Uusia tukihenkilöitä

Iisakki Pirilä aloitti vuoden vaihteessa verkko-opetuksen osa-aikaisena tukihenkilöinä kasvatustieteen laitoksella käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa.

Heli Koskinen toimii lääketieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tukihenkilötehtävissä.

Tero Aalto toimii verkko-opetuksen tukihenkilönä yleisen kielitieteen laitoksella humanistisessa tiedekunnassa.

Tervetuloa mukaan verkoston toimintaan!

T:Mari

Uusi vuosi – uudet kujeet

Tukiverkoston toiminta keskittyy kevätlukukaudella 2007 uusien ja uudistuvien verkko-opetuksen välineiden koulutukseen.

Tukihenkilöille suunnatut koulutukset ovat:

  • WebCT CE6 / Blackboard -koulutus 07.02.2007 & 15.03.2007
  • WebCT CE6 / Blackboard -koulutus 13.02.2007 & 15.03.2007
  • Wiki-työpaja 14.2.2007
  • Moodle tutuksi 14.02.2007
  • Moodlen käyttö opetuksessa 14.02.2007
  • Blogi-työpaja 05.03.2007
  • Moodle tutuksi 27.03.2007
  • Moodlen käyttö opetuksessa 27.03.2007

Lisätietoja ilmoittautumiset osoitteessa: http://ok.helsinki.fi/koulutuskalenteri

Terkuin,
Mari J.

PS. Pauliinan siirryttyä jälleen äitiyslomalle, toimin tukihenkilöverkoston vetäjänä ainankin tämän vuoden. Tapaamisiin koulutuksissa!

Muistio 5.9.2006 kokouksesta

Syksyn ensimmäinen verkko-opetuksen tukihenkilöiden tapaaminen järjestettiin Aleksandriassa K431 5.9.2006 klo 13:15 – 16:00.

Aluksi Pauliina käsitteli tukihenkilöverkostoa koskevia yleisiä asioita: Päätettiin jatkaa blogin käyttöä.

Antero piti tiiviin tietoiskun Wikien käytön nykytilasta HY:ssä. Wikien käyttö on toistaiseksi vähäistä (?). Digioppi-työryhmä on laatinut kesäkuussa Wikien käyttöä koskevat suositukset. “…syksyllä 2006 tulisi wikipalvelu avata ensimmäisille pilottikäyttäjille. Silloin rajattu määrä opettajia ja opiskelijoita voisivat kokeilla wikiä osana opetusta ja oppimista”

Lisätietoja: https://kampela.it.helsinki.fi/wiki/index.php/Wikipalvelu

Sari ja Jere esittelivät eLERU-hanketta. eLERU-hankkeen avulla on mahdollista toteuttaa kv-verkko-opetusta eLERUun kuuluvien yliopistojen välillä. Projektin tavoitteena on tuottaa e-moduleita, jotka yksinkertaisimmillaan ovat oppimateriaalin pätkiä ja laajimmillaan kokonaisia verkossa toteutettuja kursseja. Mikä tahansa jäsenyliopisto voi ehdottaa moduleita, ja kurssi/moduli toteutetaan, mikäli jokin toinen jäsenyliopisto sen hyväksyy.
Jos tiedät kv-verkko-opetuksesta kiinnostuneen opettajan, ohjaa hänet Jeren luo. Projektiin kaivataan lisää osallistujia. Muistiinpanoissani lukee myös, että “Jos laitoksellasi järkätään jo nyt englanninkielisiä kursseja, ilmoita tästä Jerelle”. En enää muista mitä tämä tarkoitti, joten tämä lause voitaneen poistaa.

Loppu aika keskusteltiin ja tehtiin ryhmätöitä aiheista:

  • Miten verkon käyttöä voisi edistää kv-opetuksessa?
  • Millaisia palveluja tarvitaan?
  • Millaista yhteistyötä tarvitaan?
  • Miten verkon käyttöä voisi edistää tutkimuksessa?
  • Millaisia palveluja tarvitaan?
  • Millaista yhteistyötä tarvitaan?

Ryhmätöiden tuloksena valmistunut ppt tulee mahdollisesti nettiin, tarkempi sijainto ja mahdollinen linkki päivitetään myöhemmin.

Seuraavan tapaamisen ajankohtaa ei sovittu. Seuratkaa tiedotuksia esim. täältä blogista

Kommentoikaa ja muokatkaa vapaasti

Marja

Tukiverkostotapaaminen 5.9.2006

Heippa! Seuraava tukiverkoston tapaaminen pidetään tiistaina 5.9.2006.

Teemana: Mitä meillä olisi annettavaa kv-opetukselle (esim. maisteriohjelmat) ja millaisia palveluja tarvittaisiin tutkimuskäyttöön?

Klo 13.15
Tilaisuuden avaus ja kahvit
Pauliina Kupila

13.30
eLERU hankkeen esittely
Sari Koski-Kotiranta ja Jere Majava

14.00
HY:n kv-opetuksen palvelut?
Pienryhmäkeskustelu

14.30
Keskustelujen yhteenveto ja jatkotoimet

15.00
Millaisia palveluja tulisi tarjota tutkijoiden käyttöön?
Pienryhmäkeskustelu

15.30
Keskustelujen yhteenveto ja jatkotoimet

16.00
Tilaisuuden päätös

Tukihenkilötapaaminen OK:ssa 25.1.06

Elinen tapaamisemme sisälsi todella vahvan tietopaketin. Iltapäivä oli todella innostava ja ohjelmamme mielenkiintoinen. Päässä on kuitenkin pyörinyt kaikki asiat enemmän tai vähemmän järjestyksessä ja niitä on nyt saatava selkeämmäksi.

Päällimmäisenä kommentti Jeren esityksestä kokonaisuutena. Jeren esittämiä asioita auttaa hahmottamaan Steven O’Hearin blogista löytyvä kuva:

http://www.ohear.net/weblog/archives/000039.html

Kuvasta löytyy mm. deli.icio.us, rss reader, podcasts, flickr.com jne. jne.
Kuvan avulla hahmottaa sitä, että yksilö (esim. Jere, sinä, minä jne.) on keskiössä verkkoa käyttäessään ja hallinnoi itse omaa ympäristöään, näkymää verkkoon ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Berliinissä EducaOnline), josta Jerekin mainitsi, nousi esiin vahvasti näkemys, että muodollisen koulutuksen merkitys on vähenemässä kun taas informaali oppiminen nousee keskeisemmälle sijalle. Se on helppo uskoa, kun ajattelee tuon kuvan kannalta oppimista yleensäkin.

Sitten nämä eiliset termit. Tuli tagit, blogit, wikit, annotoinnit ym. esiin. Uusia käsitteitä täytyy vähän maistella ja ennen kaikkea kokeilla käytännössä, jotta niiden merkityksen ymmärtää, osaa alkaa hyödyntää, saati sitten neuvoa vielä muita hyödyntämään. Ihan simppeli kuvaus rss feedistä, tageista ja permalinkeistä (jotka tulevat esim. heti esiin, kun alkaa kirjoittaa blogeja) löytyy Arjen tieto-sivuilta:

http://www.unessa.net/arki/tietoa/

Nuo termit selitetään osittain Arki-sivustolla konkretisoiden, mutta selitykset ovat mielestäni hyviä ja yksinkertaisia. Eilisestä itselleni hankalinta oli hahmottaa tagit, täytyypä etsiskellä lisää niihin liittyvää tietoa.
Sanna-Marja

Posted in Uncategorized

Kuvia Suomenlinnasta

Ohessa kuvia tukihenkilöseminaarista Suomenlinnassa 6.9.2005. Kuvat on ottanut Marianne Peltola.
T: Arja

Posted in Uncategorized