
  1. virhe: en ollut keskustellut opettajan kanssa etukäteen käyttääkö hän yksityiskohtien osoittamiseen valkokankaalla laserpointeria vaiko hiirtä dian päällä. Niinpä jaoin työpöydän puoliksi siltä varalta että opettaja tekee jompaa kumpaa. Tuloksena on tupla-huono ratkaisu, dia on liian pieni katsottavaksi eikä valkokankaasta saa selvää.
  2. ratkaisu: sovi etukäteen opettajan kanssa mitä esitystapaa hän käyttää ja asettele AC-huone tämän mukaan.
  1. virhe: kameran kuva on mahdottoman suttuinen.
  2. ratkaisu: jos kameran kuva on tärkeä, hanki korkealaatuinen web-kamera tai odota että Helsingin yliopistolla otetaan käyttöön luentojen tallennukseen tarkoitettu Opencast Matterhorn. AC sopii hyvin kokouksiin ja kuvaamaan puhuvaa päätä, mutta pikkuruisten web-kameroiden laatu ei riitä taltioimaan sekä luennoitsijaa että valkokangasta.

Toivottavasti tästä kompuroinnista oli teille muille hyötyä. Ainakin itse tiedän nyt mitä tehdä toisin ja jään malttamattomana odottamaan luentotallennusjärjestelmän saapumista Meilahteen.

(sama teksti on julkaistu Marjan blogissa)