Lukupiirin ohjeet

Jokainen pienryhmä valitsee oman ryhmänsä teemaan liittyvän artikkelin tai useampia, jo(i)sta ryhmä käy keskustelua täällä blogissa lukupiirin tapaan.

Tavoitteena on, että ryhmä hyödyntää lukemistoa eli tutkimustietoa opetuksen ja/tai opetussuunnitelmien kehittämiseen. Herättiko lukemisto ideoita oman opetuksen
suunnittelun, opetuksen toteutuksen, oppimisen arvioinnin tai palautteen tueksi?

Lisäksi lukupiirin tavoitteena on, että ryhmät valmistelevat blogikeskustelun pohjalta pienen esityksen yhteen kevään lähitapaamiseen.

  1. Sopikaa, millaista tutkimuskirjallisuutta ja miten etsitte ja valitsitte, mikä on tavoitteenne?
  2. Kun olette valinneet tekstin ja tutustuneet niihin, käykää niistä keskustelua ryhmänne blogissa. Pohtikaa, mitä evästystä lukemisto teille tarjosi ryhmänne tavoitteen kannalta
  3. Blogikeskustelua kannattaa hyödyntää myös sen pohtimiseen, mitä haluatte välittää oppimastanne muille kurssilaisille omasta teemastanne siihen syventymisenne kautta? Tämä on jo konkreettista ryhmän esityksen suunnittelua. Ryhmä voi päättää vapaasti esityksen t. opetustuokion valmistelun tavoista ja viimeistelyaikataulusta alla esitetyn aikataulun raameissa, mutta lukupiirikeskustelun päätteeksi tulee nostaa jo aihe esiin.
  4. Ryhmä ilmoittaa esityksensä otsikon ja mahdollisesti aiheen tarkemman kuvauksen viimeistään kyseisen lähitapaamisviikon maanantaina blogissa.

Esimerkiksi: Mikä esimerkiksi herätti pienryhmässänne sellaista keskustelua, jota haluaisitte jatkaa yhdessä muiden kurssilaisten kanssa? Mistä haluaisitte kuulla muiden näkemyksiä, kokemuksia tai hyviä käytänteitä? Mitä uutta opitte lukemastanne kirjallisuudesta? Mistä kannattaisi lukea ehkä lisää? Opetustuokion tulee siis jollain tavalla pohjata luetun ja verkkolukupiirissä käsitellyn kirjallisuuden aineksiin. Muistakaa myös tuoda esiin, mistä lähdekirjallisuudesta on kyse.

Ryhmän esitys (opetustuokio)
Lukutehtävään pohjaavaa ryhmän esitystä kannattaa ajatella vapaamuotoisena ”opetustuokiona”, joka voi olla esimerkiksi alustus, työpaja, posteri, paneeli tms. Ryhmä voi itse päättää opetustuokionsa muodosta ja toteutuksesta, ja vastaa itse kyseisen osuuden vetämisestä lähitapaamisessa. Tälle osuudelle varataan automaattisesti kaikkiaan 45 minuuttia aikaa kurssiaikataulun mukaisessa lähitapaamisessa. Tarvittaessa aikaa voidaan laskea osuudelle enemmänkin – tästä tulee sopia viimeistään lähitapaamisviikon maanantaina).

Esitysten/opetustuokioiden aikataulu on seuraava:

LÄHI 3 (23.3.): Ryhmä HENKI (teema: Oppiminen ja opiskelu luokkahuoneen ulkopuolella)
LÄHI 4 (20.4.): Ryhmä INTO (teema: Opetusmenetelmät & oppimateriaali)
LÄHI 5 (28.5.): Ryhmä SUULAAT (teema Suullisen kielitaidon arviointi)

Esityksen otsikko ja mahdollinen tarkempi kuvaus julkaistaan blogiin saman viikon maanantaihin mennessä.
HUOM! Kaikki ryhmät noudattavat samaa aikataulua lukupiirikeskustelussa (II etäjakso) vaikka esitys olisikin vasta huhti- tai toukokuussa.  Opetustuokion valmistamisen aikataulusta ryhmä  voi päättää aikataulun puitteissa erikseen.