MUOTI, BISNES JA SUOMI.
Mahdoton yhtälö?
Ei välttämättä.
Helsinki Think Companylla perjantaina 8.11 järjestetty muodin teemailta keräsi talon täyteen muotialan toimijoita ja muita aiheesta kiinnostuneita. Puheenvuorojen ja keskustelun tavoitteena oli pohtia Suomessa toimivien muotiyrittäjien yleisintä ongelmaa: rahoituksen puutetta tai sen vaikeaa saatavuutta.
Illan aikana kuultiin kolme mielenkiintoista puheenvuoroa: Noora Salonoja Aalto yliopiston International Design Business Management (IDBM) -ohjelmasta, gTie-merkin perustaja Jenni Ahtiainen sekä Royal Majesticsin Johannes Savolainen. Tapahtuman olivat järjestäneet Fashion Institute Finlandin perustaja Oona Colliander sekä DIY Showroomin perustaja Katja Meriläinen.
Mitä muotisijoittaja sitten hakee? Ainakin hyvää tiimiä, liikevaihdon kasvua ja skaalautuvuutta, kertoo Noora Salonoja, joka on tutkinut muodin rahoitusta Aalto-yliopistossa. Johannes Savolaisen muistuttaa, että sijoittaja tähtää yleensä aina yrityksen myyntiin. “Yrittäjän täytyy ennen rahoittajan hankkimista vakavissaan miettiä, onko valmis myöhemmin myymään tuotemerkkinsä.”
Myytävän osuuden kanssa tulee olla tarkkana. Mieti, minkä arvoinen yrityksesi todella on, neuvoo Jenni Ahtiainen, joka sai hiljattain 300 000 euroa gTien toiminnan laajentamiseen.
Haluatko kommentoida aihetta? Jätä viestisi alle.
Linkkin videotallenteeseen illasta julkaistaan myöhemmin täällä.