Rahoitusta vihapuheeseen liittyville tutkimushankkeille

Kansakunnan mielenliikkeet sosiaalisessa mediassa

Suomen Akatemia on valinnut Kansakunnan mielenliikkeet sosiaalisessa mediassa –tutkimuksen yhdeksi Digitaalisten ihmistieteiden ohjelmassa rahoitettavaksi hankkeeksi. Vihapuheesta kiinnostuneen kannattaa seurata hanketta, sillä tutkimuksella on tarkoitus selvittää Suomi24-keskustelufoorumia tutkimalla muun muassa miten kiihkeä keskustelu etenee ja miten tunneaaltoja voitaisiin tunnistaa.

Kansakunnan mielenliikkeet sosiaalisessa mediassa -tutkimukselle miljoonarahoitus Helsingin yliopisto, 4.12.2015

Sovittelujournalismille tutkimusrahoitusta

Vihapuheen rooli mediassa on herättänyt tutkijoiden mielenkiinnon myös viestinnän tutkimusalalla. Koneen Säätiö myönsi juuri apurahan Immos-kohusta ja kärjistyneestä maahanmuuttokeskustelusta kimmokkeen saaneelle Tampereen yliopiston sovittelujournalismin tutkimushankkeelle. Tutkimushanke on kokeileva toimintatutkimus, joka sisältää koulutusta ja työpajoja. Hankkeen tavoitteena on laatia median ammattilaisille käsikirja tai toimintaohjeita konfliktiherkkien aiheiden käsittelyyn.

Sovittelujournalismi purkaa konflikteja. Tutkijat etsivät uusia ratkaisumalleja kärjistyneen viestintäympäristön ongelmiin. Tampereen yliopisto 11.12.2015