Aamuklubi 20.1.2012: kokemuksia Moodlesta ja vähän muustakin

Tammikuun aamuklubi kokoontui 20.1. keskustakampuksella, humanistisen tiedekunnan huomassa. Aamuklubin pääteemana oli tällä kertaa verkko-oppimisalusta (-ympäristö) Moodlen käyttäjäkokemukset. Heti aluksi tulikin todettua, että rakkaan “lapsemme” eli tässä tapauksessa Moodlen nimelle on jo kehkeytynyt monia erilaisia ääntämistapoja, kuten  “muudle”, “myydöl”, “moodle” ja “muuteli”.

Moodle-kokemusten lisäksi klubissa käsiteltiin ajankohtaisia asioita sekä saatiin päivitys keskustakampuksen kirjaston kuulumisiin. Flunssa-aalto rajoitti siinä määrin osallistumista, että kaikki paikalle saapuneet saatiin kuin saatiinkin mahtumaan hulppean Huminan moduulipöytien ääreen.

Ensin lyhyesti ajankohtaiset asiat:

• Puuharyhmä sai houkuteltua uuden jäsenen Marjan tilalle sekä tehtäväkseen pohtia ajankohtaisiin tvt-asioihin liittyvän tiedotuksen toteuttamista.
  • Videonviestintäkuulumiset verkostolle toivat Sami ja Olli:
    1. jokaisella kampuksella on nyt tuettu videoneuvottelutila, keskustassa useampi (Aleksandria, hallintorakennus, Vuorikatu 3). Lisätietoa videoneuvotteluista yliopistolla löytyy osoitteesta http://www.helsinki.fi/atk/yhteydet/videoneuvottelu/ sekä varauslomake osoitteesta http://www.helsinki.fi/atk/videoneuvotteluvaraus
    2. TIKE muuttaa keväästä alkaen kokonaisuudessaan Viikkiin nk. Kehitystaloon. Muutto tapahtuu vaiheittain.
    3. Adobe Connect on päivitetty versioon 8, jossa on parempi kuvanlaatu ja ilmaiset Android/iPhone/iPad-sovellukset (kuva, ääni, chat jne.). Lisäksi uudessa versiossa host-tason käyttäjän tulee olla paikalla kokouksessa eli kun (viimeinen) host poistuu, muutkin käyttäjät poistetaan automaattisesti.
  • Ollin luotsaama luentotallennuksen (OpenCast Matterhorn) pilotti saa iloksemme jatkoa helmikuusta alkaen (mm. käyttäjähallinnan kehittäminen, luentotallennushuone)
  • Ulla kertoi, että e-lomakkeelle on nykyisin mahdollista poimia vastaajien nimi ja sähköposti käytettäessä ldap-autentikointia. Lisätietoa löytyy osoitteesta https://wiki.helsinki.fi/x/Kpz1B

Ajankohtaisten asioiden jälkeen oli vuorossa kaksi kase-esitystä Moodlesta, tenttityökalun käytön näkökulmasta. Humanistisen tiedekunnan käännöstieteen yliopistonlehtori Kristiina Taivalkoski-Shilov kertoi etätenttimisestä käännöstieteen kurssillaan. Kristiinan osuus herätti keskustelua mm. Moodlen tenttityökalun ohjeistuksesta sekä siitä, miten tenttityökalun käyttöä voisi helpottaa ja, miten varmistaa tuen saatavuus käyttäjille. Kristiina itse toivoi ohjeistukseen selkeyttä, konkreettisia esimerkkejä (mm. eri kysymysmuodoista) sekä vinkkejä, miten vastaukset kannattaisi käsitellä. Tässä yhteydessä keskusteltiin myös palautteen antamisesta (kursseilla, joissa paljon opiskelijoita) sekä plagioinnista.

Seuraavaksi allekirjoittanut (Päivin laatiman muistion tukemana) kuvaili Ranskan verbiharjoitukset -kurssialueen, tarkemmin kurssin sisältämän kysymyspatterin,  siirto-operaatiota BlackBoardista Moodleen. Kesän ja syksyn 2011 aikana tapahtunut siirto – ei tietenkään – onnistunut täysin kivuttomasti, semminkin kun Moodlen tenttityökalusta ei löydy vastaavaa kysymystyyppiä, jolla kysymykset oli aikanaan luotu BlackBoard-alustalle.  Lopulta noin 750 siirretystä kysymyksestä puolet jouduttiin korjaamaan yksitellen ns. käsipelillä.

Melkoisen määrän työtunteja vaatinut kysymyspatterin siirto-operaatio herätti jälleen kerran henkiin keskustelun vastuista ja työnjaosta. Kenen vastuulla mainitunkaltaisten operaatioiden toteuttaminen on tai pitäisi olla? Mikä on verkko-opetuksen tukihenkilön vastuu ja rooli? Mikä on verkko-oppimisalustojen käytöstä päättävien tahojen vastuu ja rooli? Oppiaineen henkilökunnan ja Humanistisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuen toimesta sekä Opetusteknologiakeskuksen tuella operaatio saatiin lopulta toteutettua ja kurssialue kysymyksineen opiskelijoiden käyttöön – melkeinpä alunperin sovitussa aikataulussa.

Keskustakampuksen kirjaston ajankohtaiset kuulumiset olivat vuorossa seuraavaksi. Erva esitteli, miten Mooldea on käytetty kirjaston tiedonhankinnan kursseilla. Hän kiitteli alustaa erityisesti siitä, miten tehtävien dokumentoitu kurssialueelle tekee koko tiedonhankinnan prosessin paremman näkyväksi. Samassa yhteydessä keskusteltiin, jälleen kerran, plagioinnista ja siitä, miten kirjastojen tarjoama tiedonhankinnan opetus on yksi keino ehkäistä jo ennalta lähdeaineiston väärinkäyttöä.

Lopuksi Nicola kertoi keskustakampuksen uuden kirjastorakennuksen ajankohtaiset “raksakuulumiset” : Aikataulussa on pysytty ja uusi kirjastorakennus luovutetaan yliopistolle vappuna 2012. Asiakkaiden käyttöön rakennus aukeaa syyslukukauden alussa 2012. Rakennuksen valmistumista ja luovutusta seuraa kokoelmien ja henkilökunnan muutto uusiin tiloihin, mikä vaikuttaa kirjaston kokoelmien käyttöön kevään ja kesän aikana. Käytännössä muuttavat kokoelmat poistuvat vaiheittain käytöstä muuton ajaksi, viimeisenä opiskelijakirjaston kurssikirjat (heinäkuun alussa). Pitkiä laina-aikoja on siis luvassa ensi kesäksi. Kokoelmat saadaan takaisin normaaliin käyttöön kirjaston avaudutta syksyllä. Erva ja Nicola lupasivat järjestää verkko-opetuksen tukihenkilöille oman tutustumiskäynnin uuteen kirjastoon syksyllä 2012.

Tätä kirjoittaessa tammikuu on jo lopuillaan  ja päivät selvästi pitenemässä – kevät on aivan nurkan takana. Kiitokset aamuklubiin osallistuneille ja ohjelman toteutukseen panostaneille! Nauttikaa valosta!