Miksi Facebook ei sovellu verkkokurssin alustaksi

Laitoksella X suunniteltiin verkkokurssin toteuttamista Facebookissa. Minulta kysyttiin, onko tälle olemassa esteitä esim. tekijänoikeuksien suhteen. Samaa asiaa pohdittaneen muuallakin, joten alla vastauksena lähettämäni sähköpostiviesti kevyesti toimitettuna.

Facebook on varmasti useimmille opiskelijoille jossain määrin tuttu ja kurssin vetäminen siellä voi myös avartaa osallistujien näkemyksiä alustan mahdollisuuksista. Osallistujalähtöisenä, profiileihin ja näiden välisiin yhteyksiin perustuvana Facebook rikkoo perinteisiä opettaja- ja opiskelijarooleja, mikä tarjoaa pedagogisesti kiinnostavia mahdollisuuksia opiskelijalähtöiseen ja verkottuvaan oppimiseen. Facebookin päällä toimivista erilaisista sovelluksista löytynee varmaankin myös joitain kurssin hallintaa helpottavia sovelluksia.

Sitten niitä esteitä… Continue reading “Miksi Facebook ei sovellu verkkokurssin alustaksi”

Oikea vaihtoehto Wordille on tekstieditori

Tietoviikko muistuttaa (via. Alasilta), että Microsoft Word on edelleen se oletusohjelma, jolla tekstiä tuotetaan lähes kaikkialla. Valitettavasti. Ohjelma on kallis, raskas, buginen, monimutkainen, täynnä tarpeettomia toimintoja, tiedostot ovat suuria, jada jada jne. Tämän tietävät kaikki.

Jostain syytä vaihtoehtoina tarjotaan usein joko OpenOfficea (halvempi, eettisempi) tai uusia webbipohjaisia sovelluksia kuten Google Docs ja Zoho (samoin ilmaisia, dokumentien jakaminen ja yhteiskirjoittamien yksinkertaistuu). OpenOffice on kuitenkin käyttöliittymältään lähinnä huono kopio Wordista ja nuo webbivaihtoehdot jatkavat samaa paradigmaa – eivätkä ole aivan kevyitä nekään. Continue reading “Oikea vaihtoehto Wordille on tekstieditori”

Ensikokemuksia BeBookista

BeBook kokovertailussaVuosituhannen alussa hypetetyt ja hiljalleen kuopatut sähköiset kirjat ovat uuden eInk-teknologian myötä tekemäss uutta tulemista. Haikalin jo lähes vuosi sitten Sony Readerin perään, mutta laitetta sai silloin vain Yhdysvalloista, samoin kuin Amazonin vuoroin kohuttua ja kauhisteltua Kindleä. Sonyn laitetta saa nyt jo Briteistä, mutta ainoat Suomeen saatavilla olevat laitteet ovat tällä hetkellä tietääkseni iLiad ja pienen ja melkoisen tuntemattoman Endless Ideas -firman BeBook.

Päädyin lopulta jälkimmiseen. Toimitusajaksi Hollannissa luvattiin 3-5 päivää, mikä piti myös kutinsa. Bebook on nyt ollut käytössä viikon päivät ja vaikutelmat ovat olleet positiivisia. Continue reading “Ensikokemuksia BeBookista”

Sosiaalisesta mediasta ja web 2.0:sta Lahdessa

(Päivitys: lämäsin tuohon vahingossa aivan muun esityksen Slidesharesta, korjattu.)

Töissä taas ja on aika aktivoida työblogi. Olin eilen Lahden AMK:ssa puhumassa yleisiä 2.0:sta ja sosiaalisesta mediasta. Jännä juttu, mutta vaikka esityksissä tulee käsiteltyä toistuvasti suunnilleen samoja aiheita ja teemoja, esitys on suunniteltava joka kerta alusta asti uudelleen. Olen jostain syystä aika huono kierrättämään vanhoja esityskalvoja.

Kuvien lähteenä toimi stock.xchng, kuvien ja tekstien asettelu on halpa plagiaatti Tarmolta.

[slideshare id=631310&doc=lamk20081001-1222941184159909-9]

Esitys streamattiin Connect Prolla ja LAMKissa käytössä olevien sosiaalisten sovellusten setti on muutenkin identtinen omiemme kanssa: Blogit WPMU:lla, wikit Confluencella ja oppimiympäristönä on Moodle (joka toimii myös yleismmin jonkinlaisena intrana). Optek-sovellusten kirjo Suomen korkeakouluissa alkaa olla aika homogeenista. Mitähän mieltä tästä pitäisi olla.

Hoitovapaalla syyskuuhun 2008

Olen vanhempain-, isyys- ja hoitovapaalla 10.12.2007 – 31.8.2008. Poissaoloni aikana tehtäviäni hoitavat sijaseni Rauli Haverinen ja muut ookoolaiset. Blogiasioissa kannattaa lähettää kysymykset ym. suoraan palveluosoitteeseen ok-blogs@helsinki.fi.

Luen edelleen helsinki.fi-postia, mutta hyvin satunnaisesti. Muissa kuin työasioissa kannattaa laittaa ennemmin gmail-osoitteeseeni.

Yliopiston blogihakemisto

Alustava tekninen suunnitelma yliopiston blogihakemiston seuraavasta versiosta.

Toimintaperiaate

Blogihakemisto seuraa siihen rekisteröityjen blogien syötteitä ja tuottaa näiden perusteella erilaisia näkymiä ja palveuja bloggaajille ja blogien lukijoille.

Peruspalvelut

Zeitgeist: Mitä yliopiston blogiessa tapahtuu ja mistä keskustellaan?

  • Uusimmat merkinnät kaikista blogeista
  • Linkitetyimmät blogit (viikon sisällä)
  • Linkitetyimmät blogimerkinnät (viikon sisällä)
  • Suosituimmat linkkikohteen blogien ulkopuolella (viikon sisällä)

Blogihaut

  • Uusia blogeja
  • Blogien haku aakkosittain ja avainsanoittain
  • Vapaatekstihaku blogeista (viikon sisältä)

Yhteisölliset palvelut

  • Blogien haku avainsanoittain
  • Ryhmät

Henkilökohtaiset palvelut

  • Uusimmat merkinnät omista blogisuosikeista

Toiminnot käyttäjille

Käyttäjät kirjautuvat palveluun yliopiston verkkotunnuksin.

Käyttäjällä on palvelussa mahdollisuus ilmoittaa palveluun uusia (omia) blogeja, muuttaa ilmoitettujan blogien tietoja, liittäää blogi ryhmään tai poistaa ryhmästä ja poistaa blogi hakemistosta.

Uusi blogi ilmoitetaan hakemistoon antamalla blogin osoite. Palvelu pyrkii tunnistamaan osoitteesta blogin syötteen. Syötteen perusteella käyttäjälle annetaan valmiiksi täytetty lomake blogin hakemistossa näytettävästä nimestä ja kuvauksesta, joita käyttäjä voi muuttaa. Tämän lisäksi käyttäjä voi antaa blogille 0-10 avainsanaa eli tagia.

Palvelussa voisi olla mahdollisuus myös omien blogisuosikkien merkkaamiseen. Tällöin sisään kirjautunut käyttäjä saisi näkymän (ja syötteen) uusista merkinnöistä suosikeiksi merkkaamistaan blogeista.

Ryhmät

(Ryhmät ovat uusi ominaisuus, jota ei ole nykyisessä blogihakemistossa)

Käyttäjät voivat perustaa palveluun ryhmiä ja ilmoittaa blogejaan olemassaoleviin ryhmiin. Ryhmä koostuu nimestä, kuvauksesta, kuvasta ja siihen kuuluvista blogeista. Jokaisella ryhmällä on oma sivu, joka listaa siihen kuuluvat blogit ja näiden uusimmat merkinnät. Merkinnöistä on myös tarjolla koostesyöte ja ryhmään kuuluvien blogien syötteistä OPML-tiedosto erilliseen uutistenlukijaan siirtoa varten.

Ryhmät voivat olla joko avoimia, jolloin kuka tahansa palvelun käyttäjä voi lisätä oman bloginsa ryhmään, tai suljettuja, jolloin liittyminen menee ryhmän hallinnoijan hyväksyttäväksi. Ryhmän hallinoijana toimiii ryhmän perustaja. Hallinoijia voi olla vain yksi, mutta hallinnoija voi luovuttaa hallinnointioikeuden myös jollekin toiselle käyttäjälle. Hallinnoija voi muuttaa ryhmän nimeä ja kuvausta, muuttaa suljetun ryhmän avoimeksi ja päinvastoin tai poistaa blogeja ryhmästä.

Optio: hallinoija voi muuttaa myös ryhmän sivun ulkoasua itse määritellyillä CSS-määrityksillä.

Listoista ja syötteistä

Palvelun useimmat näkymät koostuvat listasta blogimerkintöjä.

Merkinnöistä esitetään aina

  • merkinnän otsikko, joka on myös linkki alkuperäiseen merkintään,
  • julkaisuaika sekä
  • merkinnän lähde eli sen julkaissut blogi, joka toimii aina linkkinä ko. blogin etusivulle.

Tämän lisäksi useimmissa yhteyksissä merkinnän yhteydessä esitetään myös

  • N merkin pituinen ote merkinnän tekstistä (ilman html-muotoiluja), sekä
  • thumbnail-kuva merkinnän ensimmäisestä kuvasta jos sellainen on.
  • Jos merkintä on podcast, esitetään lisäksi pieni flash-pohjainen soitin, sekä latauslinkki

Kaikki merkintälistat muotoillaan hAtom-mikroformaatilla. Listojen yhteydessä on myös aina linkki listaa vastaavaan Atom-syötteeseen, joka sisältää jokaisen merkinnän yhteydessä myös tiedon alkuperäisestä blogilähteestä.

Jos merkintälista on sivun keskeinen sisältö, tämän syötteen osoite annetaan autodiscovery-linkkinä myös sivun head-osiossa. Tällöin sivulta löytyy myös linkki alkupeäräiset syotteet listaavaan OPML-tieodostoon syötteiden uutistelukijaan siirtämistä varten.

Mediat (kuvat, podcastit)

Palvelu tunnistaa merkinnöissä olevat kuvat ja osaa esittää kuvallisten merkintöjen yhteydessä thumbnailin kuvasta. Uusimpien kuvallisten merkintöjen kuvista voisi olla tarjolla kuvakollaasi, jossa kuvalinkit vievät ko. kuvan sisältävään merkintään.

Palvelu tunnistaa syötteistä podcastit ja osaa esittää merkintöjen yhteydessä pinenen flashilla toteutetun mp3-soittimen sekä podcastin latauslinkin. Uusimmista podcasteista on tarjolla erillinen lista ja koostesyöte.

Ylläpitotoiminnot

Hakemiston ylläpitäjillä (tietyt tunnukset) on mahdolliisuus muokata listalla olevien blogien tietoja, poistaa blogeja ja asettaa väliaikaisen sulun toiselle käyttäjälle. Sulun aikana käyttäjän blogit eivät näy hakemistossa eikä käyttäjä pysty kirjautumaan palveluun.

Optio: Tapahtumien ja arvostelujen merkkaus mikroformaatein

(Mikroformaattien tunnistaminen on ominaisuus, jota ei ole nykyisessä blogihakemistossa ja joka toteutetaan mahdolliesti tuevaisuudessa)

Palvelu tunnistaa kokotekstisyötteistä tapahtumia ja arvosteluja, jotka on merkattu hCal– tai hReview-mikroformaateilla.

Näiden tietojen perusteella palvelu osaa esittää erilaisia tietoja tulevista taphtumista (esim. tapahtuu tänään/tällä viikolla ja osa näyttää tapahtuman paikan kartalla) sekä viimeakaisista arvosteluista (esim. oma sivu kirja-arvosteluille).

Blogiperehdytyksen tukilinkkejä

Linkkejä tämänpäiväisen Ypeda II -koulutuksen blogikonsultaation tueksi.

Yliopiston blogipalvelut

Uutissyötteet (RSS)

Blogosfääriä

  • AcademicBlogs on wikinä toteutettu akateemisten blogien hakemisto
  • Blogilista on suomalaisten blogien hakemisto
  • Technorati on koko maailman blogilista ja blogihakukone

Blogit opetuksessa

Jotain wikeistäkin

Sekalaista

PowerPoint-iltapäivän oheismateriaalit

PowerPointin vaara

Edward Tufte, The Cognitive Style of PowerPoint: PP helpottaa puhujaa jäsentämään puhuttavansa, mutta tekee sen sisällön ja yleisön kustannuksella.

  • PowerPoint suoriutuu huonosti kuvallisessa viestinnässä: Esitysgrafiikan tarkoitus on havainnollistaa puhetta (joka on informaation välittämisessä esim. kirjoitettuun tekstiin verrattuna hidas kanava) ja välittää informaatiota, joka on helpompi esittää kuvina. PP-kalvot välittävät kuitenkin informaatiota tyypillisesti puhettakin heikommin. Lisäksi PP-kalvoissa käytetty kuvitus ei yleensä ole lainkaan sisällöllistä, ainoastaan koristeellista.
  • PowerPointin tyyli on autoratiivinen ja kaupallinen: PP:n tapa esittää käsiteltävän aiheen pääkohdat “bulletteina” muuttaa esityksen sisällöstä riippumatta tyyliltään myyntipuheeksi. Etukäteen luotu rakenne ei jätä tilaa välittömälle palautteelle (vrt. liitutaulu esimerkkinä orgaanisemmasta esitysmediasta)
  • PowerPoint vääristää tilastollisen datan: PP:lla on helppo tehdä taulukoita ja kuvioita, mutta PP ohjaa tekemään vain hyvin suppeasti tietoa sisältäviä näennäistaulukoita ja -kuvioita, joissa ylityylitelty ulkoasu korvaa sisällön. Lukujen vertailu ja yhteyksien tekeminen on PP:n taulukoissa usein mahdotonta. Videoprojektorien heikko resoluutio ei yleensä mahdollista riittävän kattavien taulukoiden esittämistä.
  • Esitysgrafiikan muoto rajoittaa sisältöä: Esityskalvojen koko ja PP:n formaatti pakottaa pilkkomaan asiat pieniin kokonaisuuksiin, riippumatta käsiteltävän asian sisällöllisistä vaatimuksisista. Asioiden väliset yhteydet jäävät usein hahmottumatta.
  • PowerPoint passivoi ja aliarvioi kuulijoita: PP:n listat ovat tyypillisesti hyvin yleisluontoisia, tärkeät yksityikohdat ja asioiden väliset yhteydet jäävät hahmottumatta. Yleisissä PP:n käyttöä opastavissa ohjeissa ja oppaissa tekstin helppolukuisuus asetetaan välitettävän asian ymmärtämisen edelle.

Yhteenvetona: PowerPoint on helppokäyttöinen työkalu yksinkertaisten esityskalvojen tekemiseen ja yksinkertaisten asioiden esittämiseen. PP:n helppokäyttöisyys, valmiit pohjat ja ohjatut toiminnot (erityisesti “Auto Content Wizard”) ohjaavat kuitenkin tekemään kaavamaisia ja sisällöltään heppoisia esityksiä.

“Bullet Point Communication”

  • PowerPoint-kalvojen käytön yleistyessä esityksissä on yleistynyt myös PP-tyyppinen viestintä: “bullet point communication” näkyy nykyään kaikissa medioissa (webbi, sanomalehdet, jopa televisio).
  • Millaisena maailma näyttäytyy PP:n kehystämänä? PP totuttaa lukijat lyhyisiin ja tiiviisiin teksteihin. Tälläinen “ytimekäs” viestintä tarkoittaa samalla asioiden yksinkertaistamista ja välitettävän informaation köyhtymistä.

PowerPointin rajoitukset ja niiden ylittäminen

  • PP ei ole tekstieditorin tai taulukkolaskentaohjelman kaltainen yleistyökalu.
  • PP ei ole työkalu dokumenttien kirjoittamiseen: samoin PP-kalvot eivät ole vastine raportille.
  • Kalvot eivät ole koskaan esitys itsessään – kalvojen on tarkoitus tukea esitystä.

Esityksen laadinnan periaatteita

PowerPoint-esityksien laatimisesta esitetään erilaisia usein toistettuja peukalosääntöjä. Osa säännöistä on yleisiä ohjeita graafisten esitysten laadintaan, osa taas juontuu PP:n ominaisuuksista tai rajoitteista. Ohjeet kannattaa pitää mielessä, mutta ne eivät välttämättä ole yleispäteviä eikä niitä kannata ottaa sellaisenaan. Mieti aina miten valittu ratkaisu tukee esitystä ja tee omat ratkaisusi esityksen sisällön perusteella.

  • Mitä tietoa kalvo välittää ja mitä aiota sanoa kalvon yhteydessä? Yhdellä ruuduillisella voi sanoa yhden asian.
  • Miten kalvot tukevat puhuttua esitystä? Kaikkia asioita ei tarvitse välttämättä kirjoittaa kalvolle.
  • Tulisiko esityksessä käyttää muuta havainto- tai oheismateriaalia?

Työskentely PowerPoint-ohjelmalla

  • Käytä jäsennintä tikapuuna. Luonnostele esityksen sisältö jäsentimellä, sisäistä se ja jätä lopulliseen eistykseen vain oleellisin. Lopulliset kalvot voi jättää hyvinkin minimaalisiksi, kaikkea sanottavaa ei tarvitse laittaa kalvoille.
  • Käytä grafiikkaa ja kaavioita säästeliäästi. PP:n vektoripiirrin on yksinkertainen ja siellä on siksi helppoa tuottaa rumaa, monimutkaista ja merkityksetöntä sotkua. Tee kaavioita vain, jos asiaa on vaikea havainnollistaa puhumalla. Perustele elementtien asemointi ja jokainen nuoli: onko kyseessä prosessi, vaikutussuhde vai jännite.
  • Jos esitys nojaa voimakkaasti tilastolliseen dataan, jaa nämä tiedot myös erikseen luentomonisteena tai webbisivulla.
  • Pidä esityksen sisältö ja sivupohja erillään. Tuota sisältö ensin täysin muotoilemattomalle kalvolle. Käytä valmiita asetteluja (layout) ja väriskeemoja, mutta vältä valmiita tyylipohjia (design).

Vaihtoehtoja PowerPointille?

  • Varsinaisissa esitysohjelmissa ei oikeastaan ole vaihtoehtoja PP:lle: kaikki kopioivat samaa toimintaperiaatetta.
  • Tieteelliset posterit soveltuvat esitykalvoja paremmin asioiden yhteyksien ja kokonaisuuksien hahmottamiseen. Postereita ei kuitenkaan voi yleensä käyttää esityksen aikana.
  • Luentomonisteet mahdollistavat esim. esityskalvoille mahtumattomien taulukoiden ja kuvioiden välittämisen. Tulostetut PP-kalvot ovat yleensä heikko vastine luentomonisteelle.
  • Webbisivut toimivat hyvin esityksen jatkeena. Sivujen osoitteen voi antaa kuulijoille esityksen jälkeistä tutustumista ja lisätietoja varten. Sivuille on helppo liittää linkkejä aiheeseen liittyviin lisämateriaaleihin. Blogimerkintää voi myös kommentoida jälkikäteen.
  • Teknologiakonferensseista löytyy aina jonkinlainen osallistujien oma taustakanava: Esityksen aikainen chat (joka voidaan heijastaa kaikkien näkyviin) voi aktivoida yleisöä ja lisätä yleisön ja esittäjän välistä vuorovaikutusta.

Linkkejä ja oheismateriaaleja

Sivustoja ja artikkeleita

  • Cognitive style of PowerPoint
    Edward Tuften pamfletti
  • Powerpointless?
    Kokoelma artikkeleita, jotka käsittelevät laajasti PP:n käyttöä ja vaikutuksia
  • Presentation zen
    Blogi PowerPoint-tyyppisten esitelmien suunnittelusta
  • Pecha Kucha
    Design-piiireistä nopeasti suosiotaan kasvattanut eisitysformaatti, jossa jokainen esitys koostuu 20 esityskalvosta, joita näytetään jokaista 20 sekunnin ajan.
  • Esitysgrafiikkakurssi
    Valtiotieteellisessä tiedekunnassa keväällä 2003 vetämäni PowerPoint-kurssi.

Välineitä

  • SlideShare
    Webbiplavelun esityskalvojen jakamiseen ja julkaisuun verkossa
  • CmapTools
    Ohjalma käsitekarttojen laatimiseen. Ohjelman avulla voi myös luoda käsitteiden yhteyksiin perustuvia esityksiä.

Artikkeleita blogien opetuskäytöstä

Lisää artikkeleita löytyy mm. Raimo Parikan koosteesta blogit yliopisto-opetuksessa.

Blogipalvelun todo

  • Dashboard
  • Blogien tilauslomake
  • Suomennosten viilaus
    • ajat
    • kategorioiden nimeämiset ym
    • moikka maailma -viesti.
  • Korjaukset Sandbox-teeman tyylivalitsimeen, joka bugaa vähäsen
  • Korjaukset yliopistoteemaan, joka bugaa vähän enemmän
  • Tsekkaa, mistä määritellään uusien sivustojen päiväyksen ja ajan oletusmuoto