Oppimispäiväkirjan yleiset ohjeet

Mitä se on

  • parhaassa tapauksessa oppimisen kannalta parempi suoritustapa kuin tavanomainen kuulustelu
  • myös: luennoitsijan tapa saada selville, onko opetettu asia jättänyt jälkiä minnekään muualle kuin muistiinpanopapereihin
  • tarkoituksena on pohtia kriittisesti luennon ja seminaarien sisältöä ja tulkintoja
  • persoonalliset näkökulmat kuuluvat asiaan ja luennoitsijan kanssa voi olla eri mieltä, mutta oma kantansa on pystyttävä perustelemaan

Mitä se ei ole

  • luentojen referaatti, jonka tarkoituksena on informoida luennoitsijaa siitä, mistä tämä on puhunut ja mitä opiskelija siitä on ehtinyt kirjoittaa ylös

Laadintaohjeet

Oppimispäiväkirja koostuu lyhyistä kommentoiduista esseemuotoisista huomioista luentojen ja tekstien keskeisestä sisällöstä. Oppimispäiväkirja ei ole referaatti luennon sisällöstä, vaan siinä selostetaan luennon olennaiset kohdat analysoiden ja kommentoiden. Huomiot voi myös olla kriittisiä tai täydentäviä.

Oppimispäiväkirja pitää sisältää kommentteja luentojen sisällöstä ja tekstin keskeisestä aiheesta/kysymyksestä. Kannattaa koko ajan pohtia sitä, miksi juuri valitut asiat saivat kunnian tulla kommentoiduiksi. Lähtökohtana voi tällöin olla esim. että opiskelijan mielestä kyseessä on keskeisin luennolla/tekstissä esitetty aihepiiriin liittyvä ajatus, opiskelija oppi omasta mielestään keskeisen uuden asian, luennolla esitetty kirjallisuudesta luettu asia antoi yleisemmän oivalluksen

Oppimispäiväkirjan on helpointa laatia säännöllisesti, luentosarjan ollessa käynnissä, ei jälkeenpäin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *