Suomalaiset keisarillisessa Kiinassa: Ketkä olivat ensimmäiset Kiinassa käyneet suomalaiset?

Helsingin yliopiston alumnin Juhani Mailasalon tietokirja Suomalaiset keisarillisessa Kiinassa on ainutlaatuinen teos keisarillisessa Kiinassa, ennen vuotta 1912, käyneistä suomalaisista. Kirja kulkee 1700-luvun puolivälistä lähtien Kiinaan päätyneiden suomalaisten merimiesten, sotilaiden, tiedemiesten sekä lähetystyöntekijöiden matkassa. Heistä kertovat tarinat nivoutuvat yhteen Kiinan, Suomen sekä usein myös Venäjän historian tapahtumien kanssa.

Suomalaiset keisarillisessa Kiinassa -kirjan kansi. (Jussi Jääskeläinen)

Monet matkoista ajoittuivat Kiinan 1800-luvun ja 1900-luvun alun merkittävimpiin vaiheisiin. Niihin kuuluvat muun muassa toinen oopiumisota, Kiinan-Japanin sota, boksarikapina sekä Venäjän-Japanin sota, joka myös käytiin Kiinan maaperällä. Myös suomalaisia oli osallisina näissä maailmanhistorian käänteissä, ja heitä päätyi Kiinan eri osien miehityksissä aina maan pääkaupunkiin Pekingiin saakka. Tiedemiesten tutkimusmatkoista muodostui mielikuvituksellisia seikkailuja heidän kulkiessaan tiettömien taipaleiden takana, paahtavissa autiomaissa, korkeilla vuoristopoluilla tai tiikereitä vilisevissä viidakoissa. Lähetystyöntekijät ansioituivat puolestaan Kiinan yhteiskunnallisiin ja sosiaalisiin asioihin vaikuttamisessa. Kirja sisältää myös uusia havaintoja Carl Gustaf Mannerheimin vuosina 1906–1908 Kiinan halki kulkeneesta ratsastusmatkasta.

Kuvan etualalla suomalaiset lähetystyöntekijät Erland Sihvonen ja Hannes Sjöblom. Takana ensimmäisiä kastettuja kiinalaisia. Kuva on otettu vuonna  1905 Hunanin maakunnassa. (Museovirasto)

Juhani Mailasalo on valmistunut Helsingin yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineenaan Aasian tutkimus. Hän opiskeli kiinaa opiskelijavaihdossa Wuhanin yliopistossa 2015–2016. Valmistumisensa jälkeen hän on seurannut aktiivisesti Kiinan tapahtumia ja syventänyt tuntemustaan maan historiasta ja kiinan kielestä. Suomalaiset keisarillisessa Kiinassa on hänen esikoisteoksensa.

_______________________________________________

From left to right: Zhou Jian (Beijing Normal University), Wang Mingyu (University of Macau), Julie Chen and Sami Honkasalo

In June, Prof. Julie Yu-Wen Chen and Assistant Professor Sami Honkasalo welcomed the visit of Chinese studies professors from Beijing Normal University and the University of Macau to foster future academic exchanges on the studies of Chinese languages and linguistics.