1. Mediakasvatusta Taiviksen ekaluokkalaisille -ja muillekin

Tammi-helmikuussa 2013 Taiviksen peruskoulun 1 A -luokassa teimme mielenkiintoisia juttuja oppilaiden ja opettajien yhteistyönä. Opetukseen yhdistettiin mediakasvatusta ja Koulu kaikkialla-projektin mukaisia opetustuokioita. Suunnittelimme  muun muassa mainoksia, rakensimme viereiseen luokkaan päivittäistavarakaupan ja kuvasimme sekä kirjoitimme luokan oman kirjan.

Meillä,Heidi Zittingillä ja Tiina Luomalla, oli ilo suorittaa luokanopettajan opintojen päättöharjoittelu Taivallahden peruskoulussa. Yhteiset hetkemme 1 A-luokan oppilaitten kanssa olivat opettavaisia ja monipuolisia.

Tässä blogissa minä, Tiina, kerron, millaisia mediakasvatukseen liittyviä opetustuokioita oppilaitten kanssa toteutimme .

Mediakasvatus tarkoittaa tieto- ja viestintäteknologian integroimista opetukseen, median eri kanaviin tutustumista sekä medialukutaidon, kriittisen mediasuhtautumisen, opettelua. Mediakasvatusta voi opettajankoulutuslaitoksessa lukea erillisenä sivuaineena. Käytännön opetustyössä mediakasvatusta integroidaan mukaan kaikkiin oppiaineisiin. Suomessa on pitkään käyty myös koulutuspoliittista keskustelua, pitäisikö medaakasvatuksen olla oma oppiaineensa.

Koulu kaikkialla on Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan hanke, joka tutkii oppimisympäristöjen monipuolistamista sekä sitä, miten integroida oppilaan arkipäivään kuuluvia asioita entistä enemmän mukaan koulutyöskentelyyn.  Kotona, harrastuksissa, mökillä ja vapaa-ajalla opitut asiat vaikuttavat oppilaan maailmankuvan rakentumiseen.  Oppilaan arkea, kokemuksia ja ideoita voitaisin tuoda entistä enemmän mukaan koulutyöskentelyyn ja oppimiseen, rakentaa siltoja eri oppimisympäristöjen välille. Oppilaat nähdään tulevaisuuden yhteiskunnassa aktiivisina toimijoina ja tiedon muokkaajina. Käsitys oppilaasta, lapsesta, passiivisena tiedon vastaanottajana on historiaa.