KUTSU TUTKIMUKSEEN

Videopelit ja merkitykselliset kohtaamiset

Päivitys:

19.5.2021

Tutkimusartikkeli julkaistu uskonnon ja populaarikulttuurintutkimuksen journaalissa Journal of Religion and Popular Culture!

”Non-religious Players Asking Big Questions: Video Game Worlds Affording Affinities of Meaningful Encounters”

Tutkimuksen aineistonkeruuseen liittyvät haastattelut ovat päättyneet 2019. Kiitos kaikille osallistuneille ja kiinnostuneille!

Mikäli haluaisit keskustella lisää, sähköpostitietoni löytyvät alta. Päivitän tälle sivulle tutkimuksen vaiheista.

TUTKIMUSKUTSU

Olen uskontotieteen tohtorikoulutettava Helsingin yliopistosta ja teen osana väitöskirjaani pelaajatutkimuksen, joka toteutuu henkilöhaastatteluina tai kokemuksista kirjoittaen.

Tutkimukseen etsitään täysi-ikäisiä videopelaajia, jotka voivat kuvailla videopelaamisen liittyneen heidän elämäänsä. On toivottavaa, että videopelikokemusta olisi karttunut erityisesti viimeaikaisista tarinallisista seikkailupeleistä, joita on pelattu ennemmin yksin kuin ryhmässä.

Tutkimus toteutuu kahdella tavalla, joissa molemmissa tutkitaan videopelaamisesta syntyneitä merkittäviä kohtaamisia. Merkittävillä kohtaamisilla tarkoitetaan elämää muuttavia kokemuksia tai tukea, jota videopelit ja pelaaminen on voinut välittää ja tarjota.

Tutkimukseen voi osallistua itselleen sopivalla tavalla:

1. Henkilöhaastattelu. Jos haluat osallistua haastatteluun, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen heidi.rautalahti@helsinki.fi, sopiaksesi haastatteluajan.
  2. Voit kirjoittaa kokemuksistasi. Mikäli haluat kirjoittaa, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen heidi.rautalahti@helsinki.fi, jonka jälkeen sinulle lähetetään kysymykset.

Haastattelut ja kirjoitukset liittyvät Helsingin yliopiston uskontotieteen oppiaineessa tehtävään väitöskirjatutkimukseen videopelien kulttuurisesta merkityksestä. Pelaajahaastatteluiden avulla on tarkoitus syventää ymmärrystä siitä, miten ja millä tavoin videopelimaailmat toimivat pelaajan elämässä. Tutkimusajankohta on kevät 2019.

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa videopelien ja elämää muuttavien kokemuksien ilmaisua tarkasteltiin sosiaalisen median keskusteluissa.

Haastattelut ja kirjoitukset ovat luottamuksellisia. Osallistujien henkilöllisyys ei tule esiin missään tutkimuksenteon tai raportoinnin vaiheessa esiin muille kuin tutkimuksen tekijälle. Haastattelut äänitetään puhtaaksikirjoitusta varten, jonka jälkeen äänitteet poistetaan. Jokaisen haastatteluun osallistuvan kanssa sovitaan erikseen sopiva haastattelupaikka. Jokainen henkilöhaastattelun osallistuja saa yhden Finnkinon arkipäivä-elokuvalipun.

Tutkimuksen tuloksia pääsee lukemaan tutkimusartikkelista, joka kirjoitetaan aineistonkeruun jälkeen. Jos haluat lisätietoja tai keskustella tutkimuksen aiheesta tarkemmin, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse.

Tervetuloa mukaan!

Tutkimuksen tekijä: Heidi Rautalahti, TM, Teologian ja uskonnontutkimuksen tohtoriohjelman tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto

Väitöstyön ohjaajana toimii Helsingin yliopiston uskontotieteen dosentti Heikki Pesonen. Mikäli haluat keskustella hänen kanssaan lisää tutkimuksesta, voi häneen olla yhteydessä: heikki.pesonen@helsinki.fi.