VR:ään tähtäävä Farmasian digiloikka verkostoituu

Edellisestä tilannekatsauksesta onkin kulunut jo useampi kuukausi ja on taas aika kertoa hieman farmasian digiloikan etenemisestä. Olemme päässeet projektissamme hurjasti eteenpäin ja varsinkin verkostoituminen eri oppialojen sekä yritysten kanssa on ollut vilkasta. Nyt myös kliinisen farmasian osuus on lähtenyt rullaamaan vauhdilla.

Tutustu projektimme etenemiseen blogissamme:

https://blogs.helsinki.fi/sakkinen/

Digipeda ABC workshop at INAR

Last Thursday the digileapers at INAR participated in a digipeda ABC workshop, organized in collaboration with Educational Technology Services, ATM-MP Digital Leap and Climate University

We were discussing teaching methods of digital education, as compared to contact teaching, and the tools available. For instance, we pointed out that the aim of these online courses is not only to share the course notes with the students, but to offer a functional platform that allows students to complete the courses independently whenever and wherever they please. Of course, not all questions were explicitly answered. We’re still figuring out certain practicalities, like how to grade and credit courses that are solely completed online.

The workshop gave us more resources to build our courses on a more concretely visualized plan and new confidence to utilize all the tools at our disposal. It’s hard to realise the different means required when digitizing education, until it’s comprehensively outlined, like we did in the workshop. With newly structured course plans and updated ideas on what our material could and should look like, we are now ready to move on with the next chapter in our work.

Big thanks for the workshop and thus for all the help!

Sofia, Robin & Mikael

Photos: Laura Riuttanen

The end – and just the beginning

We are closing in on our Digiloikka, or as we call it, the ROUTE-project (Reshaping Orientation, Unity and Team-work in ECGS Master’s Programme). This has been a journey that began with this project, but has certainly not been a dead-end.

Thanks to the project and to its active steering group many things have already taken shape in ECGS MSc programme and many more are still evolving. Right from the start we acknowledged that the project was not about finalizing one polished product, but about taking a look at the processes of a new multidisciplinary programme that spans multiple faculties and campuses. What does it mean that we have an intake of 90 students a year, all coming from different backgrounds, each choosing their own path in ECGS? How do we take into account the different backgrounds and histories of our staff? Lue loppuun

Kemian kandiohjelman digiloikka: työt alkavat toden teolla!

Kemian kandiohjelman digiloikkahanke editstyy hyvää vauhtia! Hankkeen koordinaattori Matias Jääskeläinen aloitti jo maaliskuussa osa-aikaisena ja hän on valmistellut hankkeeseen liittyvien opetusvideoiden kuvauskäytäntöjä.

Ensi viikolla (13.5.) Matias siirtyy kesän ajaksi kokopäivätöihin hankkeelle. Myös loput kesätyöntekijämme (Jukka Puumi, Valtteri Lasonen ja Aarni Nordström) aloittavat ensi viikolla. Jukka kehittää uutta HTML5-pohjaista hypertekstiresurssia korvaamaan epäorgaanisen kemian laboratoriotöiden kvalitatiivisen analyysin ja reaktio-opin työohjeen. Valtteri ja Aarni tulevat kesän aikana kuvaamaan erilaisia opetusvideoita sekä orgaanisen että epäorgaanisen kemian laboratoriotöiden tarpeisiin. Kesällä koordinaattorimme Matias tulee keskittymään uuden lukiolaisille suunnatun MOOC-kurssin kehittämiseen (aiheena kemian rakennetutkimus ja molekyylimallinnus).

Kesään tulee kuulumaan siis hyttysten ja helteiden lisäksi aimo annos kemian digiloikkaa!

Kevät-KouKKu

Elintarviketieteiden kandiohjelman digiloikkaprojektin (ETK-KOUKKUn) ponnistuksen jälkeinen lento on nyt edennyt noin kvartaalin verran eteenpäin 1. blogista, joten on aika päivittää digiloikkatiimimme tekemisiä. Projektin päätavoitteet – digitaalisen itseopiskelumateriaalin luominen ETK-010-kurssille tutustumis-/ kurkistuskurssin pohjaksi ja kandiohjelman opettajien digitaitojen yhteisöllinen kehittäminen – ovat luonnollisesti olleet alkuvaiheen toiminnan suuntaviittoina. Molempia on pyritty pitämään mukana tasapuolisesti, jotta projekti etenisi tasapainoisesti eteenpäin. Lue loppuun

Digiloikkaajat Stagella!

Seuraa suoraa verkkolähetystä tästä! Watch live stream of the event!

Aika: keskiviikko 29.5.2019 klo 12:00-16:00
Paikka: Tiedekulman Stage (Yliopistonkatu 4)
Ilmoittautuminen on päättynyt.

Vuoden 2018 digiloikkahankkeiden loppuseminaarissa kuulemme hankkeiden työn tuloksista ja pohdimme, miten projekti on muuttanut opetusta ja oppimista projektiin osallistuvissa koulutusohjelmissa. Seminaari on avoin kaikille opetuksen ja oppimisen digitaalisista mahdollisuuksista kiinnostuneille.

Tapahtuman juontavat digitalisaatiojohtaja Jaakko Kurhila ja kehitysjohtaja Susanna Niinistö-Sivuranta.

Seminaarin ohjelma: https://blogs.helsinki.fi/digiloikka/ohjelma-29-5-2019/.

Lue loppuun

The Environmental and Food economics bachelor Digileap – a summary

… of what we achieved and an acknowledgement and thank you to all who made it possible

The environmental economics MOOC and university-high-school cooperation

The major achievement of the project has been the creation of an open online, fully digitalized course in Principles of Environmental Economics (MOOC) in collaboration with the Open University. For each topic of the course, students can watch video lectures, read the lecture notes and then take weekly online exams to test their understanding. At the end of the course, they participate in a final exam online. The course is open to high-school students (read here about their experience of the course https://www.helsinki.fi/fi/ohjelmat/kandi/ymparisto-ja-elintarviketalouden-kandiohjelma/ymparistotaloustieteen-perusteet-mooc-kurssi) and can be taken during the whole school year. Lue loppuun

DIGITAALINEN KURSSIPALAUTE JO TUNNILLA

Tässä digikuulumisia yhteiskunnallisen muutoksen kandiohjelmasta, jonka varsinainen Digiloikka 2019 on vasta alkamassa.  Ohjelmassamme siirryttiin tänä vuonna uudenlaiseen kurssipalautteen digitaalisen keräämiseen. Sinänsä kurssipalautteen keruu on ollut itsestään selvää ja koosteita käsitelty opiskelijoiden kanssa jo vuosia. Opettajat ovat kuitenkin kipuilleet alhaisen vastausprosentin online-palautteiden ja työläiden paperilomakkeiden välillä. Lue loppuun

Invitation: ROUTE final event 14.5.

Would you be keen on hearing what another Digiloikka-project has been doing eg. regarding portfolios, blogs, videos or e-thesis?

ECGS Digiloikka, the ROUTE-project (Reshaping Orientation, Unity and Team-work in ECGS MSc programme), is coming to an end and we will host a final event Tuesday 14.5. 9-12. at Soc&Kom Festsalen, Snellmaninkatu 12, Helsinki. Lue loppuun