Eläinlääketieteen kandiohjelma: Hankkeen päättyessä

Hanketyöskentely

Hakemusvaiheessa sovittiin yleisistä tavoitteista opiskelijoiden, opetuksen sekä opettajien näkökulmasta. Kandiohjelman johtoryhmä delegoi käytännön toteutuksen työryhmälle, jossa olivat edustettuina opettajat, opiskelijat, kirjasto sekä opetusteknologiapalvelut. Työryhmä raportoi hankkeen etenemisestä säännöllisesti takaisinpäin kandiohjelman johtoryhmälle.

Konkreettiset tavoitteet painottuivat digitaalisen oppimateriaalin tuotantoon sekä laitehankintoihin. Painotuksia haettiin hankkeen alkuvaiheessa toteutetun opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla. Kyselyn johdosta valikoitui mm. omien opetussisältöjen tuotanto sekä virtuaalimikroskopia. Kandiohjelman johtoryhmä jakoi anomusten pohjalta resursseja kaikkiaan kymmenelle osahankkeelle eri oppiaineiden ja opetusjaksojen yhteyteen. Lisäksi tuettiin opettajien verkostoitumista ja osallistumista kansainvälisiin sekä kansallisiin yliopistopedagogiikan kokouksiin.

Yllätykset ja haasteet

Hanke tiivisti ilahduttavalla tavalla eri alojen opettajien välistä yhteistyötä. Syntyneillä henkilökohtaisilla suhteilla on iso merkitys, kun opetusta kehitetään koulutusohjelmatasolla. Haasteista suurimmaksi osoittautui opettajien aikapula, vaikka keskityttiin asiasisällön tuottamiseen ja tekninen toteutus ulkoistettiin aina, kun se oli mahdollista. Tästä näkökulmasta olisi ollut perusteltua jatkaa hanketta vielä yli kesäkuukausien, jolloin kontaktiopetus ei kilpaile opettajien ajasta.

Tulokset

Tuotettu digitaalinen oppimateriaali pyrkii vastaamaan opiskelijoiden ja opettajien kokemaan spesifiin tarpeeseen. Virtuaalinen vierailu kanalassa tarjoaa uniikin mahdollisuuden eläinlääkäriopiskelijoille tutustua nykyaikaisen kanalan arkeen ilman logistiikkaongelmia ja tuotantoyksikköön kohdistuvia tautiriskejä. Virtuaalimikroskopian näytekokoelma laajenee terveiden kudosten lisäksi sairaisiin kudoksiin sekä patologian opetukseen. Opiskelijoiden erittäin hyödylliseksi kokemassa virtuaalimikroskopiapalvelussa on otettu käyttöön kokonaan uusi järjestelmä vanhentuvan korvaamiseksi. Uusitun palvelun saatavuus on turvattu kahdeksi vuodeksi. Laboratorioturvallisuuteen liittyvää digitaalista materiaalia voidaan hyödyntää kaikilla opintojaksoilla, jotka opetuslaboratorioita käyttävät.

Merkittäviä laitehankintoja olivat opiskelijatablettien hankkiminen opetuslaboratorioihin sekä videotykin ja kattokameran uusiminen leikkelytiloihin.

Tulevaisuus – miten oppiminen ja opetus muuttuvat?

Tähänastisten kokemusten perusteella tuotetut digitaaliset sisällöt havainnollistavat sekä tehostavat opintoja ja oppimista. Uusi opetusmateriaali tukee monipuolisemmin erilaisia opiskelutapoja ja tekee opiskelusta sujuvampaa. Opetuksen tarkoituksenmukainen, kohdennettu integrointi helpottuu, koska samaa materiaalia voidaan käyttää eri yhteyksissä ja koska opettajien verkostoituminen ja keskinäinen yhteistyö on lisääntynyt.