10. Kurssin päätös: Globaali elämänpiiri- näyttelyn kokoaminen

Arviontiharjoitus

Viimeisen kurssikerran aluksi teimme arviointiharjoituksen  kolmiulotteisista töistä. Hyvin suunnitellulla ohjeistuksella eri ryhmät kiersivät toisten ryhmien töiden luona kirjoittaen työn vieressä olevaan paperiin arvioita työn luovista yksityiskohdista , elinympäristöstä, materiaalinkäytöstä, mittakaavasta.  Tämä oli hyvin toteutettu harjoitus, oli hauska tutkailla kaikkia ryhmämme töitä vuorotellen ja kirjoittaa kommentti jokaisesta.Harjoitus osoitti laadullisen arvioinnin vahvuuksia. Oli mielenkiintoista nähdä, miten luovia, kekseliäitä ratkaisuja eri ryhmät olivat tehneet.

Näyttelyn kokoaminen

Viimeisen kurssikerran päätteeksi kokosimme Globaali elämänpiiri-töistä näyttelyn SP10-talon alakerran vitriiniin.

Tämä oli mukava työvaihe. Kuljetimme töitä, kuin arvokasta lastia hississä. Tämä oli hauska tunne, itselle hyvin vieraalla alueella, perinteisesti kaukana omalta mukavuusalueelta, koin positiivisia onnistumisen elämyksiä ja iloa yhteisestä tekemistä. Tämä on asia ja tunne, joka opettajan työssä täytyy muistaa välittää eteenpäin omille oppilaille.

Iloiseksi yllätykseksi vitriinissä osuivat valot juuri työmme kohdalle. Muovailuvahasta tekemieni pelikaanien varjot heijastuivat lähes autenttisena (hieman ylikokoisina, myönnetään) turkoosin meren ylle. Tämä oli minusta hieno juttu, kruunasi työmme.Ryhmämme oli kokonaisuutena tyytyväinen työhön.Parannettavaa toki jäi, esimerkiksi 70cm vitriinikorkeuden olisi voinut käyttää paremmin hyödyksi, jos olisimme asiaa paremmin suunnitelleet.

Oli upea ihastella muiden ryhmien töitä, hienoja olivat ja huolellisilla taustaselvityksillä varustettuja.Oli Amsterdamia, Ambomaata, Keijujen valtakuntaa, Rion faveloita, Thaimaan hökkelikyliä, pilvenpiirtäjiä ja slummeja vierekkäin…upeaa luovuutta ja mielikuvituksen käyttöä.

Oma asema Suomessa, hyvinvoivassa kaupungissa, jossa luonto on kaunis ja ilmasto kylmä, konkretisoitui töitä ihaillessa ja tutkiessa. Katsomme maailmaa aina omien kulttuuristen silmälasien läpi. Erittäin kiinnostava suunnitella ja toteuttaa oli tämä viimeinen työ.

Näyttelyn rakentaminen, töiden esittely täytyy myös muistaa omassa opetuksessa . Prosessin lopputulos on mielekästä näyttää, laittaa näkyville aina tilan niin sallisessa.Se vahvistaa oppilaiden itsetuntoa, näyttää  toteutettuja näkemyksiä ja valintoja luontevalla tavalla.