Sananvapaus, vihapuhe ja journalismi – kaksi keskustelutilaisuutta

HS 360°: vihapuhe ja journalismi

Sanomatalon keskusteltiin pelkojen iltana keskiviikkona 9. joulukuuta sananvapaudesta ja siitä, miten vihapuhe vaikuttaa journalistin työhön. Keskustelussa näkemyksiään ja esimerkkejä kokemastaan vihapuheesta antoivat panelistit Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi, MTV3:n toimittaja Salla Vuorikoski, Ylen toimittaja Janne Zareff, toimittaja Maria Pettersson ja työehtoasiamies Tytti Oras Suomen Journalistiliitosta. Lisäksi keskustelua kommentoivat poliisin edustaja Thomas Elfgren sekä tietokirjailija, toimittaja Elina Grundström. Keskustelun juonsivat ammattikorkeakoulu Haaga-Helian toimittajakoulutuksen johtaja Anne Leppäjärvi ja HS:n uutispäällikkö Jussi Pullinen. Pääset katsomaan tallenteen HS 360° -tapahtumasta alla olevasta linkistä.

Sanomatalossa keskusteltiin vihapuheesta ja journalistien uhkailusta – katso keskustelu HSTV:ssä HS 9.12.2015

“Media-Ala. Nyt!” Turun AMK:ssa

Turun AMK järjesti 17.12. “Media-Ala. Nyt!” -keskustelutilaisuuden, jossa aiheena oli vihapuhe, sananvapaus ja journalismi. Vihapuheesta keskusteltiin otsikolla ”Tapan sut!” – poistuuko uhkailija aina verkosta voittajana? Keskusteluun osallistuivat Ei vihapuheelle -liikkeen koordinaattori Sampo Villanen, rikosoikeuden professori Jussi Tapani, MV-lehteä kritisoinut ja sen toiminnan kohteeksi joutunut toimittaja Juha Vainio sekä Blogbookin omistaja-perustaja ja Ylilauta-keskustelufoorumin toinen omistaja Sami Kieksi. Tallenne tilaisuudesta on katseltavissa osoitteessa: http://vod.kepit.tv/turunamk.html