ITK-esitys

Esityksemme runkona käytämme tätä blogimerkintää kalvojen tilalla.
Pe 23.4.10 klo 11 Marja Silenti ja Anni Rytkönen

Verkko-opetuksen tukiverkosto:

• työskentelee kampuksilla ja tiedekunnissa verkko-opetuksen lähitukena
  • 9 päätoimista, 28 jäsentä yhteensä: Tukiverkoston kontaktikartta (kyselyn perusteella kevät 2010)
  • Keväällä 2009 toteutetun työnkuva-kyselyn perusteella tukiverkoston merkitys jäsenille on
    • Taustatuki, backup; kiitos, että on olemassa, vaikka ei niin usein tarvitsisikaan
    • Tietämyksen (awareness) lisääntyminen verkostosta, yliopiston toiminnasta, vertaisista ja
      heidän osaamisistaan; ”on hyvä tietää ja tuntea”
    • Konkreettinen tuki, neuvot, apu ja koulutus
    • Vertaistuki ongelmista keskustelussa, työssä jaksamisen näkökulmasta, henkireikä

Minkälainen olisi oikeasti toimiva verkosto?

Kyselimme kevään 2010 aikana elomakkeella: tarjosimme väittämiä, joista piti valita vähintään 3. Väittämissä oli toistensa vastapareja, ja toisaalta samaan aiheeseen liittyviä eri vaihtoehtoja. Vastauksia tuli 17, joissa hyviä ominaisuuksia nimettiin 3-14 (yht 130), huonoja 3-7 (yht 65).

Laitoimme ensin ominaisuudet “paremmuusjärjestykseen” (hyvät miinus huonot) (pdf).

Sitten ryhmittelimme väittämät: (pdf)

• “Vakinaistettu”: organisaationäkökulma
  • “Vastuullinen”: työntekijän näkökulma
  • “Koordinoitu”: toiminnan näkökulma
  • “toiminnan välineet”

Huonoihin ominaisuuksiin tulleita kommentteja:

• Verkostoon on vaikea uutena päästä mukaan
  • Aktiivit hyödyntävät verkostoa omiin juttuihinsa
  • Käytetty väline ei tue verkostoitumista (ominaisuuksiltaan tai käytettävyydeltään)
  • Viestinnässä on liikaa kohinaa informaation joukossa
  • Verkostolla ei ole sääntöjä, säännöt ovat epäselvät tai on liikaakin sääntöjä tai niiden tarkkailua

Rennon-ryhdikkään ilmapiirin hakemista siis?

Kysymyksiä:

• Minkälaisia ajatuksia tuloksista herää?
  • Mitä tarkoittaa verkostoon osallistuminen?
  • Mitä tarkoittaa jakaminen käytännössä?
  • Mitä velvollisuuksia verkoston jäsenellä voi olla verkostolle?

3 thoughts on “ITK-esitys

1. Hei!

Juttelimme itk päivillä ja kysyin mahdollisuutta saada kyselylomaketta käyttöön. Lupasitte laittaa sen tänne sivuillenne, mutta en löydä sitä. Olisiko mahdollista saada se?
    yst. terv. Päivi Sihvo

2. Heippa Päivi, pahoittelen että vastaus on viipynyt…

Kyselylomake on tosiaan jo kytketty pois päältä, eli sitä autenttista lomaketta ei valitettavasti ole enää nähtävillä. Väittämiä oli 41 kpl ja ne näkyvät noissa yllä olevissa pdf-fileissä.

Ensin 41 väittämästä ruksattiin hyvän verkoston ominaisuudet: “Valitse mielessäsi yksi erityisen hyvin toimiva, työhösi tavalla tai toisella liittyvä verkosto, jonka jäsen olet. Rastita alla olevasta listasta vähintään 3 väittämää, jotka kuvaavat valitsemasi verkostoa; ominaisuuksia, jotka tekevät verkostosta hyvin toimivan.”

Seuraavaksi samasta listasta ruksattiin huonosti toimivan verkoston ominaisuudet: “Valitse mielessäsi yksi erityisen huonosti toimiva, työhösi tavalla tai toisella liittyvä verkosto, jonka jäsen olet. Rastita alla olevasta listasta vähintään 3 väittämää, jotka kuvaavat valitsemasi verkostoa; ominaisuuksia, jotka tekevät verkostosta huonosti toimivan.”

Teoriassa oli siis mahdollista että jokin tietty ominaisuus löytyi vastaajan mielestä sekä hyvin että huonosti toimivasta verkostosta.

Toivottavasti näistä tiedoista oli hyötyä. Ole yhteydessä jos tahdot jatkaa / laajentaa kyselyä tai tehdä muuten aiheen parissa yhteistyötä.

3. Pingback: Verkostoasiaa tukiverkostosta – Verkko-opetuksen tukiverkosto

Comments are closed.