Opettajien ja apuopettajien tehtävät

Toimijat

Kursseilla on kolmenlaisia opettamiseen osallistuvia henkilöitä: Vastuuopettaja, harjoitusryhmien vetäjiä sekä opetusavustajia.

  • Opetusavustajat toimivat ryhmäohjaajien apuna. He ovat etukäteen perehtyneet tehtäviin harjoituksiin. He tarjoutuvat aktiivisesti (“ovat tyrkyllä”) ryhmänvetäjien ja opiskelijoiden apuun. Heille maksetaan tehtyjen työtuntien mukaan tuntipalkkio (20 euroa)
  • Ryhmäohjaajat vetävät harjoitusryhmät kurssien harjoitussivujen pohjalta. He ymmärtävät kunkin harjoituksen tarkoituksen ja osaavat selittää sen taustalla olevia peruskäsitteitä. Heille maksetaan tehtyjen työtuntien mukaan tuntipalkkio palkkiolaskun perusteella (maisterit 40,96 euroa/tunti, muut 30,72€. Ei lomakorvauksia)
  • Vastuuopettaja koordinoi kurssin toteutusta, seuraa oppimistavoitteiden saavuttamista, ohjaa ryhmänohjaajia ja hyväksyy kurssin suoritukset. Tehtävään kuuluu omien ryhmien ohjaaminen, josta hänelle maksetaan ennen kurssin alkamista tehtävän tuntiopettajan työsopimuksen perusteella. Koordinointitehtävistä hän laskuttaa palkkiolomakkeella erikseen. (tämä vielä osin auki – toisaalta se on tarkoituksenmukaisuuskysymys paperisodan välttelyksi, toisaalta halutaan että tehty työ näkyy työtodistuksissa CV:tä varten riittävän arvokkaana, mitä laskutettu tuntityö ei ole hyvä)
  • Tiedekunnan pääsuunnittelija nimeää vastuuopettajat, hyväksyy palkiomääräykset sekä koordinoi kokonaisprosessia

Osatehtävät

Kurssien järjestäminen tehtävittäin

Harjoitusryhmät

Arvioidaan tarvittava ryhmien määrä. Katsotaan Aleksandrian mahdolliset vapaat ajat
varauskalenterista. Luokka K130 ja K131 ovat ensisijaisia, pienempi K133 mahdollinen, U35 kirjaston luokkaa voi käyttää, samoin joskus SSKH IT-salia.

Ryhmiä perustetaan mieluummin hieman vähemmän kuin oletetaan tarvittavan. Lisätarve täytetään perustamalla joihinkin aikoihin rinnaisryhmät naapuriluokassa pidettäviksi. Mikäli rinnakkaisaikoja on vähän tarjolla tai opettajista on pulaa, perustetaan ryhmiä reilummin ja varoitetaan kurssin sivuilla siitä että ryhmiä saatetaan perua.

Lyödään lukkoon harjoitusajat yhdessä pääsuunnittelijan kanssa. Opettajakandidaattien toiveet otetaan huomioon, mutta käytännössä useimmiten on parasta valita ajat ensi ja sitten kysellä opettajilta. Opiskelijoiden aikatoiveet ovat niin moninaisia ettei niitä suunnittelemalla saa tyydytettyä, mutta pyritään tekemään vähintään yksi iltaryhmä. Luokat varataan käymällä pääsuunnittelijan luona ja tekemällä varaukset yhdessä, kömpleön varausjärjestelmän takia tarvitaan väöhintään neljä silmää tarksitamaan että varauksen menevät oikein. Samalla tapaamisella hoidetaan kurssin oodi-määrittelyt.

Ilmoittautuminen

Yleensä ilmoittautuminen hoidetaan oodin ryhmätoiveisiin perustuvalla ilmoittautumisella.
Ilmoittautuminen alkaa viimeistään kolme viikkoa ennen kurssin alkamista, ja päättyy viikko ennen kurssin alkamista. Kurssin sivulle laitetaan linkki ryhmätoiveilmoa selittävään sivuun (jahka sellainen saadaan tehtyä). Ryhmien maksimiosallistujamäärä laitetaan hieman pienemmäksi kuin luokkaan mahtuu jotta on hieman järjestelyvaraa arvonnan jälkeen. Pääsuunnittelja perustaa ryhmät oodiin ja määrittelee ilmoittaumistiedot vastuuopettajan toiveiden pohjalta.

Ilmoittautumistilanne tarkistetaan muutama päivä ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Tarvittaessa perutaan ryhmiä tai ryhdytään selvittämään lisäryhmien perustamismahdollisuutta (luokka, opettaja).

Ryhmä perutaan laittamalla sen osallistujamääräksi nolla ja lähettämällä oodista tiedote ryhmään ilmoittautuneille, ja uusi ryhmä perustetaan yleensä kaksinkertaistamalla jonkin (miel. suositun) ryhmän osallistujamäärä, nimeämällä opettajat, ja varaamalla sopiva luokka rinnakkaisryhmälle. Oodin kautta tiedotetaan kaikille ilmoittautuneille mikäli muutos on sellainen että se voi vaikuttaa ryhmätoiveisiin )

Opettajien ja apuopettajien rekrytointi

valttvt-pooli miuku helsinki.fi -postilistan kautta. Keskustellaan pääsuunnittelijan kanssa ennen lopullista valintaa.

Opettajien ohjaaminen

Varmistetaan että opettajat osaavat tehtävänsä. Jos kyse ei ole samanlaisena pysyneestä kurssista jossa kaikki opettajat ovat ennekin osallistuneet, tarvitaan melko varmasti yksi tai useampi yhteinen valmistautumistilaisuus (ei haitanne vaikka asiat olisivatkin kaikille tuttuja, edellisen kurssin kokemusten välittäminen kaikille on useimmiten tarpeen). Opettajien ohjaaminen sähköpostitse (tai heidän rohkaisemisensa vertaistukeen sähköpostilistalla tms)

Järjestetään poissaolojen ajaksi sijaiset ja koordinoidaan mahdollisia ryhmien vaihtoja, ohjeistetaan palkkiolaskelmamuutokset ja kerrotaan niistä kansliaan/ pääsuunnittelijalle.

Työtuntien kirjanpito ja määräyslomakkeiden täyttäminen

  • Ohjeistetaan kaikki opettajat tarvittaessa täyttämään henkilötietolomake ja toimittamaan se ja verokortti esim. yliopiston sisäisessä postissa palkkatoimistoon.
  • Ohjeistetaan ryhmäohjaajat ja opetusavustajat täyttämään palkkiolomake ( https://alma.helsinki.fi/doclink/3104, lomake 15) ja viemään se kurssin lopuksi tiedekunnan kansliaan.
    Lomakkeen voi täyttää mallilomakkeen pohjalta
  • Vastuuopettaja täyttää ennen kurssin alkua tuntiopettajan työsopimuksen (( https://alma.helsinki.fi/doclink/3104, lomake 22)
    Lomakkeen voi täyttää mallilomakkeen pohjalta
  • Mikäli jollain opettajalla on akuutti rahapula ja kurssi jatkuu useamman
    kalenterikuukauden ajan, opettaja voi tehdä kunkin kalenterikuukauden osalta erillisen “välilaskun”. Toimitetaan tiedekunnan kansliaan suunniteltu tuntilista ennen kuin palkkioden maksaminen on ajankohtaista (kurssin loppuvaiheessa, tai ennen välilaskujen erääntymistä.

Opetussisällöt

  • Päätetään kurssien aiheet: jatkuva prosessi, pääsuunnittelijan vastuulla, keskustellen tiedekunnassa sekä
    opetukseen osallistuvien opettajien kanssa, opiskelijapalautetta hyödyntäen. Tällä hetkellä vakiintunut kurssivalikoima: ajorttikurssi, tilastollinen atl (spss), kvalitatiivisen tutkimuksen atk (atlas.ti), kirjoittamisen työkalut (“gradukurssi”), toimisto-ohjelmat, grafiikka.
  • Oppimateriaaliaalit www-sivuina.
  • Oppimateriaalit käydään läpi jokaisen kurssin alkaessa, pieniä korjauksia sisältömateriaaleihin tehdään tarvittaessa.
  • Pari vuoden välein kullekin kurssille suurempi uudelleenarvointi ja materiaalien päivitys.

Opetuksesta tiedottaminen

Opinto-opas on keskeinen paikka. Aiemmat erilliset tvt-opetussivut ovat jäämässä pois.

  • Kurssikohtaiset sivut joilla yksityiskohtainen tieto järjestelyistä sekä linkit oppimateriaaleihin. Vastuuopettajalla ylläpito-oikeus. Yleensä kurssisivut tehdään vanhan vastaavan kurssin sivujen päälle ja vanha kopioidaan arkistoon.
  • Suunnitteilla siirtyminen järjestelyyn jossa opintokohdekohtaiset, sisällölliset sivut erikseen, opetustapahtumakohtaiset erikseen ylläpidettäviä. Opiskelijoille nämä tiedot pitäisi linkittää luentevasti, mikä ei ole helppo tehtävä.
  • Tietoja on myös oodissa. Toistaiseksi oodin puolella vain linkit oppaaseen sekä välttämättömät ilmoittautumistiedot jottei olisi useita erikseen ylläpidettäviä tiedotuskanavia. Koordinaatio silti joskus ongelmallista.

Kurssimateriaali

Vastuuopettaja saa kurssiblogin /moodlen/wikin salasanan pääsunnittelijalta.
Päivitetään kurssikohtaiset tiedot (aikataulut, paikat jne).
Pienet sisällölliset viat ja puutteet korjataan. Isommat korjaustarpeet identifioidaan,
tarvittaessa osallistutaan oppimateriaalin uusimiseen erillistä korvausta vastaan.

Yleensä vuosittain joku opintojaksoista uudistetaan ja sen materiaalit kirjoitetaan uusiksi

Palaute

Kurssipalaute kerätään oodissa. Palaute käydään aina läpi palautepalaverissa, ja sitä käytetään tulevien kurssien suunnittelussa

  • Kopioidaan (PS) palautelomake joltain vanhalta kurssilta. Mietitään tarvitaanko jotain lisäkysymyksiä.
    Yleensä palautelomake koostuu melko pienestä joukosta kurssin osa-alueita koskevia “arvosanakysymyksiä” sekä jokaiseen liittyvästä vapaamuotoisesta kentästä.
  • Palauttelomakkeella käynti on tarkoitus tehdä pakolliseksi
  • Vastuupettaja kokoaa palautteesta raportin (raportin työstämiseen tekeillä oma “mini-atlas” ohjelma
  • Raportin pohjalta pidetään opettajapalaveri johon kutsutaan myös opiskelijoita ja esim. opiskelijärjestöjen opintovastaavia

Lisäksi (kesken)

  • Suoritusten kirjanpito ja tuloslistan laatiminen
  • Kurssin postilistan ylläpito
  • Tiedottaminen opiskelijoille ja opettajakunnalle
  • Palautteen kerääminen (pääsuunnittelijan muistuttaminen), koostaminen ja palautekeskustelutilaisuuden järjestäminen

Prosessi taulukkona

Vielä päivittämätön taulukko listaa tekijät ja tehtävät samassa näkymässä

Leave a Reply