Kulttuurinen responsiivisuus kotitalousopetuksessa näyttäytyy vapautena kohdata ihminen ihmisenä, jolloin myös oppilaat opettavat opettajaa, siinä missä opettaja oppilaita.
Kulttuurisesti responsiivinen kotitalousopetus
Videolla Hille Janhonen-Abruquah ja Roosa Saastamoinen puhuvat kulttuurisen responsiivisuuden kehittämisestä kotitalousopetuksessa ja sen ilmenemisestä kotitalouspedagogiikkana, jossa hyödynnetään kouluyhteisön moninaisuutta ja edistetään tasa-arvon toteutumista. Videolla pohditaan myös moninaisuuden keskeisiä näkäkulmia, ja sen näyttäytymistä inhimillisen vuorovaikutuksen voimavarana. (Video Hille Janhonen-Abruquah ja Roosa Saastamoinen, videon kesto 6.47 min)
Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
1. Pohdi, millä tavoin kotitalouspedagogiikka näyttäytyy omassa opetuksessasi?
2. Pohdi, millä keinoin voisit kehittää luottamuksellisen ilmapiirin muodostumista oppitunneillasi?
Videolla paneudutaan kulttuurisesti responsiiviseen opetukseen ja sen ilmenemiseen sekä opettajan roolin merkitykseen kulttuurisesti responsiivisessa opetuksessa. (Video Hille Janhonen-Abruquah, videon kesto 10.50min)
Pohdintakysymyksiä videon tueksi:
1. Oletko kohdannut kulttuurisesti responsiivista opetusta kohtaan kritiikkiä? Mistä arvelet kritiikin johtuvan kouluyhteisössäsi?
2. Pohdi muutama esimerkki, miten sinä voisit kehittää kulttuurista responsiivisuutta omassa opetuksessasi?
Suomalainen perusruoka on herkullista suomalaisille. Täältä saat vinkkejä, jotka auttavat havainnollistamaan ruokakulttuurien eroavaisuuksia ja lähestymään S2-oppituntia eri näkökulmasta käsin.
Ei suomenkielisen hakijan hakuprosessin kehittäminen. Antaa ohjeita ei suomenkielisen hakijan opiskelijahakuprosessin kehittämisessä.
Oppilaan integrointi yleisopetuksen kotitalousopetukseen. Pohdintaa oppilaan integroinnista: kummioppilaan merkitys opastaa integroitava oppilas kulttuurin ja toimintatapojen viidakossa.