Yliopisto-lehti 4/2013: Pieni tila, suuret ajatukset

Alkukevään ajan Helsingin yliopiston uuden Kaisa-kirjaston naapurissa on käynyt kuhina. Yliopisto on rakentanut Vuorikatu 5:een pesää uudenlaiselle yrittäjyydelle yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Yhteisenä päämääränä on seudun elinvoiman vahvistaminen.

Neliöitä on niukasti, mutta ajatukset ovat isoja. Helsinki Think Companyksi nimetty tila on paikka, jossa yliopistolaisten osaaminen ja yrittäjyydestä kiinnostuneet ihmiset, yritykset ja ideat voivat kohdata. Siellä voi kokeilla, erehtyä, kyseenalaistaa, oppia ja kokeilla uudelleen.

Think Companyn kivijalka on yhteisö, jossa osaamisen jakaminen ja monialainen ristipölytys jalostavat ideoita. Ajatuksia voi vaihtaa vaikka yrittäjyyden teema-aamuissa tai bisnesenkelin vastaanotolla. Vuorikadulle voi tulla jalostamaan keskeneräistäkin ideaa.

Kaikista ei tule yrittäjiä, eikä tarvitsekaan. Pitkät työsuhteet ja yksi ura eivät ole tämän päivän todellisuutta. Muuttuvat työmarkkinat edellyttävät uudenlaista ajattelutapaa ja yrittäjämäistä asennetta. Yrittäjän ominaisuudet — luovuus, ennakkoluulottomuus, uskallus ja ongelmanratkaisukyky — auttavat myös työelämässä eteenpäin. Yrittäjyys on yksi vaihtoehto muiden joukossa.

Arvopohjaisen yrittäjyyden lähtökohtana on yhteiskunnan haasteiden ratkaiseminen. Kun yliopistolainen ryhtyy yrittäjäksi, tärkeänä motiivina on usein halu tarttua yhteisiin ongelmiin. Hyvinvointivaltion tulevaisuuden haasteita ei voida ratkaista vain perustutkimusta parantamalla. Tarvitaan myös tekoja.

Yrittäjyys ei ole uusi asia yliopistolla. Tieteestä toimintaa on yliopistolaisten yrittä­jien verkosto, joka käynnistyi reilu vuosi sitten. Sitä ennen myös tutkimuksen kaupallistaminen, hautomot ja yrittäjyysopinnot ovat olleet osa yliopiston toimintaa. Joissakin akateemisissa ammateissa, esimerkiksi lääkäri- ja juristipiireissä, yrityksen perustaminen on jo pitkään ollut yleistä.

Yrittäjyys kiinnostaa. Maaliskuussa yliopistolaisen yrittäjyyden aktiivit järjestivät Hyvä yritys -viikon, joka keräsi Tiedekulmaan lähes 500 opiskelijaa, tutkijaa, yrittäjää, opettajaa ja alumnia. Eikä tapahtuma jäänyt pelkän puheen tasolle: mentorointi-illan saldona noin sata alumnia ilmoittautui sparraamaan aloittelevia yrityksiä.

Uuden yrittäjyyspesän kannattelijoiden, kaupungin ja yliopiston, tehtävä on luoda mahdollisuuksia ja poistaa esteitä. Se, mitä pesästä syntyy, on sen käyttäjien käsissä. Ovet ovat auki — tervetuloa!

Lue Yliopisto-lehti 4/2013