Digiloikasta kuoriutuu olympiatiimi!

Lukiolaisille suunnatut tiedeolympialaiset ovat Aasiassa mm. suosittu tapa päästä huippuyliopistoihin. Suomen Geologinen seura lähettää Renlundin säätiön rahoituksella ensimmäisen kerran maajoukkueen IESO:on, (International Earth Science Olympiad), ja digiloikkaajat ovat mukana olympiavalmennuksessa.

Suomen Geologisen seuran ja maan yliopistojen pitkäaikaisena tavoitteena on parantaa geologian tunnettavuutta lukiolaisten keskuudessa.  Yksi tapa on tarjota houkuttelevia mahdollisuuksia lukiolaisille. Tänä kesänä maajoukkue kootaan muutaman lukion opiskelijoista, mutta tulevaisuudessa valinta tullaan tekemään kansallisilla karsinnoilla, ja menestys kilpailuissa voi poikia yliopistopaikan. Kilpailu on 12. järjestyksessään ja pidetään elokuussa 2018 Bangkokin lähistöllä Thaimaassa. Kilpailuissa edustaa kolmisenkymmentä maata jokaiselta mantereelta.

Taso kilpailuissa on todella kova: monet kilpailukysymykset sopisivat vaikka kanditenttiin. Maajoukkuekandidaateille järjestetään lyhyt valmennusleiri Lammin biologisella asemalla kesäkuun alussa, 6.-8.6.2018, ja digiloikkaajat lähtevät leirille mukaan. Toiminnassa mukana pääsemme testaamaan materiaaliamme erilaisien ryhmien käytössä ja parannamme käsitystämme siitä, mitä tulevaisuudessa rakennettavaan sisäänpäästyväyläksi tarkoitettuun MOOC-kurssiin tarvitaan lukiolaisten kannalta.

 

-Sonja

Kenttäkursseja, 3D-malleja ja GigaPan-kuvia

Huhti- ja toukokuussa keskityttiin materiaalien osalta fotogrammetristen 3D-mallien luomiseen, drone-kuvauksiin sekä GigaPan-kuvauksiin.

3D-malli kallioperäpaljastumasta
GigaPan Orivedeltä
Dronella kuvattu 3D-kartta kartoitusalueelta

Toukokuu on perinteisesti HY:ssä geologien vuoden kiireisintä aikaa, sillä muutaman viikon sisällä pidetään raskaat ja palkitsevat kenttäkurssit. Kandiohjelmaan sisältyy 2 viikon mittaista rupeamaa: sedimentologian ja kallioperäkartoituksen kenttäkurssit. Tänä vuonna kurssit tarjosivat loistavan tilaisuuden testata ensimmäisiä vedoksia digiloikka-materiaaleista opiskelijoilla.

Keräämme palautelomakkeen kautta risuja ja ruusuja kurssien opiskelijoilta paraikaa. Palautteen saatuamme voimme fokusoida opiskelijoita aidosti hyödyttäviin osa-alueisiin ja muokata konsepteja niiltä osin kun palaute sitä vaatii.

Digiloikkaprojekti on oppimista ja erehdyksiä. Ensimmäisiä GigaPaneja kuvattiin muutamaankin kertaan ja jokaisella kuvien prosessointikerralla oppii lisää siitä, miten homma kannattaa hoitaa. Kesän päätteeksi olemme ammattilaisia tässä hommassa!

-Sonja ja Juha

Ensimmäiset askelmerkit

Projekti on lähtenyt käyntiin laitteistohankinnoilla ja ensimmäiset materiaalit on jo tuotettu.

Sää suosi ensimmäisenä maastokuvauspäivänä 5.3.

Tavoitteiden saavuttamisen kannalta osaava henkilöstö on avainasemassa; projektiin on palkattu projektisuunnittelija sekä kaksi teknistä avustajaa. Lisäksi olemme hankkineet teknistä välineistöä ja kesän maastotyökaudeksi palkkaamme kolme tutkimusavustajaa.

Ideointia Lauttasaaressa 26.2.

Ensimmäiset kuukaudet ovat kuluneet tulevan kevään ja kesän töiden suunnittelun parissa. Olemme ottaneet tuntumaa materiaalien luomiseen laboratorio-opetuksen ja kenttätöiden ohessa. Esimerkiksi video-ohjeiden suunnittelun ja kuvauksen osalta saimme nauttia hienoista talvipäivistä Sipoonkorvessa ja Hämeessä.

Digiloikkamme ehti jo kerätä julkisuutta kansallisen tiedeyhteisön parissa, kun esittelimme projektia maaliskuun 14. päivänä Geologian tutkijapäivillä Turussa. Projekti otettiin innostuksella ja mielenkiinnolla vastaan. Yksi digiloikan tavoitteista on sysätä myös alulle kansallinen yhteistyö kattavan ja kaikille avointen geologisten materiaalien luomisen saralla. Vaihdoimme ajatuksia alan ammattilaisten kanssa ja saimme paljon uusia ideoita. Toivomme edelleen kuitenkin lisää ideoita! Niitä voi jättää Flinga-sivulle tai sähköpostilla Juha Järviselle (juha.jarvinen@helsinki.fi).

Projektin esittely

Geotieteiden digiloikassa otetaan askelia kohti virtuaalista kenttäopetusta. Keskeistä opetusmuotoa ei ole tarkoitus korvata, vaan lisätä ja monipuolistaa. Opetusta virtualisoidaan erilaisten digitaalisten materiaalien kautta: GigaPan -kuvia, opetusvideoita, 3D-malleja ja ilmakuvia yhdistetään alueelliseen GIS-aineistoon sekä geologiseen ja geofysikaaliseen dataan. Näin saadaan luotua kattavia virtuaaliekskursiomateriaaleja kiinnostavista geologisista kohteista. Materiaalin tarkoituksena on antaa opiskelijalle käsitys tutkimusalueista ja työtavoista jo ennen kentälle menoa. Digitaalisen aineiston avulla opiskelija voi tarkastella tutkimusaluetta laajemmin kuin mitä kentällä tapahtuvan opetuksen puitteissa olisi mahdollista. Virtuaaliopetuksen kautta saadaan sisällytettyä opetukseen myös sellaisia kohteita, joihin ei varsinaisen maasto-opetuksen yhteydessä ole mahdollista tutustua esim. pitkän välimatkan takia.