Pohjoismainen Open Access -seminaari lokakuussa Helsingissä

Tiistaina 15.10.2013 eli reilun kuukauden päästä Helsingissä järjestetään tämän syksyn suurin kotimainen Open Access -tapahtuma. FinnOA:n, Kansalliskirjaston ja Helsingin yliopiston kirjaston järjestämä Nordic Perspectives on Open Access and Open Science -seminaari (ks. ohjelma) on englanninkielinen, ja sitä on mahdollista seurata joko paikan päällä Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa tai etäyhteyden kautta. Seminaari on ilmainen, mutta osallistujien pitää rekisteröityä viimeistään keskiviikkona 9.10..

Tilaisuus on samalla vuonna 2003 perustetun Suomen Open Access -työryhmän FinnOA:n kymmenvuotisjuhlaseminaari. Ohjelman kokoamisessa suurin haaste oli runsaudenpula, sillä potentiaalisia aiheita ja puhujia – sekä kotimaisia että ulkomaisia – olisi riittänyt huomattavasti laajempaankin tapahtumaan. Olimme kuitenkin etukäteen lyöneet lukkoon sen, että tilaisuus järjestetään yksipäiväisenä, ja luovuimme lopulta aikataulusyistä myös alkuperäisissä suunnitelmissa olleista rinnakkaisista workshopeista.

Tilaisuuden keynote-esitelmän pitää professori Bo-Christer Björk, FinnOA:n ensimmäinen puheenjohtaja, joka on myös kansainvälisesti yksi tunnetuimmista ja siteraatuimmista Open Access -julkaisemisen tutkijoista.

Avointa julkaisemista ja avointa tiedettä käsittelevien kotimaisten esitysten lisäksi tarjolla on laaja katselmus pohjoismaiseen Open Access -keskusteluun; ohjelmassa on peräti seitsemän esitystä Pohjoismaiden johtavilta asiantuntijoilta, jotka on pitkästä aikaa saatu koottua Helsinkiin. Maakohtaista tilannetta tarkastelevien esitysten lisäksi aiheina ovat mm. Directory of Open Access Journalsin tilannekatsaus, Open Access -julkaisujen kirjoittajamaksuja varten perustetut rahastot (Suomessa näistä ei ole toistaiseksi juuri edes keskusteltu!) ja yhteiseurooppalaisen OpenAIRE-hankkeen pohjoismaisille osallistujille tarjoamat hyödyt.

Kirjoitin pohjoismaisesta OA-skenestä jutun Tietolinja-lehden viime kevään numeroon Göteborgissa järjestetyn Open Access -konferenssin kokemusten pohjalta. Vaikkei Suomikaan ole sentään aivan avoimen tiedejulkaisemisen kehitysmaa, meillä on edelleen paljon opittavaa läntisiltä naapureiltamme. Paikallisista eroavaisuuksista huolimatta Pohjoismaiden tilanteissa on joka tapauksessa tälläkin saralla merkittäviä yhtäläisyyksiä. Toivottavasti tilaisuus tarjoaa täkäläiselle Open Access -väelle mahdollisuuksia pohjoismaiseen verkostoitumiseen – tietojen ja kokemusten vaihdosta on luonnollisesti hyötyä kaikille!