PedaForum-päivät Tallinnassa 19.-20.8.2009

Yli 200 opetuksen kehittäjää kokoontui PedaForum päiville Tallinnaan elokuussa. Tallinnan yliopiston vararehtori, prof. Mats Estonius toivotti kaikki vieraat tervetulleiksi Tallinnan yliopistolle, trio Helin-Mari Arderin virittäessä laulaen meidät päivien tunnelmaan.

Ensimmäisen päivän keynote-esitykset  keskittyivät opetuksen arviointiin ja kehittämiseen nyt ja tulevaisuudessa suomalaisessa yliopistokontekstissa. Työpajat ja teemaryhmät tarjosivat varmasti jokaiselle jotakin: teemoja olivat mm. osaamisen arviointi, tvt:n opetuskäytön oivalluksia, ohjaus ja palaute, kehittyvä tuutorointi, monitieteinen yhteistyö, opettajuus, opetuksen ja oppimisen tutkimus sekä opetuksen kehittäminen. Palaute-työpajassa käsiteltiin mm. palautteen ja arvioinnin merkitystä oppimisen edistämisessä. Pienryhmissä pohdittiin miten palautetaitoja voisi kehittää ja miten palaute tukee dialogista vuorovaikutusta. Tervetuloa kehittäjäksi-työpajassa pohdittiin opetuksen kehittäjien työnkuvaa toiminnallisen pienryhmätyöskentelyn avulla.

Toinen päivä aloitettiin akvaariopaneelilla, jossa pohdittiin sitä miten yliopisto voi. Yleisö pääsi äänestämään päivän kysymyksiä, jonka jälkeen panelistit keskustelivat sekä äänestyksen tuloksesta että itse aiheesta. Toisen päivän työpajana oli mm. Työniloa tulevaisuuteen: tulevaisuuden muistelu-työpaja. Työpajassa työskenneltiin pienryhmissä ja ”muisteltiin” tulevaisuutta. Tulevaisuuden muistelu on menetelmä, joka on kehitetty sosiaalityön ennakointi- ja kehittämistyötä varten.  Menetelmän avulla tunnistettiin tavoitteita, niiden esteitä sekä keinoja ja voimavaroja esteiden ylittämiseksi. Päivät päättyivät Tarinateatteriryhmä FoxTroTTin vetämään reflektointiin päivien annista. Tarinoiden ja teatterin keinoin saimme pohtia ja nähdä miten itse kukin koimme PedaForum päivät.

Jos et ollut paikalla, mutta ohjelma ja esitykset kiinnostavat, löydät lisää tietoa PedaForum päivien sivuilta, osoitteesta: http://www.uku.fi/opk/pf2009/ .