Kurssikerta 1

Ensimmäisellä kurssikerralla tutustuimme MapInfoon. MapInfo oli minulle aivan uusi tuttavuus, ja vaikutti varsin toimivalta. Luennolta menty tahti sopi ainakin itselle: pysyin kokoajan kärryillä missä mennään. Luultavasti jouduin vielä kuitenkin kertaamaan, mikä nappi tekee mitäkin. Uuden ohjelman sisäistäminen vaatii minulta useamman toiston. Karttojen teko onnistui hyvin. Erityisesti pidin teemakarttojen teosta, koska pidän tilastojen katselusta. Viime viikkojen aikana Helsingin sanomien mielipideosasto on käynyt kuumana naisten oikeudesta valikoida puolisoaan (Saska Saarikosken kolumni aiheesta: http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005050699.html). Naiset siis valittavat, ettei älykkäitä miehiä löydy ja miehet taas sitä, että naiset ovat liian nirsoja. Halusin sitten huvikseni katsoa, miltä näyttää naisten (ja miesten) osuus Suomessa: onko Suomessa alueellista jakaantumisesta jommankumman sukupuolen mukaan. Tulos näyttääkin siltä, että mahdollisimman tasainen sukupuolijakauma löytyy etelästä ja isojen kaupunkien läheisyydestä. Isot kaupungit varmasti keräävät niin opiskelijoita kuin nuoria työntekijöitäkin. Lappi sen sijaan näyttäytyy hyvin miesvoittoiselta (yksinäiset poromiehet?). Poikkeuksena on Rovaniemi ja Muonio. Rovaniemi on suhteellisen suuri kaupunki ja vielä opiskelijakaupunki, mutta Muoniolle en osaa arvailla syytä. Kenties sielläkin on joku isompi ammattilaitos, joka tasoittaa sukupuolijakaumaa? Tietenkään 44-48 % ei ole mikään järkyttävän iso poikkeama (alin luokka), joten näyttäisi siltä, että ihan hyvät mahdollisuudet vastakkaisen sukupuolen löytämiseen on omalla paikkakunnalla (muita kriteerejä ei ole tässä huomioitu).

Naisten osuus