Tärkeintä opiskelijan kohtaamisessa on turvallisuus ja hyväksyntä

Kielikeskus panostaa opiskelijoiden hyvinvointiin ja tukee sitä monilla eri tavoilla. On tärkeää kehittää erilaisia tuen muotoja pitkäjänteisesti ja opiskelijalähtöisesti. Kielikeskus antoi hyvinvointilupauksen opiskelijoille keväällä 2022, opiskelijoiden mielenterveyspäivänä. Lupauksen tehtävänä on edistää hyvinvointia kielikeskusopetuksen ja -toiminnan osana. Hyvinvointilupaus tukee kielikeskuslaisia myös merkityksellistämään ja seuraamaan niitä tekoja, joilla opiskelijahyvinvointia luodaan ja ylläpidetään.

Toimin Kielikeskuksessa ruotsin yksikön toisena esihenkilönä, yliopisto-opettajana sekä opettajatuutorina. Olen koulutukseltani myös erityisopettaja. Olen ollut mukana kehittämässä eri tukimuotoja, joilla pyrimme tukemaan opiskelijoiden hyvinvointia kieli- ja viestintäopinnoissa. Tärkeimpänä asiana opiskelijoiden kohtaamisessa pidän turvallisen ja hyväksyvän oppimisympäristön luomista. Myös kiireetön tunnelma, kannustava oppimisilmapiiri sekä positiivisen pedagogiikka on keskeistä. Nämä kaikki ovat asioita, joita haluamme kielikeskusopetuksessa edistää ja painottaa. Ne eivät rajoitu vain erilaisten oppijoiden kohtaamiseen, vaan näkyvät lähtökohtaisesti kaikilla Kielikeskuksen kursseilla.

Vuosi 2023 piti sisällään useita erilaisia tilaisuuksia, joissa pohdittiin hyvinvointia kieli- ja viestintäopetuksessa. Olen ollut mukana niin opiskelijoille kuin opettajakollegoille suunnatuissa tilaisuuksissa keskustelemassa kieli- ja viestintäjännityksestä, erilaisista tukimuodoista, joita Kielikeskuksessa on tarjolla, ja rohkaisemassa opiskelijoita viestimään omalla taitotasollaan. Tässä tekstissä käyn läpi kuluneen vuoden hyvinvointitilaisuuksien keskeisiä teemoja.

Opiskelijoille on tarjolla monia eri tukimuotoja

Monia opiskelijoita saattaa jännittää esiintyminen sekä kieli- ja viestintäopintojen suorittaminen, varsinkin jos aiemmista opinnoista on kulunut pitkä aika ja taidot ovat päässeet ruostumaan. Onkin hyvä lähteä ensin kartoittamaan, millä tasolla oma kielitaito liikkuu, ja sen jälkeen alkaa pohtia, mikä olisi itselle sopiva kurssi. Esimerkiksi ruotsin kielessä on tarjolla lähtötasotesti, joka auttaa sopivan kurssin valinnassa. Omien taitojen aktivoiminen oikean tasoisella kurssilla tuo varmemman olon kommunikointiin sekä auttaa lievittämään kieli- ja viestintäjännitystä.

Kielikeskuksessa on pitkään ollut tarjolla kattava opettajatuutoritoiminta. Tuutoreita on useassa Kielikeskuksessa opetettavassa kielessä. He ovat Kielikeskuksen opettajia, jotka ovat tavattavissa lukukausien aikana kerran viikossa ilman ajanvarausta. Opettajatuutorit ohjaavat opiskelijoita yksilöllisesti esimerkiksi oppimateriaaleihin, opiskelutekniikoihin ja kieli- ja viestintäkursseihin liittyen. Kielipelkoa, oppimisvaikeuksia tai jännittämistä kokevan kannattaakin keskustella opettajatuutorin kanssa. Opettajatuutori pyrkii löytämään opiskelijan kanssa sellaisen ratkaisun, että tutkintoon kuuluvat kieli- ja viestintäopinnot voidaan suorittaa.

Erilaisille oppijoille on Kielikeskuksessa tarjolla ERI-kursseja ruotsin ja englannin kielissä. ERI-kurssit on suunnattu tiedekunnasta riippumatta opiskelijoille, joilla on jokin oppimisvaikeus taikka esimerkiksi ahdistusta, jännitystä tai kielipelkoa. ERI-kursseilla työtapoja mukautetaan tarpeen ja opiskelijoiden yksilöllisten tilanteiden mukaan. Taitotaso on ERI-kursseilla sama kuin muillakin tutkintoon kuuluvilla kursseilla, esimerkiksi ruotsin kielessä CEFR B1. Vertaistuen saaminen on tärkeässä roolissa ERI-kursseille hakeutuvien opiskelijoiden parissa. Myös äidinkielisen puheviestinnän suorittamiseen on räätälöity jännittämisen kokemukseen ja sen työstämiseen tarkoitettu kurssitoteutus.

Opiskelijoiden erilaisuuden huomioiminen keskiössä

On hyvä muistaa, että myös niin kutsutut ”tavalliset” kieli- ja viestintäkurssit sopivat monille jännittämistä kokeville. Kaikilla kursseilla otetaan kielijännitys huomioon, ja joustoa löytyy tarvittaessa. Monenlaiset oppijat huomioidaan myös Kielikeskuksen kurssitarjonnassa.

On tärkeää muistaa, ettei ole kahta samanlaista opiskelijaa vaan opiskelijoiden tarpeet, tausta ja motivaatio vaihtelevat. Yhdelle on tärkeää saada kieli- ja viestintäopinnot suoritettua nopeasti ja itsenäisesti, toinen taas haluaa tutustua kanssaopiskelijoihin kasvotusten luokkahuoneessa ja verkostoitua kurssilla. Kielikeskuksen monipuolinen kurssitarjonta tarjoaa jokaiselle oppijalle mahdollisuuden valita omanlaisensa opiskelumuoto. Tarjolla olevia kurssimuotoja on esimerkiksi kontaktiopetuskurssit, etäopetuskurssit, monimuotokurssit, hybridikurssit, asynkroninen opetus, verkko-opetus sekä kielten korvaava kokeet.

Opiskelijoiden hyvinvointia tuetaan monilla eri tavoilla. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että kieltenkursseille tullaan harjoittelemaan, eikä kaikkea tarvitse tai voikaan osata heti. Moni opiskelija pelkää virheiden tekemistä, vaikka usein unohtuu, että se on luonnollisen osa kielenoppimisprosessia. Kieltä ei tarvitse osata täydellisesti voidakseen kommunikoida tai jotta viesti välittyisi. On hyvä muistaa olla lempeä itselleen ja pitää mielessä, että jokainen on arvokas viestijä omalla taitotasollaan.

Avoin keskustelu haastavista asioista on tärkeää. Opiskelijoita kannustetaan olemaan yhteydessä opettajiin matalalla kynnyksellä. Apua voi pyytää ja itseä askarruttavia asioita voi nostaa esille jo ennen kurssin alkuakin. Kielikeskuksen opettajat ovat täällä opiskelijoita varten!

Carola Rewell-Heikkinen
Ruotsin yksikön toinen esihenkilö, ruotsin yliopisto-opettaja ja opettajatuutori