Tutkimuksen ABC -koulutuskokonaisuus

Tutkimuksen ABC on Helsingin yliopiston geriatrian, terveydenhuollon, työterveyshuollon ja yleislääketieteen oppialojen yhdessä toteuttama koulutuskokonaisuus, jonka avulla haluamme herättää kiinnostusta ja madaltaa kynnystä tutkimuksen tekemiseen. Jokainen moduuli on kolmen oppitunnin pituinen ja järjestetään kerran vuodessa.

Koulutuksen tavoitteet

Kurssin jälkeen osallistuja:

• Ymmärtää tieteellisen tutkimuksen pääperiaatteet
  • Omaa valmiudet tieteellisen tutkimuksen seuraamiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle
  • Omaa valmiudet oman tutkimusaiheen valintaan ja tutkimussuunnitelman valmisteluun

Kohderyhmä

Geriatrian, terveydenhuollon, työterveyshuollon ja yleislääketieteen piirissä toimivat eri ammattiryhmien edustajat

Laajuus

3 tuntia/moduuli, yhteensä 6 moduulia

Toteutus

• Etäkoulutus, Teams-alusta
  • Osallistuja voi osallistua yhteen tai useampaan yksittäiseen moduuliin tai koko koulutuskokonaisuuteen

Moduulien ohjelmarunko

13.00–13.10  Tervetuloa, esittäytyminen ja päivän ohjelma

13.10–13.55  Osio 1

13.55–14.05  Tauko

14.05–14.50  Osio 2

14.50–15.05  Tauko

15.05–15.50  Osio 3

15.50–16.00  Yhteenveto, palaute

Moduulit

Tutkimusideasta toteutukseen, Tutkimuksen merkitys terveydenhuollossa, Tutkimusaiheen ja -menetelmien valinta, Tutkimussuunnitelma, Hyvät tutkimuskäytännöt, Tutkimuksen mahdollistaminen (kts. kuva, sekä erilliset moduulikohtaiset kuvaukset)

Ilmoittautuminen

Osallistujamäärän arvioimiseksi toivomme ennakkoilmoittautumista. Ennakkoilmoittautumiset otetaan vastaan e-lomakkeen avulla.

Palaute

Jokaisen moduulin päätteeksi kerätään osallistujalta palautetta e-lomakkeen avulla.

Osallistumistodistus

Palautteen antamisen jälkeen osallistujille lähetetään osallistumistodistus sähköpostitse.

Erikoislääkärikoulutus

Kurssin yhdestä moduulista on hyväksytty kolme (3) tuntia teoreettiseksi kurssimuotoiseksi koulutukseksi erikoislääkärikoulutukseen seuraavilla aloilla: geriatria, terveydenhuolto, työterveyshuolto, yleislääketiede.

Tutkimuksen ABC -koulutuskokonaisuudesta voidaan sisällyttää erikoislääkärikoulutuksen teoriakoulutukseen enintään kuusi (6) tuntia geriatrian alalla, enintään kaksitoista (12) tuntia terveydenhuollon alalla ja enintään viisitoista (15) tuntia aloilla työterveyshuolto ja yleislääketiede.

Kurssin vastuuhenkilöt