Verkostoasiaa tukiverkostosta

Tämä blogimerkintä on kooste verkko-opetuksen tukiverkostosta yhteisöllisyysseminaarin 16.9.2010 osallistujia varten. Tukiverkostosta verkostona seminaarissa alustamassa Anni Rytkönen (verkoston koordinaattori), Outi Valkama (maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki) ja Kristiina Karjalainen (valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki).

Viimekeväisen kyselyn perusteella “hyvän verkoston” ominaisuuksia ovat esimerkiksi:

  • Käsiteltävä asia kiinnostaa
  • Verkoston jäsenet kokevat voivansa hyötyät toistensa osaamisesta
  • Verkostoon osallistuminen tuo lisäarvoja

ja vastaavasti “huonon verkoston” ominaisuuksiksi nimettiin esimerkiksi:

  • Verkosto muodostuu organisaatioiden nimetyistä jäsenistä tai verkoston jäsenet ovat velvoitettuja osallistumaan
  • Verkoston toiminta rakentuu tietyn välineen käytön ympärille
  • Verkoston toiminnalla ei ole tavoitteita tai tavoitteet on asetettu verkoston ulkopuolelta
  • Käsiteltävä asia on kiinnostukseni reuna-alueilla

-> kenen kannalta verkosto on hyvä tai huono ja liittyykö hyvyys sittenkään verkostomuotoiseen toimintaan?

Verkosto ja yhteisöllisyys – yhteisöllisyys verkostossa

  • Mikä tukiverkostossa on koettu hyväksi? – Me-henki
  • Miten yhteisöllisyys näkyy tukiverkoston toiminnassa ja työtehtävissä?
    • Haluna yhteiseen toimintaan: aamuklubit, pikkujoulut, yhteiset seminaarimatkat, “sosiaalinen kiva”
    • Haluna tavoitteeseen opetuksen kehittämisestä verkkovälineiden tukemana
    • Haluna vuorovaikutukseen, johon osataan ja halutaan hyödyntää kulloinkin mielekkäitä verkkovälineitä: tämä blogi, Yammer, Skype, SL, etherpad, …
    • Verkoston toiminnan ja vertaisten hyödyntämisessä omaan työhön liittyvien välineiden (opetus)käyttökokemusten kartuttamisessa ja jakamisessa
    • Vertaistuen aktiivisena hyödyntämisenä pohdintatilanteissa (kilauta kaverille-periaatteella)
    • Verkoston kautta saatujen hyvien käytäntöjen jakamisena oman yksikön opetushenkilöstölle
  • Tukiverkoston visio toiminnalle (pdf)

Yhteisöllisyyttä ei ole tutkittu tai kartoitettu tukiverkostossa eksplisiittisesti, vaan se tulee esiin erilaisten toimintojen ja käytäntöjen kautta.

Miten yhteinen tahto saadaan aikaan?