Opiskelijan kevään tunnelmia

Loppukevät on avoimen yliopiston opiskelijoille tehtävien palauttamisen aikaa. Oppimispäiväkirjat, jotka olen tehnyt sekä ”Kasvun haasteet nuoruudessa”- että ”Johdatus sosiaalipsykologiaan”- kurssilla, palautetaan. Molemmat olivat minulle hyvin mieluisia tehtäviä. Käsittelin niissä olevia teemoja mm. järjestötoiminnan eli politiikan kautta, jossa olen mukana. Oppimispäiväkirjassa pääsee todella syvälliseen asioiden tarkasteluun ja niiden tekeminen kannattaa mielestäni aloittaa heti kurssin alkaessa ja sitten pikkuhiljaa koota niitä. Tai ainakin minulle se on sopiva työskentelymuoto. Minun täytyy saada ”maistella” ja miettiä, pohtia ja taas hieman ”maistella”, miettiä ja pohtia ennen lopullista tulosta.

Tänä keväänä minulla ei ollut yhtään tenttiä. Tenteissä on jotakin hyvin mielenkiintoista. Niihin liittyvä jännitys on jopa koukuttavaa. Jännitys ennen tenttiä, sen aikana ja sen jälkeen on jotain, joka jokaisen opiskelijan on koettava. Ja yksi hyvä puoli tenteissä on verrattuna oppimispäiväkirjoihin.. niihin ei voi enää ne palautettuaan palata ja tarkastella niitä. Tehty mikä tehty.

Näin pääsiäisen aikaan on tullut myös vietettyä aikaa perheen kanssa: yhdessä on leivottu pääsiäisherkkuja ja pullotettu simaa valmiiksi vappua varten. Kaloreista viis. Pienet minilomat arjen keskellä auttavat jaksamaan.

Nyt keväällä tulee ajankohtaiseksi myös tulevan kesän 2014 opinnot. Helsingin avoin yliopistohan tarjoaa opiskelijoilleen kesäopintoja. Kattaus on aika kattava eri oppiaineista. Itsekin aion yhden kurssin sieltä valita ja sitten ensi syksynä valita taas enemmän opintoja. Kesällä on hyvä pitää suurempi loma kuin miniloma. Siltikin opiskelu on perheelliselle ”hyvää lomaa”, kuten olen aiemmin blogannut. Opiskelu on pientä lomailua arjen keskellä. Saa tehdä itselleen jotain ihan omaa. Kiitollinen olen miehelleni, että tähän saan nyt panostaa. Myöhemmin tulee taas hänen vuoronsa. Näin se parisuhteessa toimii, välillä toinen saa hengähtää ja välillä taas toinen. Mukavaa kevättä kaikille! 🙂

– Maria –