Aamuklubissa kuultua 13.8.

Syksyn ensimmäisessä aamuklubissa 13.8. Aleksanteri-instituuttia esitteli informaatikko Niina Into. Instituutissa on omia tutkijoita ja kansainvälinen tutkijanvaihto-ohjelma. Omaa opetushenkilökuntaa ei ole mutta instituutti järjestää opetusta, jossa käytetään vierailevia luennoitsijoita tai talon omaa väkeä. Yhteiskunnallinen vuorovaikutus on merkittävä tehtävä talolle, mikä tarkoittaa käytännössä yleisötapahtumien järjestämistä. Yleisötapahtumat ovat toistaiseksi live-tapahtumia, joista on korkeintaan abstraktit verkossa. Keskusteltiin verkkojakelusta. Esim. podcastin äänitys onnistuisi sanelukoneella ja nopea julkaista yliopiston podcastina. Mediasuhteet tärkeitä ja talossa tutkijoita, jotka säännöllisesti kommentoivat mm. TV:ssä. Mediaesiintymiset on linkitetty instituuin www-sivulle. Tiedotusta paljon mutta kehittämistä kaipaa osoiterekisterin ylläpito ja kaivataan yhteistyökumppaneita yliopistolta. Koulutus pääasiassa suomeksi mutta kv-yleisölle mm. säännöllisesti ilmestyvä englanninkielinen tiedotuslehti.

Hanna Peltonen koordinoi maisterikoulua ja muita koulutusohjelmia. Opiskelijat eri yliopistoista Suomesta tai myös ulkomaisista yliopistoita. Hanna on ollut tyytyväinen Hakaan. Vastaava pohjoismainen järjestelmä “Kalmarin unioni” – lieko tuo työnimi, helpottaisi. Hanna pyörittää mm. VIE-maisterikoulun opinnot kurssia Moodlessa. Siinä on HOPS ja työelämäyhteyksiä ja tarjottu opiskelijoille mahdollisuus verkostoitua ja sopia esim. majoitusjärjestelyistä mutta sellainen ei ole toistaiseksi kiinnostanut. Verkko-opetus on omaksuttu pikkuhiljaa, Moodle käytössä. Sähköpostiliikennettä silti on edelleen.