Korvapuusti yleiselle maulle kelpasi Tulevaisuusrahastolle

Korvapuusti yleiselle maulle vuodelta 1912. Kuva: Ville KorhonenYksi kappale vuonna 1912 painetusta Korvapuustista yleiselle maulle löytyy Kansalliskirjaston Slaavilaisen kirjaston kokoelmista.

Syksyllä nykykielten laitoksessa näkyy ja kuuluu venäläinen avantgarde. Yliopiston Tulevaisuusrahasto on myöntänyt venäläisen avantgardekulttuurin tutkimushankkeelle 10 000 euroa.

Venäjän kielen ja kirjallisuuden oppiaineessa rahalla aiotaan saada syksyllä paljon aikaan. Helsingissä muun muassa järjestetään avantgardeen keskittyviä työpajoja. Rahoituksen ansiosta paikalle saadaan venäläisiä huippututkijoita sekä kuvataiteilijoita ja runoilijoita, lupaa hanketta vetävä venäläisen kirjallisuuden yliopistonlehtori Tomi Huttunen.

Lisäksi laitoksen venäläisen kirjallisuuden osaamista viedään maailmalle, kun avantgardesta koostetaan englanninkielinen Handbook of Russian Avant-Garde Literature.

Maailmankuulu venäläinen avantgarde viettää tänä vuonna merkkivuotta. Sata vuotta sitten joukko uuden polven venäläistaiteilijoita julkaisi manifestin nimeltä Korvapuusti yleiselle maulle. Siinä mennyt  kirjallisuus sai tylyn tuomion:

”Vain me olemme Aikamme todelliset kasvot. Ajan pasuuna pauhaa sanataiteessa meidän kauttamme. Menneisyys on tukahduttava. Akatemia ja Puškin ovat hieroglyfejäkin käsittämättömämpiä. Puškin, Dostojevski, Tolstoi ym., ym. on heitettävä yli laidan Nykyajan Höyrylaivasta. ”

Yksi allekirjoittajista oli Vladimir Majakovski.  Venäläisen avantgarderunouden suurista nimistä nousevat syksyn aikana esille myös ainakin Jelena Guro, Aleksei Krutšonyh ja Velimir Hlebnikov.

Juhlavuoden kunniaksi Poesia-kustantamo julkaisee Manifestiantologian, joka kokoaa venäläisten avantgardistien julistukset yksiin kansiin. Manifestien kääntämiseen osallistuu joukko venäjän kielen ja kirjallisuuden opiskelijoita.