Muistisairaudet ja Kulttuurimenetelmät

10.10.2015 – 31.1.2016 (5op)

Koulutus toteutetaan lähiopetuksena sekä itsenäisenä työskentelynä. Itsenäisen työskentely sisältää ennakko- ja välitehtävät, annettuun kirjallisuuteen perehtymisen sekä työpaikan tarpeisiin vastaavan kehittämistehtävän. Lähiopetukseen voi osallistua myös omalta tietokoneelta Adobe-Connect -yhteyksin. Koska lähiopetuspäivät ovat vuorovaikutteisia, kouluttajat suosittelevat saapumista paikan päälle.

Moodle –oppimisympäristöä käytetään tukemaan itsenäistä opiskelua, tiedonkulkua ja yhteydenpitoa sekä opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja toisiltaan oppimista.

Lähiopetuksen jaksot:

Koulutuksen peruskivinä ovat tuorein tutkimustieto näyttöön perustuvasta muistisairaan tukemisesta ja hoidosta sekä pyrkimys kehittää uusia pedagogisia menetelmiä muistityön opetukseen.

Koulutusosiossa käsitellään iäkkäiden ihmisten hyvinvointia kulttuurimenetelmiä hyödyntäen. Kulttuurimenetelmät edistävät ihmislähtöistä, vuorovaikutteista ja ratkaisusuuntautunutta hoitotyötä sekä hoitajien omaa työhyvinvointia.

Flickr.com/creativecommons Jonel Hanopol

Kuva: Flickr/Jonel Hanopol

Koulutusosan tavoitteena on, että opettajat

  • §  hallitsevat työssään tarvitsemansa tiedon muistisairauksista ja muistisairaiden ihmisten hyvinvoinnin laaja-alaisesta tukemisesta sairauden eri vaiheissa.
  • §  ymmärtävät kulttuurin tarkoittavan kaikkia sellaisia mielekkäitä aktiviteetteja, joiden avulla ihmisten toimintakykyä voidaan ylläpitää ja kohentaa.
  • §  syventävät työelämälähtöisen opetuksen osaamistaan.
  • §  luovat yhteistyössä oman koulun opettajakollegoiden kanssa uusia menetelmiä tukea opiskelijoiden muistityön oppimista.
  • §  ymmärtävät kulttuurin tarkoittavan kaikkia sellaisia mielekkäitä aktiviteetteja, joiden avulla ihmisten toimintakykyä voidaan ylläpitää ja kohentaa.
  • §  hallitsevat opetusmenetelmiä kulttuuristen menetelmien opetukseen.
  • §  saavat uusia työmenetelmiä vuorovaikutustaitojen opettamiseen.

Koulutusosan sisältö:

  • §  Laaja-alaisen kuntoutuksen osa-alueet: ihmislähtöisyys, lääketieteellinen hoito, perushoito, fyysinen kuntoutus, ravitsemuskuntoutus, ympäristön parantaminen
  • §  Ratkaisusuuntautunut hoitotyö
  • §  Yhteistyö muistisairaan, perheen ja moniammatillisten osaajien kanssa
  • §  Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja kohtaaminen
  • §  Kotona asumisen mahdollistavan hoidon ja palvelun kokonaisuus
  • §  Hyvien hoitokäytäntöjen siirtyminen työelämään
  • §  Aivoterveys ja muistisairauksien ennalta ehkäisy
  • §  Eri muistisairaudet ja niiden lääketieteellinen hoito
  • §  Muistisairaan ihmisen elämänlaadun ja hyvinvoinnin tukeminen sairauden eri vaiheissa
  • §  Vuorovaikutus muistisairaan ihmisen kanssa
  • §  Kulttuurimenetelmät osana aivoterveyden ylläpitämistä, ennaltaehkäisevää toimintaa ja kognitiivista kuntoutusta.
  • §  Musiikki ja aivoperäiset sairaudet
  • §  Kulttuurimenetelmät iäkkäiden ihmisten hyvän arjen ja elämänlaadun kannalta
  • §  Kulttuurimenetelmät ja vuorovaikutustaidot
  • §  Kulttuurimenetelmien omaksuminen osana hoitajan ammatti-identiteetin kehittymistä, työssä jaksamista ja työhyvinvointia.
  • §  Käytännön tutustuminen kulttuurimenetelmiin. Uusien taidepedagogisten menetelmien ansiosta tutustumiseen ei tarvita mitään aiempaa osaamistaustaa.