Editointi

Opetusvideon tuotannossa saatetaan tarvita käsikirjoittamisen ja kuvaamisen jälkeen editointia. Aina se ei ole välttämätöntä, ja usein onkin tehokasta pyrkiä toteuttamaan tallennusvaihe niin, että kuvattu ja äänitetty aineisto on heti valmista käytettäväksi opetuksessa. Editointi vaatii oman osaamisensa, ja siihen on syytä varata riittävästi aikaa – toisinaan jopa puolet koko tuotannon ajasta.

Mikäli editointiin on käytettävissä aikaa ja kenties rahaakin, siihen kannattaa panostaa videon pedagogisen ja teknisen laadun parantamiseksi. Editointipalvelua on mahdollista ostaa esim. Unigrafiasta, mutta etenkin pienimuotoisempaa videon jälkikäsittelyä voi jokainen oppia tekemään itse. Opetusteknologiapalvelut järjestää henkilöstölle koulutuksia ja tarjoaa tukea editointiohjelmien käyttöön.

Editointiin sopivan ohjelman valintaan vaikuttavat omat editointitarpeet, käytettävä laite ja budjetti. Yliopiston henkilöstöön kuuluvat voivat asentaa Software Portalista PC-koneelle joko Microsoft Movie Makerin tai Corel VideoStudion.  Mac-käyttäjien ilmainen ohjelma on puolestaan iMovie. Näiden kevyempien, peruseditointiin soveltuvien ohjelmien ohella on saatavilla maksullinen Adoben Creative Cloud -pakettiin kuuluva Premiere Pro. Lisätietoa paketista saa Tietotekniikkakeskuksesta/Helpdeskistä.

Puhelimella tai tabletilla kuvattu video voi olla helpointa editoida kyseisellä laitteella. Näin vältytään aineistojen siirtämiseltä tietokoneeseen, mikä on edessä, jos videot on kuvattu kameralla. Varsinkin pidempien videoiden editoimisessa tietokoneella työskentely on kuitenkin miellyttävämpää ja tietokoneohjelmistot ovat yleensä monipuolisempia kuin mobiilisovellukset. Tiedostojen siirtäminen onnistuu joko muistikortilla, usb-johdolla tai jonkin pilvipalvelun kautta. UniTube-studiossa kuvatut videot tallennetaan omalle koneelle Flammasta löytyvässä UniTube-lataamossa.

Videoseminaarin aineisto

Intro: KU Leuvenin The Basics -video

YLEn Uutisluokan vinkit opetusvideoiden tekemiseen

TED Blog: Vinkkejä luentojen ja keskusteluiden editointiin