Vanhat ohjelmat

Kevät 2013, periodi IV

Suunnittelukokouksessa toivottiin, että lukisimme alkuperäistekstejä, jotka johdattavat fenomenologiseen ajatteluun. Osallistuminen ei edellytä aiempia tietoja, ja tarkoituksena onkin, että aiheeseen tutustumisen voi aloittaa keskustelemalla teksteistä yhdessä.

Aikataulusta:

11.3.2013 Edmund Husserl: Fenomenologian idea, “Ensimmäinen luento” ja “Toinen luento”, s. 33- 61.

18.3. Martin Heidegger: Oleminen ja aika s. 21-35 sekä 49-63

25.3. Heidegger: Johdatus metafysiikkaan s. 11-40 (+ omasta kiinnostuksesta riippuen 41-55. Ks. suomentajan esittely aiheeseen: http://www.academia.edu/928307/Johdatukseksi_Martin_Heideggerin_vuoden_1935_luentoihin.)

(1.4. toinen pääsiäispäivä – ei lukupiiriä)

8.4. Heidegger: “Tekniikan kysyminen” niin&näin 2/1994, 31-40. http://netn.fi/sites/netn.fi/files/netn942-09.pdf . Myös teoksessa Heidegger, Martin (2007), Tekniikka ja käänne. Suomentanut Vesa Jaaksi. (23°45: niin & näin -lehden filosofinen julkaisusarja.) Eurooppalaisen filosofian seura, Tampere. [Die Frage nach der Technik, 1953.]

15.4. Maurice Merleau-Ponty: “Esipuhe Havainnon fenomenologiaan” (+ taustoitukseksi Sara Heinämaan “Mitä on fenomenologia? Johdatus Phénoménologie de la perception -teoksen esipuheeseen”)

22.4. Merleau-Ponty: “Havainnon ensisijaisuus ja sen filosofiset seuraukset” teoksessa Filosofisia kirjoituksia.

29.4. Husserl: Eurooppalaisten tieteiden kriisi ja transsendentaalinen fenomenologia. III luvusta kohdat: 33, 37, 47, 51-54 (§55, oman ehtimisen mukaan), eli sivut 113-115, 131-133, 148-152, 159-171 (171-174).

Syksy 2012, periodi II: Tekstityöpaja

Kuinka kirjoittaa mannermaisesta filosofiasta? Minkälaisiin ongelmiin kirjoittajat ovat törmänneet? Minkälaisia ratkaisuja kysymyksiin on löydetty?

Mannermaisen filosofian tekstityöpaja kokoontuu syksyllä 2012 tiistaisin 18.9. alkaen klo 16-18 (U40, sali 32). Ryhmään voi tuoda eri vaiheissa olevia tekstejä, katkelmia opinnäytteistä, suullisia esityksiä tai suunnitelmia sellaisista. Tarkoituksena on pohtia yhdessä, kuinka tekstejä voisi viedä eteenpäin.

Mukaan omalle kerralle voi tuoda toiveita siitä, minkälaisista kysymyksistä haluaa tekstin tai esityksen puitteissa keskustella, minkälaisista näkökulmista, sekä minkälaisiin asioihin toivoo rakentavasti esitettyä palautetta.

Kokoontumiset ovat seuraavina päivinä:

16.10.
30.10.
6.11
13.11.
20.11.
27.11.
4.12.
11.12.

Hyvää alkanutta syksyä!

Kevät 2012, periodi III: Spinoza

Spinozan teosta Etiikka luetaan alustavan suunnitelmn mukaan seuraavasti:

19.1.2012: I osa, s. 43-83

26.1. II osa, s. 84-135

2.2. III osasta s. 136-180 (viimeisenä propositio LIV ja todistus)

9.2. III ja IV osasta s. 180 (propositio LV) – 225 (XXX)

16.2. IV osasta s. 225-270

23.2. V 271-302

1.3. Kokoonnumme viimeisen kerran Spinoza-teeman kanssa torstaina 1.3. klo 16-18 (edelleen Metsätalon 5. kerroksen salissa 32). Lukupiirissämme vierailee YTM Jiri Nieminen, joka alustaa Spinozan vaikutuksista nykyfilosofiaan. Vaikka et olisi aiemmille kerroille osallistunutkaan, tervetuloa paikan päälle kuuntelemaan! Kartoitamme myös jatkoa, luettavaksi on ehdotettu mm. Hegelin Logiikkaa.

Syksy 2011, periodi II: Ruumis

Tällä kertaa teksteillä on yhteinen teema – ruumis.

Tarvitseeko ruumista ajatella? Miksi ruumis on filosofinen kysymys? Minkälainen ruumis löytyy Spinozan Etiikasta, ja miksi se on kiinnostanut nykyfilosofeja? Minkälainen on aktiivinen tai rajallinen ruumis, vallankäytön tai koulutuksen ruumis, ajattelun tai biologian ruumis?

31.1o. Benedictus de Spinoza: Etiikka, osa II propositio XIV-> ja edeltävän sivun “postulaatit” s. 102-121 (2003, Gaudeamus ).

7.11. Deleuze, Gillez: “Spinoza ja kolme etiikkaa” teoksessa Kriittisiä ja kliinisiä esseitä s. 211-229 (Tutkijaliitto 2007).

+ Félix Guattari “To have done with the massacre of the body” (1973) teoksessa Guattari, Félix, Chaosophy, Texts and Interviews 1972–1977, Semiotext(e) 2008.

14.11. Elizabeth Groszin haastattelu:

Kontturi, Katve-Kaisa & Tiainen, Milla: “Feminism, Art, Deleuze, and Darwin: An Interview with Elizabeth Grosz”, NORA—Nordic Journal of Women’s Studies,Vol. 15, No. 4, 246–256, November 2007.

Linkki tekstiin: Feminism, Art, Deleuze, and Darwin: An Interview with Elizabeth Grosz.

21.11. HUOM! Paikkana poikkeuksellisesti Metsätalon 5. krs sl 27.
Butler, Judith: Bodies that Matter, 1. luku

28.11. Tom Shakespeare: Disability, Identity and Difference (teoksessa Exploring the Divide, ed. Colin Barnes and Geof Mercer, 1996, Leeds: The Disability Press, pp. 94 – 113). Linkki pdf:ään täällä.

+ Jaana Parviainen: Choreographing Resistance: Spatial-Kinaesthetic Intelligence and Bodily Knowledge as Political Tools in Activist Work, Mobilities Journal vol. 5 no. 3, 1 September 2010. Teksti pdf:nä täällä: Parviainen: Choreographing Resistances.

5.12. Bataille, Georges: “Markiisi de Saden käyttöarvo” teoksessa Noidan oppipoika, s. 44- 59

12.12. Stirner, Max: The Ego and Its Own

Syksy 2011, periodi I: Nietzsche

Luemme 1. periodin aikana Nietzscheä. Lukemistoksi on yhdessä valikoitu seuraavia tekstejä:

1. kerta 16.9.
Epäjumalten hämärä, ss. 15-35.

2. kerta 23.9.:
Hyvän ja pahan tuolle puolen: 1. luku, Filosofien ennakkoluuloista.

3. kerta 30.9.:
Hyvän ja pahan tuolle puolen:9. luku, Mikä on ylhäistä?

4. kerta 7.10.:
Iloinen tiede, esim. 1 luvun alusta 13 ensimmäistä kohtaa (sivulle 41).

Seuraavien Nietzsche-tapaamisten lukemistoa:
14.10. Ecce homo, 1.luku: Miksi olen niin viisas?
21.10. teoksesta Historian hyödystä ja haitasta elämälle esipuhe, sekä luvut 1.,2. ja 5.

Kevät 2011, periodi IV: Agamben

15.3. Infancy and History, s. 13 – 42.

22.3. Infancy and History, s. 42 – 72.

29.3. Tuleva yhteisö, s. 17-18, 25-31, 40-43, 46-52, 59-64, 72-80. Eli lyhyet tekstikatkelmat: “Mikä tahansa”, “Tapahtuminen”, “Principium individuationis”, “Bartleby”, “Etiikka”, “Dim-sukkahousut”, “Luokitta”, “Ulkona”, “Shekhina”, “Tiananmen”.

5.4. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Introduction s. 1-12, osasta II (Homo Sacer) sivut 71-90.

12.4. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life, III luku.

19.4. Language and Death: the Place of Negativity.

– Introduction (3 s.)
– The First Day s. 1-5.
– The Fourth Day, The Fifth Day, The Sixth Day s. 31-37, 41-48, 54-62.
– Epilogue s. 107-108.

4.5. HUOM uusi aika ja paikka! Poikkeuksellisesti keskiviikkona klo 17.15-19. Tutkijakollegium; Fabianinkatu 24, 3.krs.

Keinot vailla päämäärää: reunamerkintöjä politiikasta

– Elämä-muoto
– Ihmisoikeuksien tuolla puolen
– Mikä on kansa?
– Reunamerkintöjä politiikasta
– Kielen idea

Kevät 2011, periodi III: Nancy

25.1. keskustelu Nancyn “Being Singular Plural” -tekstistä jatkuu s. 28-55.

Kolmannella kerralla 1.2. jatketaan edelleen Being Singular Pluralin kanssa (s.56-83).

Kerroilla 1-3 käsiteltiin Nancyn teos Being Singular Plural, jonka jälkeen

8.2. The Inoperative Community (La communauté désoeuvrée, 1983) s. 1-19.
15.2. The Inoperative Community s. 20-42.
22.2. The Muses (Les Muses, 1994) I luku. Alustamassa Martta Heikkilä.
1.3. Corpus.(1. suom. painos) s. 21-51. Ensimmäinen luku ‘Corpus’, viimeinen ‘Areaalisuus’. Martta Heikkilä alustaa.

Syksy 2010, periodi II: spekulatiivinen realismi

Mannermaisen filosofian lukuseminaari jatkuu keskiviikkona 10.11 klo 16-18 @ Metsätalo, seminaarihuone 31 (5. kerros). Loppusyksyn aikana seminaarissa käsitellään uutta spekulatiiviseksi realismiksi nimettyä mannermaisen filosofian suuntausta.

Ensimmäiselle kerralle luetaan ensimmäinen luku Quentin Meillassoux’n kirjasta After Finitude (Après la finitude, 2006).  Kirja löytyy englanniksi tästä ja ranskaksi tästä.

Mikäli koko aihe kuulostaa hämärältä, tästä voi lähteä liikkeelle:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speculative_realism

Kyseessä on siis reaktio mannermaisen filosofian perinteistä kantilaisuutta (eli fenomenologiaa, hegeliläisyyttä, postmodernismia jne.) ja ihmiskeskeisyyttä vastaan. Kantilaisuus on spek. realistien perusongelma, mutta heidän ratkaisuehdotuksensa vaihtelevat materialismista ja vitalismista “objektiorientoituneeseen ontologiaan”.

Liikkeeseen yhdistetään Meillaissoux’n lisäksi Ray Brassier, Graham Harman, Ian Hamilton Grant ja Alberto Toscano. Spekulatiivisen realismin ympärillä käytävä keskustelu käsittelee paljon Kantia, Heideggeria, fenomenologiaa, Badiouta, Deleuzea ym., joten täysin hämärässä ei joudu hapuilemaan, vaikkei suuntauksesta mitään ennalta tietäisikään.

Lisäksi täytyy mainostaa, että ainakin Meillassoux kirjoittaa selkeintä filosofista ranskaa sitten Descartesin.

Päätimme loppusyksyn ajan Quentiin Meillassoux’n kirjaa After Finitude (alkup. Après la finitude, 2006). Näillä näkymin aikataulu näyttää tältä:

  • 24.11. luetaan 3. luku “The Principle of Factiality”
  • 1.12. luetaan 4. luku “Hume’s Problem”
  • 8.12 luetaan 5. eli viimeinen luku “Ptolemy’s Revenge”
  • 15.12 luetaan mahdollisesti jokin Meillassoux’n artikkeli

Koko teksti löytyy tästä englanniksi ja tästä ranskaksi.

Seuraavan kerran (ke 8. joulukuuta) tapaamiseen päätimme lukea hieman käytännöllisempää spekulatiivista filosofiaa:

Graham Harman: The Prince of Networks, luku 1 (“Irreductions”) ja Meillassoux’ta käsittelevä pätkä (sivulta 122 alkaen). Teos löytyy ilmaisena pdf:nä kustantamon sivuilta.

Syksy 2010, perioid I: Rancière

Lista on alustava ja siihen voi tulla vielä muutoksia. Ranskankielisiä alkuperäistekstejä pyritään järjestämään luettavaksi mahdollisuuksien mukaan.

22.9. Esipuhe ja ensimmäinen luku “Politiikan alku” teoksesta Erimielisyys (ransk. La Mésentente, 1995)

29.9. Erimielisyyden toinen luku “Vääryys: Politiikka ja poliisi”  ja ”Politics of Lost Shepherd” teoksesta Hatred of Democracy(ransk. La Haine de la démocratie, 2005)

6.10. Erimielisyyden neljäs luku “Arkki-politiikasta meta-politiikkaan”

13.10. ”The Misadventures of Critical Thought” teoksesta The Emancipated Spectator (ransk. Le Spectateur émancipé, 2008)

20.10.”The Emacipated Spectator” teoksesta The Emancipated Spectator (ransk. Le Spectateur émancipé, 2008)

4.11. “Reason between equals” teoksessa The Ignorant Schoolmaster (ransk. Le Maître
Ignorant)

Kevät 2010, periodi IV: Badiou

Meditaatiot” viittaavat teokseen Being and Event, trans. Oliver Feltham. London & New York: Continuum, 2005. Ransk. L’être et l’événement. Paris: Seuil, 1988.

1. kerta (16.3.):

  • Meditation 1, “The One and the Multiple” s. 23-30 / “L’un et le multiple” s. 31-40.
  • Luku 3, “The Question of Being Today” teoksesta Theoretical Writings, trans. Ray Brassier & Alberto Toscano. London & New York: Continuum, 2004. s. 41-51. Ransk.  “La question de l’etre aujourd’hui” teoksessa Court traite d’ontologie transitoire. Paris: Seuil, 1998. s. 25-38.
  • Meditation 4, “The Void” s. 52-59 / “Le Vide” s. 65-72.

2. kerta (23.3.):

  • Meditation 7, “The Point of Excess” s. 81-92 / “Le point d’excès” s. 95-108.
  • Meditation 8, “The State, or Metastructure…” s. 93-103 / “L’état, ou métastructure…” s. 109-119.
  • Meditation 15, “Hegel”. s. 161-170 / s. 181-191.

3. kerta (30.3.):

  • Meditation 16, “Evental Sites…” s. 173-177 / “Sites événementiels…” s. 193-198.
  • Meditation 17, “The Matheme of the Event” s. 178-183 / “Le  mathème de l’événement” s. 199-204.
  • Meditation 20, “The Intervention” s. 201-211 / “L’intervention” s. 223-234.
  • Meditation 23, “Fidelity, Connection” s. 232-239 / “La fidélité, la connexion” s. 257-266

4. kerta (13.4.):

  • Meditation 31, “The Thought of the Generic…” s. 327-343 / “La pensée du générique…” s. 361-378.
  • Meditation 35, “Theory of the Subject” s. 391-409 / “Théorie du sujet” s. 429-448.

5. kerta (20.4.)

  • Luku 1, “Against ‘Political Philosophy'” s. 10-25.
  • Luku 6, “Truths and Justice” s. 96-106.
  • Luku 10, “Politics as Truth Procedure” s. 141-153, teoksessa Metapolitics, trans. Jason Barker. London & New York: Verso, 2005.

6. kerta (27.4.)

  • Mitä on rakkaus? (Nuori Voima 4/05)

7. kerta (4.5.)

  • 1. luku teoksesta Handbook of InaestheticsPetit manuel d’inesthetique

Kevät 2010, periodi III: Deleuze

1. 19.1 Deleuzen  metodi 1: “Ajattelun kuva” (“L’image de la pensée”, engl. “The Image
of Thought”). (III luku teoksessa Différence et répétition, 1968, s.169-217; engl.
Difference and repetition, 1994, s.129-167; 2004, s.164-213.)

2. 26.1 Deleuzen metodi 2: “Rihmasto. Johdanto” (“Rhizome”). Luettava versio on
suomennettu  kokoelmaan Autiomaa (1992, toim. J. Kotkavirta, K. Rahkonen ja J. Vähämäki);
voi lukea myös myöhemmän version, joka on johdantolukuna “Introduction: Rhizome”
teoksessa Deleuze & Guattari, Mille plateaux (1980), tai englanniksi A Thousand Plateaus,
(1987).

3. 2.2 Aktiiviset ja reaktiiviset voimat/Nietzsche: “Kaunasta huonoon omatuntoon” (suom. Nietzsche ja filosofia, 2005, neljäs luku eli s.  146-190; alkup. Nietzsche et la philosophie, 1962)

4. 9.2 Virtuaalinen: Katkelmat kirjasta Le bergsonisme (1966): s.45-70 ja Différence et répétition (1968), s.269-276; englanniksi: s.208-214 (1994) s.260-266 (2004).

5. 16.2 Kapitalismin kriittinen analyysi: Luvusta 1 (“Halukoneet”) s. 9-43 teoksesta
Deleuze & Guattari, Anti-Oidipus, suom. 2007 (alkup. l’Anti-Oedipe, 1972, s. 7-43)

6. 23.2 Mikropolitiikka: “Mikropolitiikka ja segmentaarisuus” (“Micropolitique et segmentarité”, engl. “Micropolitics and Segmentarity”). Yhdeksäs luku teoksessa Mille plateaux (1980, s.253-283) tai engl. A Thousand Plateaus (1987) .

7. 2.3 Tilallisuus: “Sileä ja uurteinen tila” (“Le lisse et le strié”, engl. “The Smooth and the Striated”). 14. luku teoksessa Deleuze & Guattari, Mille  plateaux, (1980), engl. A Thousand Plateaus, (1987).

Syksy 2009, periodi II: Derrida

Mannermaisen filosofian lukuseminaari (3-5 op) jatkuu syyslukukaudella 2009 periodilla II (2.11 – 18.12 2009). Seminaari poikkeaa muodoltaan osittain viime lukuvuodesta. Teemana on tällä kertaa Jacques Derrida, ja erityisesti etiikka ja politiikka Derridalla.

Ohjelma:

1. Luento-osuus:

Johdatus Derridan ajatteluun. Ke 4.11, ma 8.11, ke 11.11, klo 14-16, U37 sh 1. Opettaja: Yliopistonlehtori Kristian Klockars

2. Lukuseminaari:

Kaikki klo 14-16, U37 sh1. Opiskelijoiden alustuksia ja keskustelua.

ma 16.11: “Différance”, erityisesti s. 251-273  teoksessa Platon apteekki ja muita kirjoituksia. Löytyy ranskaksi teoksessa Marges de la philosophie (1972) ja englanniksi teoksessa Margins of Philosophy.

ke 18.11: “Ethics and Politics Today”, erityisesti s. 295-306, teoksessa Negotiations (ranskankielinen pohjateksti vuodelta 1987) ja “Forgiveness” (ranskaksi 1999) s. 25-60 teoksessa On Cosmopolitanism and Forgiveness.

ma 23.11: samojen tekstien jatkokäsittelyä

ke 25.11: “Teleology and Architectonic: The Neutralization of the Event” s. 118-24 ja “To Arrive – At the Ends of the State (and of War, and of World War)” s. 141-59. Teoksessa Rogues: Two Essays on Reason (ranskaksi Voyous: Deux essais sur la raison, 2003)

Tekstit löytyvät luettavaksi tai kopioitavaksi Humanistisen tiedekunnan kirjastossa, Metsätalo. Kurssimateriaalihylly, 1 krs.

3. Päätösseminaari.

Ti 8.12, klo 14-16 U40, sali 12: Dos. Susanna Lindberg: Derridan Voyous ja Kantin Ikuiseen rauhaan

Ke 9.12, klo 12-14 U40, sali 12: FM Janne Porttikivi: Derrida autoimmuniteetista ja demokratiasta.

to 10.12, klo 10-12 U40, sali 12: FT Jari Kauppinen: Aaveet ja historian loppu: Derrida hengistä, fantasmaattisuudesta ja surutyöstä

to 10.12, klo 12-14 U40, sali 12: Päätöskeskustelu

Suoritustapa: aktiivinen osallistuminen ja ns. oppimiskirjoitus (ks. ohjeet oheella). 3-5 op.

Tässä Kristianin luentojen Power Pointit:

Derrida09-luento1

Derrida09-luento2

Derrida09-luento3
Oppimiskirjoituksen (≈ luentopäiväkirjan muunnelma) voi esimerkiksi laatia seuraavan mallin ja ohjeiden mukaan (3 op)

– KK:n luennoista: yhteensä n. 2-3 sivua esim. dekonstruktion peruskuviosta tai Derridan kielifilosofiasta (esim. différance (luennot 1-2), performatiivisuus (luennot 2-3), etiikan suhde kielifilosofiaan (luennot 3)).

– Jokaisesta tekstikokoelmasta (3 kpl) lyhyt referaatti (1-2 sivua/tekstikokoelma) tai pohdintoja tekstissä esiintyvän keskeisen ajatuksen/kysymyksen ympärillä. Referaatit voi korvaa alustuksella.

– Susannan, Jannen ja Jarin luennoista: lyhyt selostus luennon (1-2 sivua/luento) keskeisestä sisällöstä.

Saa kirjoittaa enemmän jos haluaa! Toivottavasti nämä ohjeet auttavat

Kevät 2009:

Teema 5: Marxismi

osan teksteistä saatavilla saksaksi ja englanniksi osoitteissa zeno.org/Philosophie/M/Marx, Karl, http://gutenberg.spiegel.de/index.php ja  marxists.org/archive/marx/. Katso myös http://www.marx-seura.kaapeli.fi/

• pe 16.1 klo 14-16 S20A sh 222: Marx: ”Teesejä Feuerbachista”, Valitut teokset 2, s. 63-64 (Thesen über Feuerbach 1845, julkaistu 1888), Marx & Engels: Saksalainen ideologia, Osa 1, Valitut teokset 2, s. 67-100 (Die deutsche Ideologie, 1845-46) ja Marx: ”Alkusanat” teoksessa Poliittisen taloustieteen arvostelua, Valitut teokset 4 s. 7-12 (”Vorwort”, Zur Kritik der politischen Ökonomie 1859).

• ti 20.1 klo 16-18 S20A sh 222: Marx: ”Tavaran fetissiluonne ja sen salaisuus” teoksessa Pääoma osa 1, s. 77-88 (”Der Fetischcharakter der Ware und sein Geheimnis”, Das Kapital , Band 1)
György Lukács: ”Reification and the Consciousness of the Proletariat: the Phenomenon of Reification”  (”Die Verdingligung und das Bewußtsein des Proletariats, osa 1” teoksessa Geschichte und Klassenbewußtsein, 1923)

• pe 23.1 klo 14-16 S20A sh 222: Marx: ”Gothan ohjelman arvostelua”, Valitut teokset 5, s. 531-551 (Kritik des Gothaer Programms, 1875)

• pe 30.1 klo 14-16 S20A sh 222: Louis Althusser: ”Ideologiset valtiokoneistot” (Positions, 1976)

Teema 6: Psykoanalyyttinen teoria

pe 13.2 klo 14-16 S20A sh 222: Sigmund Freud: “Mielihyväperiaatteen tuolla puolen” (“Jenseits der Lustprincips”, 1920)

ti 17.2 klo 16-18 S20A sh 222: Freud: Ahdistava kulttuurimme, luvut I-IV (Das Unbehagen in der Kultur, 1930)

pe 20.2 klo 14-16 S20A sh 222: Jacques Lacan: “The Freudian Thing, or the Meaning of the Return to Freud in Psychoanalysis” teoksessa Ecrits: A Selection” (Ecrits 1955)

• pe 27.2 klo 14-16 S20A sh 222: sovitaan myöhemmin

Teema 7: Hermeneutiikka

• pe 13.3 klo 14-16 S20A sh 222: Gadamer: ”Foundations of a theory of hermeneutic experience” teoksessa Truth and Method s. 235-273, (Wahrheit und Methode, 1960) ja ”Ymmärtämisen kehästä” teoksessa Hermeneutiikka, s. 29-40

• ti 17.3 klo 16-18 S20A sh 303: samojen tekstien jatkokäsittely

• pe 20.3 klo 14-16 S20A sh 222: Paul Ricoeur: “Phenomenology and Hermeneutics” teoksessa Hermeneutics and the Human Sciences (“Phénoménologie et hermenéutique” teoksessa Phänomenologische Forschung, 1975)

• pe 27.3 klo 14-16 S20A sh 222: Paul Ricoeur: “Ideology and Utopia”

Teema 8: Foucault ja genealogia
• pe 3.4 klo 14-16 S20A sh 222: ”Nietzsche, genealogia, historia” teoksessa Foucault/Nietzsche, ”Nietzsche, la généalogie, l´histoire” (1971)
• ti 7.4 klo 16-18 S20A sh 303: Tarkkailla ja rangaista, Johdanto, Surveillir et punir (1975)
• pe 17.4 klo 14-16 S20A sh 222: ”What is Enlightenment?” (1984)
• pe 24.4 klo 14-16 S20A sh 222: Seksuaalisuuden historia, osa 2 Johdanto ja ”Technologies of the Self” (1988)

Syksy 2008:
Ensimmäinen kokoontuminen ja järjestäytyminen:
pe 5.9 klo 14-16 S20A sh 303

Teema 1: Husserl ja Heidegger fenomenologiasta
• pe 12.9 klo 14-16 S20A sh 303: Husserl: Ideas, General Introduction to Pure Phenomenology, § 27 – § 39 (Ideen au einer reinen Phänomenologie und phänomenologische Philosophie, 1913)
• ti 16.9 klo 16-18 S20A sh 303: Heidegger, Oleminen ja aika, § 1 – § 9 (Sein und Zeit, 1927)
• pe 19.9 klo 14-16 S20A sh 303: Husserl ja Heidegger fenomenologiasta

Teema 2: Merleau-Ponty ja fenomenologia
• pe 3.10 klo 14-16 S20A sh 303: Merleau-Ponty: Phenomenology of Perception, ”Preface” s. vii-xxiv (Huom! Löytyy myös suomeksi), Part I.3 ”The Spatiality of One´s own Body and Motility” s. 112-132 ja II.4 ”Other Selves and the Human World” s. 403-425 (Phénomènologie de la perception, 1945)
• ti 7.10 klo 16-18 S20A sh 303: edellisen kerran tekstien jatkokäsittely
• pe 10.10 klo 14-16 S20A sh 303: Merleau-Ponty: ”Man and Adversity” teoksessa Signs s. 224-243 (”L’homme et la adversité”, 1951, Signes 1960)
• pe 17.10 klo 14-16 S20A sh 303: Merleau-Ponty: ”Experience and Objective Thought: The problem of the body”, ”The experience of the body and classical psychology” (Phénomènologie de la perception, 1945), yhteensä 16 sivua, ja
”Marxism and Philosophy” (Sens et non-sens, 1948), yhteensä 12 sivua

Teema 3: Sartre, fenomenologia, minuus
• pe 31.10 klo 14-16 S20A sh 222: Sartre: Minän ulkoisuus, s. 59-78 (La transcendance de l’ego, 1937); Sartre: Being and Nothingness, Part 3, Ch. One ”The Problem” s. 221-223, ”The Look” s. 252-273 (L´etre et le néant, 1943)
• ti 4.11 klo 16-18 S20A sh 303: edellisen kerran tekstien jatkokäsittely
• pe 7.11 klo 14-16 S20A sh 222: Sartre: ”Juutalaiskysymyksestä” kokoelmassa Esseitä 1, ainakin s. 61-63, 67-79, 91-117 (Réflexions sur la question juive, 1945/1946)
• pe 14.11 klo 14-16 S20A sh 222: Sartre: Being and Nothingness, Part 4, Chapter One ”Being and Doing: Freedom” s. 548-556 (L´etre et le néant, 1943), 8 sivua ja ”Introducing Les Temps Modernes” kokoelmassa What is Literature? and Other Essays (”Présentation [des Temps Modernes]”, 1945), 18 sivua

Teema 4: Kriittinen teoria
• pe 28.11 klo 14-16 S20A sh 222: Marcuse: ”Filosofia ja kriittinen teoria” teoksessa Järjen kritiikki (”Philosophie und Kritische Theorie”, 1937)0; Adorno: ”Filosofian aktuaalisuus” teoksessa Kotkavirta, Reiners (toim.): Konstellaatioita. Kirja Adornosta. (Vastapaino, 1999) sivut 15-35.
• ti 3.12 klo 16-18 S20A sh 303: edellisen kerran tekstien jatkokäsittely, erityisesti Adornon artikkelia
• pe 5.12 klo 14-16 S20A sh 222: Horkheimer & Adorno: Valistuksen dialektiikka (Vastapaino, 2008), johdanto + luvun 1 ensimmäinen jakso (Dialektik der Aufklärung, 1944/46)
• pe 12.12 klo 14-16 S20A sh 222: Benjamin: ”Historian käsitteestä” teoksessa Messiaanisen sirpaleita (”Über den Begriff der Geschichte”, 1940)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *