Osallistu tutkimukseen!

Jos sinulla herää kysymyksiä tutkimukseen liittyen, ota yhteyttä: elsa.salonen@helsinki.fi

Miten voin osallistua tutkimukseen?

1) Osallistu lomakkeella

Voit tallentaa vastauksesi myös keskeneräisenä ja jatkaa myöhemmin. Toivon, että vastaat myös taustatietokysymyksiin. Kirjoituksia käsitellään anonyymisti ja hyvän tutkimustavan mukaisesti. Tutustu tutkimuksen tietosuojaselosteeseen tarkemmin täällä: Tietosuojaseloste

Kirjoituskutsu kaikille:

Tämä kirjoituskutsu on suunnattu kaikille. Tästä pääset vastaamaan kirjoituskutsuun ja kertomaan kokemuksiasi arkku- ja hautaesineistä: https://redcap.helsinki.fi/redcap/surveys/?s=PDHK8H9MPW8MYKFK

Lomakkeella voit vapaamuotoisesti kirjoittaa arkku- ja hautaesineisiin liittyvistä kokemuksista ja ajatuksista. Kirjoituskutsusta löydät apukysymyksiä, joita voit hyödyntää kirjoittaessasi.

Kysely hautausalan ammattilaisille:

Tämä arkku- ja hautaesineitä käsittelevä kysely on suunnattu hautausalan ammattilaisille:

2) Tule haastateltavaksi

Jos haluaisit osallistua tutkimukseen ja vastaisit tutkimuskysymyksiin mieluummin suullisesti haastattelussa kuin lomakkeella, ota minuun yhteyttä sähköpostitse: elsa.salonen@helsinki.fi

3) Osallistu sähköpostilla tai kirjeitse:

Jos haluat internetlomakkeen sijaan kertoa arkku- ja/tai hautaesinekokemuksistasi sähköpostilla tai perinteisellä kirjeellä, lähetä vastauksesi osoitteeseen:

elsa.salonen@helsinki.fi

tai osoitteeseen:

Elsa Salonen
PL 59 (Unioninkatu 38)
00014 Helsingin Yliopisto

Toivon, että kirjoittaisit viestiisi taustatietoja varten myös ikäsi, sukupuolesi, koulutuksesi, kotipaikkasi (esim. maakunnan tarkkuudella) ja uskonnollisen vakaumuksesi. Kerro myös, saako kirjoitusta tarjota arkistoitavaksi perinnearkistoon. Jos et anna tähän lupaa, kirjoitus hävitetään tutkimuksen teon jälkeen. Voit tarkemmin tutustua aineiston käsittelyyn ja säilyttämiseen lukemalla tietosuojaselosteen.

Vastatessasi voit kirjoittaa vapaamuotoisesti ja niin pitkään kuin haluat. Voit halutessasi hyödyntää seuraavia apukysymyksiä: Kenen arkkuun/hautaan asetit esineen ja mikä esine oli? Miksi halusit asettaa arkkuun/hautaan esineen ja miksi valitsit juuri kyseisen esineen?  Liittyikö esineeseen jokin tarina tai muu merkitys? Puettiinko vainajalle arkkuun jokin erityinen vaate tai muu asuste? Olisitko halunnut asettaa arkkuun/hautaan jotakin, mutta et jostain syystä voinut? Kuvaile myös tilanne, jossa esineet asetettiin arkkuun/hautaan (esim. olitko yksin vai muiden kanssa).

Voit myös kertoa, jos joku läheisesi on toivonut arkkuunsa/hautaansa jotakin tai jos sinulla itselläsi on arkku-/hautaesinetoiveita. Jos sinulla on jotain muita ajatuksia tai kokemuksia arkku-/hautaesineisiin liittyen, kirjoita niistä.  Jos sinulla sattuu olemaan kuva arkku-/hautaesineestä, voit halutessasi lähettää myös kuvan.