Kulttuuriperinnön tutkimuksen opintoja Avoimessa yliopistossa!

Glass
Kuva: Pixabay. Lasinpuhallus.

Avoimessa yliopistossa on perinteisesti järjestetty uniikkeja kulttuuriperinnön tutkimuksen opintoja. Tämä perinne jatkuu myös lukuvuonna 20–21. HY läsnä olevana tutkinto-opiskelijana voit osallistua näille kulttuuriperinnön tutkimuksen kursseille maksutta.

Sukella Euroopan kauhuihin

Lokakuussa alkavalla verkkokurssilla pääset sukeltamaan Euroopan kauhuihin 1400–1600-luvuilla monitieteisestä näkökulmasta käsin. Tätä kurssia varten tehdyt asiantuntijaluentovideot syventävät tietämystä keskiajan lopun ja varhaisen modernin ajan suurista ilmiöistä, jotka ovat aiheuttaneet kauhua, huolta tai pelkoa aikalaisihmisissä. Kurssilla käsitellään esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

• Mitä keskiaja lopun ja esimodernin ajan ihminen pelkäsi?
  • Oliko menneisyys kurjaa ja kamalaa?
  • Miten pelkoja käsiteltiin ja mitkä asiat toivat ihmisille lohtua?

Mikäli innostut noituudesta ja noitavainoista, kummitustarinoista ja painajaisista, rikollisuudesta sekä ruokapulasta, on tämä kurssi sinua varten!

Ilmoittautuminen kurssille on käynnissä Avoimen opinto-ohjelmassa: Euroopan kauhut 1400–1600-luvuilla, syksy 2020. Korvaavuudet: KUMA-KP506, KUMA-KP507.

Kestävä, mutta hauras lasi

Maaliskuussa 2021 alkavalla kurssilla tutustut laaja-alaisesti lasiin ja lasin käytön historiaan. Materiaalina lasi on monipuolinen ja taipuu siten teolliseen tuotantoon, käyttöesineeksi ja design elementiksi.

Lasia on käytetty vuosisatojen ajan erilaisissa käyttötarkoituksissa. Tällä opintojaksolla sitä käytetään esimerkkinä, jonka kautta tarkastellaan eri ilmiöitä kuten keskiajan kirkkotilaa, Suomen teollistumisen historia ja suomalaisen designin läpimurtoa 1900-luvulla.

Ilmoittautuminen kurssille aukeaa tammikuun lopussa. Voit tutustua alustavaan ohjelmaan jo nyt: Tuhkasta desingiin, kevät 2021. Korvaavuudet: KUMA-KP506, KUMA-KP507

Ennakkotietoa kesän 2021 opinnoista

Myös kesään 2021 on suunnitteilla kulttuuriperinnön tutkimuksen opintoja, erityisesti kulttuurisen kehityksen teemasta. Kesän 2021 opintojen ennakkotiedot julkaistaan joulukuussa Avoimen yliopiston sivuilla.

Tervetuloa opiskelemaan!

Siina Nieminen