Katkeraa kamppailua viitteidenhallinnasta

Tuoreen uutisen mukaan EndNote-viitteidenhallintaohjelmiston omistaja Thomson Reuters on haastanut open source -pohjaista Zotero-viitteidenhallintaohjelmistoa levittävän virginialaisen George Mason Universityn (GMU) oikeuteen. Firma vaatii yliopistolta 10 miljoonan dollarin vuotuisia korvauksia toiminnalleen aiheutetusta vahingosta ja Zoteron levittämisen välitöntä lopettamista.

Firefox-selaimen laajennuksena toimivan Zoteron on kehittänyt GMU:ssa toimiva Center for History and New Media (CHNM), joka on maailmanlaajuisesti merkittävin humanistiseen alaan ja uuteen mediaan keskittynyt tutkimuslaitos. Tutkimuksen ja opetuksen lisäksi CHNM:sta on visionääristen johtajiensa, vuonna 2007 edesmenneen Roy Rosenzweigin ja hänen seuraajansa Dan Cohenin johdolla kehittynyt myös merkittävä open source -ohjelmistojen kehittäjä, jonka palkkalistoilla on historioitsijoiden ja humanistien lisäksi myös runsaasti ohjelmoijia. Zoteron lisäksi CHNM on kehittänyt mm. Omeka-nimisen, erityisesti humanistisen alan verkkonäyttelyiden tuottamiseen tarkoitetun julkaisujärjestelmän.

Thomson Reuters väittää, että Zoteron tulevan version 1.5 tarjoama yhteensopivuus EndNoten käyttämien .ens-tyylitiedostojen kanssa loukkaa sen omistusoikeutta. Yllättävää kyllä Thomson Reuters ei vetoa valituksessaan tekijänoikeuksiinsa, vaan GMU:n kanssa solmittuun sopimukseen EndNoten käytöstä. Sopimuksen mukaan yliopistolla ei ole oikeutta harjoittaa kilpailevaa toimintaa tai käyttää EndNoten osia muihin kuin sopimuksessa määriteltyihin tarkoituksiin. Käytännössä keskeiseksi kysymykseksi näyttääkin nousevan se, sitovatko yliopiston hallinnon/kirjaston tekemien sopimusten pienellä präntyt tekstit myös yliopiston laitoksia ja professoreita.

Vaikka Zotero toimii toistaiseksi vain Firefox-selaimen yhteydessä, vaikuttaa kuitenkin siltä että Thomson Reuters kokee sen aidoksi uhkaksi omalle markkina-asemalleen. Voi kuitenkin ihmetellä sitä, onko sen valitsema aggressiivinen taktiikka lopulta järkevä ratkaisu. Ainakin se on keksinyt  erinomaisen tavan hankkia tuotteelleen negatiivista julkisuutta. Zoteron ja CHNM:n ahdisteleminen oikeusjutulla kun kuulostaa lähinnä imagopoliittiselta itsemurhalta.

Thomson Reutersin haaste on luettavissa verkossa osoitteessa:

Aiheeseen liittyviä kommentteja löytyy mm. Richard Wallisin Panlibus-blogista: