Tallinkilla Tallinnaan verkkoarkistoinnin varjolla

rahvusraamatukogu

Viron kansalliskirjastossa ainakin kirjat ovat turvassa kuin linnan holvissa by Riku Kettunen / CC BY-NC-SA 2.0

Tallinnassa järjestettiin tammikuun lopulla 6. Digital memory -sarjan seminaari. Seminaarin aiheena oli tällä kertaa verkkoarkistointi. Tapahtumassa oli vierailijoita useasta maasta. Vahvimmin edustettuina olivat NetarchiveSuite-ohjelmistoa käyttävät kansalliskirjastot sekä erityisesti virolaiset verkkoarkistoa hyödyntävät tutkijat.

Virossa verkkoarkistointi onkin juuri nyt kovassa nosteessa. Seminaarin puuhamiehenä toiminut Jaanus Kõuts kävi jopa esittelemässä tapahtumaa kansallisen kanavan aamutelevisiossa. Lisäksi Viro on aloittanut .ee-domainin haravoinnin ja avannut arkistonsa vapaasti käytettäväksi kenelle tahansa netin käyttäjälle. Tämän myötä Viro on jo 4. EU-maa, joka uskaltaa tällä tavalla kokeilla eurooppalaisen lainsäädännön rajoja. Muut maat ovat Portugali, Kroatia ja Slovenia.

rahvusraamatukogu

Puhujanpöntön kaavakuvassa kansalliskirjaston tornista kajastaa valoilmiö

Päivän ensimmäinen puolisko oli varattu pääasiassa NetarchiveSuitea käyttävien maiden keräyspolitiikan esittelyyn. Näiden maiden keräysideologiat eivät juurikaan kotimaisesta käytännöstä eroa; jokainen taho tekee suuria kansallisia domain-keräyksiä sekä tarkempaa valintaa noudattavia aihealue- ja tapahtumakeräyksiä omien resurssiensa mukaan.

Toinen puolisko taas sisälsi tapauksia, joissa verkkoarkistoja käytettiin tutkimusdatana. “Big data” oli iltapäivän sana. Päivän viimeisen esityksen piti virolaiset sukujuuret ja nimen kantava Kalev H. Leetaru, jonka räiskyvä esitys pursusi energiaa Skypen välityksellä suoraan toiselta mantereelta. Ennen sitä kuitenkin kuultiin verkkoarkistomateriaalin hyödyntämisestä kielitieteissä. Virossa on rakennettu tekstikorpus, jota käytetään esimerkiksi sanakirjojen parantamiseen. Kansalliskirjastostakin tuttu Tommi Jauhiainen taas esitteli Helsingin yliopiston kieliteknologian laitoksella meneillään olevan väitöskirjatyönsä uusimpia tuloksia. Tommin kehittämästä kielentunnistusmenetelmästä on paljon iloa myös suomalaisen verkkoarkiston aineiston kartuttamisessa!

One thought on “Tallinkilla Tallinnaan verkkoarkistoinnin varjolla

1. Myös Islanti kokeilee lain rajoja, vaikkei eu:ssa olekaan